به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فریبرز کرمی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه گفت : میانگین سن مینیبوسهای کرمانشاه نسبت به سوای و اتوبوسها بسیار بیشتر است، بگونهای که میانگین سن مینیبوسها به ۳۰ سال نزدیک میشود، اما میانگین سن اتوبوسها در استان ۱۰ تا ۱۲ سال و سواری کرایه هشت سال است.
او با بیان اینکه میانگین سن مینیبوسها در کرمانشاه از استاندارد کشور بالاتر است، گفت : این در حالی است که عمر مفید هر دستگاه مینیبوس ۲۵ سال برآورد میشود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه افزود: برای خودروهایی که سن آنها بیشتر از ۲۵ سال باشد محدودیتهایی اعمال میشود، اما ممنوعیت فعالیت نداریم و از همین رو کمتر برای نوسازی این ناوگان تمایل و استقبال وجود دارد. از سوی دیگر اهرم قانونی نیز برای منفع فعالیت این ناوگان فرسوده وجود ندارد.
کرمی گفت: بالا بودن هزینه نوسازی ناوگانعامل دیگری است که باعث میشود صاحبان مینیبوسها تمایلی برای تعویض آن نداشته باشند.
او ادامه داد: حتی اگر تسهیلاتی هم برای این منظور در نظر گرفته شود، باز هم صاحبان مینیبوسها نمیتوانند به خوبی از پس هزینههای آن بربیایند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کرمانشاه با بیان اینکه درآمد مینیبوسها آنقدر نیست که بتوانند از پس هزینههای نوسازی ناوگان خود بر بیایند، افزود: اکنون هم با شیوع بیماری کرونا درآمد مینیبوسها و تعداد مسافران آنها بسیار کمتر شده است.
کرمی به جابجایی مسافرین توسط ناوگان مینیبوسی در استان هم اشاره کرد و گفت: از ابتدای امسال تاکنون در بخش برون استانی ۱۳۰ هزار نفر توسط مینیبوسهای کرمانشاه جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۳ درصد کمتر است و در بخش درون استانی نیز تعداد مسافران جابجا شده ۱۸ هزار و ۶۰۰ نفر بوده که در این بخش نیز کاهش ۶۲ درصدی را شاهد بودیم .
انتهای پیام/د