در اقتصاد ایران کرونا بی‌تاثیر نبوده است. رقم‌هایی که روسای استانی هیات‌های مختلف می‌دهند به اندازه‌ای زیاد است که آدم را به فکر فرو می‌برد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  کرونا و گرفتن زیر یک خم ورزش در کل جهان. روزی که حکم قطعی آمد و در همه جای دنیا ورزش کردن ممنوع شد، تصور خیلی‌ها این بود که: «می‌گذرد. نهایتا یک ماه است و دوباره روز از نو و روزی از نو.» تصوری کاملا اشتباه. حتی کار تا جایی پیش رفت که حالا ورزش کردن حرفه‌ای به آرزوی خیلی‌ها تبدیل شده است. خیلی از مشاغل نابود شده و خیلی‌ها هنوز هم در قرنطینه هستند و از بیم این‌که کرونایی شوند، ماندن در قرنطینه را ترجیح داده‌اند.

از طرفی فعالیت، تلاش و در نهایت کار کردن، رابطه مستقیمی با چرخیدن چرخ اقتصاد دارد. هر‌چه این چرخ تندتر بچرخد می‌شود انتظار بیشتری داشت که بخشی از سرمایه به دست آمده از اقتصاد، در ورزش هزینه شود. در کشور‌های اروپایی و آنجا که ورزش فقط «ورزش» نیست، بلکه علمی است در تجارت، کرونا حسابی یقه آن‌ها را گرفته است.

افتادن چرخ اقتصاد در چاله و ضرر‌های هنگفتی که به ورزش حرفه‌ای زده است آن‌ها را بر آن داشته تا با اندیشیدن تدابیری خاص و رعایت همه پروتکل‌های بهداشتی مسابقات مختلف را از سر بگیرند.

البته در اقتصاد ایران هم کرونا بی‌تاثیر نبوده است. رقم‌هایی که روسای استانی هیات‌های مختلف می‌دهند به اندازه‌ای زیاد است که آدم را به فکر فرو می‌برد. از این جهت که پیش از کرونا این همه منابع درآمدی بوده، اما همیشه چشم خیلی از رشته‌ها به بودجه‌های دولتی دوخته شده بود و حتی بوده‌اند رشته‌هایی که به دلیل بی‌پولی در خیلی از استان‌ها قلع و قمع شده‌اند. در این گزارش به ضرری که کرونا به اقتصاد ورزشی در جهان زده است اشاره شده تا مشخص شود که این چند گرم ویروس چه ویرانی به بار آورده است.

خسارت ۶۰۰۰ میلیارد تومانی به ورزش ایران

این آماری است که جمشید تقی‌زاده، معاون وزیر ورزش و جوانان داده است. او این خسارت را در بازه زمانی سه‌ماهه برآورد کرده و می‌گوید: «امیدواریم دولت بتواند نقش ویژه‌ای برای جبران این ضرر و زیان انجام دهد.» در این میان تهران پرچمدار ضرر و زیان است. از زمان شیوع ویروس کرونا تا الان ۱۵۰۰‌میلیارد تومان به دلیل تعطیلی اماکن ورزشی به ورزش استان تهران خسارت وارد شده است.

این را رضا گل‌محمدی، مدیرکل ورزش و جوانان استان‌تهران می‌گوید و ادامه می‌دهد: «هم‌چنین تعطیلی اماکن ورزشی به بیش از ۴۸۰۰‌باشگاه خصوصی و دولتی خسارت زده که سعی داریم با اختصاص یک سری وام‌های کم‌بهره به این باشگاه‌ها بر اساس آمار و گزارش‌هایی که از میزان خسارت آن‌ها دریافت می‌کنیم بخشی از این زیان‌ها را با وام‌های کم‌بهره جبران کنیم.»

امیر محسنی مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران هم با اشاره به این‌که کرونا آسیبی جدی به ورزش زده است می‌گوید: «با شیوع کرونا ماهانه ۱۰‌میلیارد تومان خسارت مستقیم و غیرمستقیم متوجه سازمان ورزش شده است، زیرا امکان دریافت وجه از سالن‌ها را نداشتیم و از آنجا که بخشی از سالن‌ها در اجاره بخش خصوصی است و آن‌ها نیز شرایط مالی ضعیفی برایشان پیش آمده، بخشی از هزینه‌هایی که باید پرداخت می‌کردند را بخشیدیم.»

لطمه کرونا به ۲۸‌هزار باشگاه ورزشی

باشگاه‌های ورزشی نقش مهمی در فعالیت‌های ورزشی اقشار مختلف جامعه در سنین مختلف دارند و حتی وقتی صحبت از ورزش همگانی می‌شود این باشگاه‌ها به نوعی عرض اندام می‌کنند. در مجموع می‌توان گفت باشگاه‌های ورزشی به نوعی سربازان ورزش همگانی و توسعه ورزش همگانی در ایران هستند. حالا همین باشگاه‌ها که عمدتا هم خصوصی هستند، حسابی خاک گرفته‌اند. سلطانی‌فر، وزیر ورزش در حاشیه جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا درباره ضرو زیان ناشی از بیماری کرونا به باشگاه‌های خصوصی ورزشی گفته است: «حدود ۲۸‌هزار باشگاه ورزشی از تعطیلی لطمه دیده‌اند که حدود ۳۰۰‌هزار نفر به عنوان مربی و کارمند فعالیت می‌کردند.»

جیب خالی بدنسازان

باشگاه‌های بدنسازی و پرورش اندام به علت استقرار تجهیزات ورزشی نیازمند فضا‌های بسیار بزرگ هستند که این فضا‌های ورزشی اجاره بهای قابل‌توجهی را متحمل مدیران باشگاه‌ها می‌کند. تعطیلی باشگاه‌های ورزشی در پی شیوع کرونا موجب شده فعالان این عرصه با مشکلات اقتصادی جدی روبه‌رو شوند. نبود درآمد، هزینه‌های زندگی شخصی، اجاره بهای فضاها، هزینه‌های آبونمان برق، آب و گاز و… موجب شده فعالان این بخش با مشکلات اقتصادی جدی روبه‌رو شوند. شیوع کرونا باعث شده خیلی از باشگاه‌ها به خصوص در شهرستان‌ها سه ماه است درآمدی نداشته باشند!

راه حل فیفا

فیفا به تازگی جلسه‌ای با اعضای کنفدراسیون‌های مختلف برگزار کرده است تا نظر آن‌ها را برای انجام اصلاحاتی در قوانین مربوط به مسائل مالی در فوتبال جلب کند. کاهش مبلغ قرارداد بازیکنان، تغییرات مکانیزم مالیاتی و ایجاد صندوق مالی برای کمک در شرایط سخت اینچنینی از راهکار‌های فیفا برای حل بحران مالی ناشی از کروناست. از دیگر برنامه‌های فیفا برای برون‌رفت از حل مشکل مالی باشگاه‌ها شروع مجدد مسابقات فوتبال در سراسر جهان است که این اتفاق در بیشتر کشور‌های جهان افتاده است.

از وام تا تعدیل

شیاطین سرخ برای فرار از خطر ورشکستگی ناشی از ویروس کرونا ناچار به گرفتن وام ۱۴۰‌میلیون پوندی شده‌اند. رسانه‌ها پیش‌بینی می‌کنند، در صورت کمرنگ نشدن اثرات ویروس کرونا بر ورزش باشگاه‌ها در آینده نزدیک با مشکلات بزرگتری مواجه شوند. باشگاه فیورنتینا هم که به دلیل تعطیلی سری‌آ ایتالیا متحمل مشکلات مالی بسیاری شده، اعلام کرد ۵۰‌کارمند خود را اخراج کرده است. مسوولان فیورنتینا به این کارمندان وعده داده‌اند علاوه بر تمام مطالبات غرامت اضافی هم به آن‌ها تعلق خواهد گرفت.

کمک مالی فدراسیون جهانی به والیبالیست‌ها

فدراسیون جهانی والیبال قصد دارد تا با طرحی تحت عنوان «حمایت مالی ورزشکاران» به والیبالیست‌هایی که در دوران ویروس کرونا دچار مشکلات معیشتی شده‌اند، کمک مالی کند. این طرح فقط به منظور کمک برای مایحتاج اولیه است و به منظور جبران درآمد‌های از دست رفته ورزشکاران این رشته در دوران کرونا نیست. نیاز‌های اولیه مانند غذا، مایحتاج خانواده، خدمات و هزینه‌های مسکن، شامل این طرح می‌شوند. ورزشکاران می‌توانند با پر‌کردن تقاضا‌نامه‌های آنلاین نسبت به دریافت کمک فدراسیون جهانی والیبال اقدام کنند.

​​​​​​​ضرر ۳‌میلیارد دلاری آسیا از بحران کرونا!

همه‌گیر شدن ویروس کرونا که باعث تعطیلی لیگ‌های فوتبال کشور‌های آسیایی شده، ضرر هنگفتی به صنعت فوتبال در این قاره وارد کرده است. یک روزنامه عربی در گزارشی مدعی شد فوتبال آسیا رقمی نزدیک به ۳‌میلیارد دلار از این تعطیلات طولانی‌مدت ضرر کرده است، البته بخش زیادی از این زیان مالی مربوط به فوتبال شرق آسیاست، زیرا آن‌ها از حق پخش تلویزیونی بهره زیادی می‌برند و تعطیلی مسابقات لطمه بیشتری به آن‌ها زده است.

در این بین یک نشریه اماراتی پیش‌بینی کرد در صورت لغو لیگ قهرمانان ۲۰۲۰‌به دلیل شیوع بیماری کرونا، کنفدراسیون فوتبال آسیا با ضرر مالی ۳۰۰‌میلیون یورویی مواجه خواهد شد. بیشترین ضرر مالی AFC مربوط به شرکت‌های اسپانسری خواهد بود، همچنین در صورت ادامه بازی‌ها به روش‌های غیر‌معمول این کنفدراسیون دچار ضرر‌های مالی خواهد شد.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.