در تیتر امشب مطرح شد؛

واردات ۴۳.۷ میلیارد دلاری در سال ۹۸/ واردات غیرضروری نداریم

زادبوم گفت: با توجه به محدودیت ارزی کشور، تخصیص ارز برای واردات بر مبنای اولویت بندی کالاها، انجام می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زادبوم رئیس توسعه تجارت در برنامه تیتر امشب در خصوص میزان واردات کالا به کشور تصریح کرد: در سال گذشته ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات داشتیم که ۶۷.۳ درصد از این رقم به واردات کالاهای واسطه ای، ۱۳.۶ درصد به واردات کالاهای سرمایه ای و ۱۷ درصد هم به کالاهای مصرفی مربوط می‌شود.

او تاکید کرد: در شرایط فعلی واردات بی رویه و غیرضروری نمی توانیم داشته باشیم. از سال ۹۶ تا ۹۸  میزان واردات حدود ۷ درصد به مبلغ  بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاهش یافته به گونه ای که میزان واردات در سال ۹۶ حدود  ۵۴.۴ میلیارد دلار بوده است.

ادامه داد: ترکیب واردات تغییر کرده و از واردات کالاهای غیرضرور کاسته شده و واردات کالاهای اساسی در سال ۹۸ افزایش یافته است.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان کرد: در سال گذشته واردات ۱۴۰۰ قلم کالاهایی که مشابه ساخت داخل داشتند ممنوع شد و امروز اقلام ممنوع وارداتی به بیش از ۲۲۰۰ قلم رسیده است یعنی کالاهای غیرضروری جزو ۴۳.۷ میلیارد دلار واردات نبوده و مواد اولیه، ماشین آلات و کالاهای اساسی که اقلام مورد نیاز کشور محسوب می‌شود، وارد شده است.

تخصیص ارز بر مبنای اولویت وارداتی

او در خصوص مدیریت واردات گفت: امسال محدودیت ارزی داریم و کارگروهی برای تخصیص ارز بر مبنای اولویت، تشکیل شده است. امسال ارز نفتی نداریم و این فرصتی است که صادرات و واردات را به هم وصل کنیم.

زادبوم تاکید کرد: در این شرایط هر کالایی که عمق ساخت داخل بیشتر دارد در اولویت دریافت ارز است.

این مقام مسئول گفت: هر هفته در معاونت های وزارت صمت فهرست نیاز به ارز کالاهای خاص داده می شود و براساس ساخت داخل اولویت بندی می شود، در اتاق پایاپای نیز صادرات- واردات کنترل می شود و براساس عمق ساخت داخل و برگشت ارز اولویت بندی می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: طبقه بندی واردات  برای افزایش تولید و جهش تولید است بنابراین با تلاش با اعمال محدودیت واردات و عمق بخشیدن به ساخت داخل  باید به سمت اقتصاد رقابتی برویم و تولیدکنندگان باید برنامه بلند مدت برای بهبود کیفیت محصولات و رقابت پذیری در سطح جهانی داشته باشند.

ضرورت تخصیص ارز به صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتر دارند

در ادامه دیانی رئیس مجمع کارآفرینان گفت: برخلاف تصورات دشمن تحریم ها به فرصتی برای اقتصاد کشور تبدیل شده است البته موانعی هم پیش روی تولید داریم چراکه برای استفاده از این فرصت برنامه ریزی مناسبی نشده است.

او افزود: منابع پولی کشور محدود است و دولت برای تامین منابع خود و رفع کسر بودجه پول چاپ می‌کند و مجبور است این مسیر را طی کند. امسال دولت باید این ریسک را در صنعت نیز بپذیرد و در سال جهش تولید باید اقدامات انقلابی داشته باشیم.

دیانی تصریح کرد: باید برای تخصیص ارز به صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتر دارند دقت شود. با توجه به محدودیت ارز و نیاز به کالا‌های ضروری، مصرفی، بادوام و ماشین آلات نمی‌توان مانند قبل بخشنامه‌ای عمل کرد بلکه باید اولویت را عمق ساخت داخل قرار داد.

رئیس مجمع کارآفرینان افزود: اکنون در جنگ تمام عیار هستیم و باید در سال جهش تولید با سیاست گذاری درست بر ساخت داخل تاکید کنیم و تولید باید برای محدودیت واردات  تضمین داشته باشد که این کار نیاز به برنامه ریزی بلند مدت دارد.

او ادامه داد: با توجه به اینکه سیاست‌های امروز مناسب پیشران‌ها نیست دولت باید برای اقتصاد بدون نفت از بخش خصوصی کمک بگیرد.

دیانی تاکید کرد: دولت باید به موفقیت‌های صنعتی بها بدهد و از کارآفرینان نیز حمایت کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار