پیرانی گفت: به منظور مبارزه و پیشگیری از انگل‌های خارجی دام تعداد ۳۵۸ هزار و ۵۵۳ راس گوسفند و بز در سال گذشته سم پاشی شدند.

 پیرانی مدیر کل دامپزشکی استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ با اشاره به عملکرد اداره کل دامپزشکی استان ایلام در سال گذشته گفت: فعالیت‌های جاری اداره کل دامپزشکی استان ایلام اعم از بیماری یابی، مراقبت فعال بیماری‌های واگیردار دام و طیور، خونگیری و آزمایش تشخیص سل و بروسلوز و کنترل بهداشتی اماکن عرضه فرآورده‌های خام دامی به طور مستمر توسط کارشناسان این اداره کل انجام می‌شود.

او با تاکید بر اهمیت مبارزه با انگل‌های خارجی افزود: به جهت مبارزه و پیشگیری از انگل‌های خارجی دام، سمپاشی دام و سمپاشی جایگاه دام توسط اداره کل دامپزشکی دام صورت می‌گیرد.

پیرانی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی استان ایلام در سال ۹۸، تعداد ۳۵۸ هزار و ۵۵۳ راس گوسفند و بز را مورد سمپاشی قرار داده است و مساحت ۷۴۹۶۵۶ متر مربع جایگاه دام را نیز علیه انگل‌های خارجی سمپاشی نمود.

او ادامه داد: در بخش مبارزه با بیماری‌ها تعداد ۷ میلیون و ۹۹۷ هزار و ۴۹۸ نوبت سر واکسیناسیون دام‌های واحد‌های کوچک و بزرگ علیه بیماری‌های مشترک و واگیردار بین انسان و دام توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده است که باعث کاهش بروز بیماری‌های واگیر در منطقه شده است.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام مطرح کرد: انجام تست سل و بروسلوز و مشمشه از جمله اقدامات این اداره در جهت بیماری یابی و حذف دام‌های بیمار به منظور پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که توسط این اداره کل در سطح استان انجام شده است.

او اظهار کرد: تست سل و انجام خونگیری جهت تست بروسلوز هر ۶ ماه یکبار در گاوداری‌های شیری صنعتی و نیمه صنعتی در سطح استان انجام شده و تست مشمشه نیز هر ۶ ماه یکبار جهت تشخیص بیماری مشمشه در تکسمی‌ها انجام می‌شود.

پیرانی مطرح کرد: خونگیری از ۴ هزار و ۹۰۶ راس گاو، گوساله، گوسفند و بز و فقط یک نمونه مثبت بروسلوز تشخیص داده شد و انجام تست سل گاوی بر روی ۴ هزار و ۴۳۴ راس گاو و تست مشمشه برای ۲۹۷ راس اسب صورت گرفته است که خوشبختانه هیچ مورد مثبتی از سل و مشمشه در این تست‌ها رویت نگردید.

 انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.