در پی عملیات اخیر ترکیه، وزارت خارجه عراق سفیر آنکارا در بغداد را احضار کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از المیادین، در پی عملیات اخیر ترکیه در خاک عراق و نقض حاکمیت این کشور، وزارت خارجه عراق سفیر آنکارا در بغداد را احضار کرد و یادداشتی اعتراضی به وی تحویل داد.

وزارت خارجه عراق با اعلام این خبر گفت: «فاتح ییلدیز» سفیر ترکیه بخاطر بمبارانی که علیه شماری از مناطق در شمال عراق صورت گرفت، سفیر ترکیه را احضار کرده است.

وزارت خارجه عراق در ادامه اعلام کرد: یادداشتی مبنی بر محکومیت نقض حاکمیت سرزمین‌های عراق و نیز حریم هوایی این کشور تحویل سفیر ترکیه شده است.

وزارت خارجه عراق همچنین گفت: بمباران ترکیه مخالف پیمان‌های بین المللی و حقوق بین الملل و نیز روابط دوستی و اصول حسن همجواری است.

این وزارتخانه در ادامه اعلام کرد: ما بار دیگر از ترکیه می‌خواهیم عملیات نظامی یکجانبه خود را متوقف کرده و آماده همکاری بخاطر ایجاد امنیت باشد. ما از ترکیه می‌خواهیم تا مراحل تضمینی را در خصوص ایجاد محدودیتی برای این نقض قوانین و جلوگیری از وقوع آن در آینده برنامه ریزی کند.

گفتنی است روز گذشته نیز اتحادیه عرب و نیز فرماندهی عملیات مشترک عراق نقض حریم هوایی این کشور از سوی جنگنده‌های ترکیه و همچنین هدف گرفته شدن اردوگاه پناهندگان در نزدیکی شهر‌های «مخمور» و «سنجار» را محکوم کرد.

فرماندهی عملیات مشترک روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما نقض حریم هوایی عراق را از سوی جنگنده‌های ترکیه‌ای که یکشنبه شب به وقوع پیوست و طی آن ۱۸ هواپیمای ترکیه‌ای به سوی (سنجار- مخمور- الکویر- اربیل) تا شهرستان شرقاط در عمق ۱۹۳ کیلومتری از در داخل خاک عراق آمده و اردوگاه پناهندگان در نزدیکی مخمور و سنجار را هدف قرار دادند، محکوم می‌کنیم.

او در ادامه افزود: جنگنده‌های ترکیه تا ساعات پایانی شب گذشته به مرز‌های عراق نزدیک می‌شدند و این اقدام تحریک آمیز با پایبندی‌ها در خصوص حسن همجواری مطابق با توافقنامه‌های بین المللی همخوانی نداشته و نقض آشکار حاکمیت عراق به شمار می‌رود.

فرماندهی عملیات مشترک عراق همچنین خواهان متوقف ساختن این اقدامات و احترام و پایبندی به منافع مشترک دو کشور شد و گفت: عراق آماده بالاترین همکاری‌ها میان دو کشور و نیز کنترل اوضاع امنیتی در مرز‌های مشترک است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار