پندار توفیقی و خاکسار در مناظره ای، در خصوص قرارداد کارگزار سابق با باشگاه استقلال نکاتی بیان کردند.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،   پندار توفیقی معاون سابق باشگاه استقلال درباره علت بدهی‌های فراوان ۲ باشگاه استقلال و پرسپولیس و متضرر شدن این ۲ باشگاه از انعقاد قرارداد با کارگزار اظهار داشت: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برند خود را برای کارگزاران به عرضه می‌گذارند و کارگزاران هم فضای تبلیغاتی این ۲ باشگاه را مورد بهره برداری قرار می‌دادند و از آن درآمدزایی می‌کردند. کارگزاران در قبال درآمدی که کسب می‌کردند مبلغی را هم به باشگاه‌ها پرداخت می‌کردند. حقیقت این است که باشگاه‌ها خودشان زیرساخت‌های لازم برای این کار را در اختیار ندارند، زیرا افراد اقتصادی و پول ساز در باشگاه‌ها حضور ندارند. منظور از افراد اقتصادی، کسانی هستند که برای باشگاه درآمدزایی کنند، نه این که پولی به باشگاه قرض بدهند و بعد آن را مطالبه کنند.  

پول قرض دادن به باشگاه ها، تنها بار مالی آن‌ها را بیشتر می‌کند

توفیقی افزود: این روش که به باشگاه‌ها پولی قرض می‌دهند و بعد پولشان را مطالبه می‌کنند، روز به روز باشگاه‌ها را بدهکار‌تر می‌کند. با توجه به این که استقلال و پرسپولیس باشگاه‌های دولتی هستند، برای واگذار کردن فضای تبلیغاتی خود طبق قانون باید مزایده برگزار کنند. اگر به بهانه محدودیت زمانی مزایده برگزار نکنند، باید مجوز ترک تشریفات را از مجمع بگیرند. نمی‌دانم برای این باشگاه‌ها چنین روندی طی شده است یا خیر.  

انعقاد قرارداد با شرکت‌هایی که در آن سهام دارید، ناقض قانون منع مداخله کارکنان دولت است

معاون سابق باشگاه استقلال در ادامه گفت: از لحاظ قوانین دولتی، این که شما با شرکت‌هایی قرارداد ببندید که خودتان یا خانواده هایتان در آن سهام دارند، ناقض قانون منع مداخله کارکنان دولت است و خلاف اداری محسوب می‌شود. جدا از تمام این ها، برای این که با شرکتی قرارداد ببندید باید از مجمع مجوز بگیرید و اگر مجمع این مجوز را به باشگاه استقلال داده باشد، مجمع گزارش را بررسی می‌کند و اگر قانع کننده باشد با آن موافقت می‌کند. کارگزار باید بهترین شرایط برای درآمدزایی را داشته باشد تا مجمع با عقد قرارداد باشگاه‌ها با آن موافقت کند.  

زمانی قرارداد بعدی قابل انعقاد است که قرارداد اول اقاله شده باشد

او افزود: در قرارداد استقلال با کارگزار، طرفین در قبال یکدیگر تعهداتی دارند. باشگاه باید برخی از فضا‌های تبلیغاتی و درآمدزایی از طریق تولید محصولات و محتوا را در اختیار کارگزار بگذارد و موانع آن را رفع کند. کارگزار نیز باید بخشی از درآمدی که کسب می‌کند را به باشگاه بدهد. اگر کارگزار پیشین استقلال این روال را طی کرده و مجوز‌های لازم را گرفته، اما به تعهداتش عمل نکرده، بحثی قانونی است که کارشناسان دادگستری باید راجع به آن نظر بدهند. اگر طرفین در دادگاه حل اختلاف با یکدیگر به توافق نرسند، کارگزار بعدی باشگاه نیز باید همین مراحل را طی کند. ضمنا زمانی قرارداد بعدی قابل انعقاد است که قرارداد اول اقاله شده باشد.  

اختلافات استقلال با کارگزار را وزارت ورزش باید حل می‌کرد

توفیقی گفت: نکته جالبی که در این مدت ما آن را در رسانه‌ها رصد می‌کردیم، درگیری میان اعضای هیئت مدیره بود.   اختلافات استقلال با کارگزار را وزارت ورزش باید حل می‌کرد، زیرا شرکت دولتی است و طرفین نمی‌توانند در دادگاه و رسانه‌ها با یکدیگر درگیر شوند. همان مجمعی که در انعقاد قرارداد نقش داشته و افراد را منصوب کرده، باید قبل از رسانه‌ای شدن اختلافات، مشکل را برطرف کند. این موضوع خیلی راحت‌تر در وزارت ورزش قابل حل بود.  

طبق ماده ۳۷ اساسنامه باشگاه استقلال با این باشگاه قرارداد بستیم

در ادامه این گفت و گو خاکسار، نماینده کارگزار پیشین  استقلال که با این باشگاه دچار اختلاف شده و حکم جلب سعادتمند را گرفته، درباره قرارداد شرکت مطبوع خود با باشگاه استقلال گفت: طبق ماده ۳۷ اساسنامه باشگاه استقلال با باشگاه قرارداد بستیم. قبل از این که قرارداد شرکت ما با باشگاه استقلال در تاریخ ۲۶ خردادماه منعقد شود، موضوع همکاری مطرح شد و ما در رقابت با چند شرکت دیگر، نقشه‌های اقتصادی خودمان را مطرح کردیم که پس از تایید تمام اعضای هیئت مدیره قرارداد منعقد شد.  


بیشتر بخوانید:


تمام فضا‌های روی پیراهن استقلال در اختیار شرکت‌های دیگر بود

خاکسار در ادامه گفت: ایجاد ساختار سازی مدتی زمان می‌برد و با توجه به بررسی‌های ما، باشگاه استقلال و دیگر باشگاه‌های ایرانی در بخش‌هایی می‌توانند درآمدزا باشند. درباره بحث اسپانسرینگ لباس باید بگویم که تمام فضا‌های پیراهن استقلال در اختیار حامیان مالی قرار گرفته بود. برای درآمدزایی پایدار استقلال، این باشگاه نیاز به یک ساختار سازی داشت. ایجاد کانال یوتیوب به نام باشگاه استقلال یکی از برنامه‌های ما بود. باید بگویم تمام ساختار‌هایی که ما ایجاد کردیم، به طور رسمی و قانونی به نام باشگاه استقلال است و تاییدیه‌های لازم را دارد.  

درآمدزایی ارزی برای استقلال یکی از اهداف ما بود

خاکسار در واکنش به این که شبکه اجتماعی یوتیوب طبق قوانین جمهوری اسلامی، در ایران فیلتر است گفت: برنامه ما این بود که برای باشگاه درآمد ارزی هم به دست بیاید. ما با امکاناتی که در خارج از کشور داشتیم، بستر‌های لازم را فراهم کردیم تا کانال رسمی باشگاه استقلال افتتاح شود، زیرا کانال‌های جعلی زیادی به نام باشگاه استقلال در حال فعالیت هستند. ما می‌خواستیم از این کار جلوگیری کنیم و براساس تولید محتوا برای باشگاه درآمدزایی ارزشی شود تا وجوه به دست آمده را به حساب باشگاه واریز کنیم.  

دریافت دیرکرد روزانه ۴۰ میلیونی از استقلال دروغ محض است

نماینده کارگزار پیشین باشگاه استقلال در واکنش به این که گفته می‌شود شرکت او مبلغی را به باشگاه استقلال قرض داده و این باشگاه برای هر روز دیرکرد در بازپرداخت مطالبات باید مبلغ ۴۰ میلیون تومان پرداخت کند گفت: این صحبت کاملا دروغ است. از لحاظ قانونی قرارداد‌ها در برخی مراجع خاص قابلیت ارائه و مطالعه و بررسی دارند، اما متاسفانه دوستان کاری کردند که از لحاظ اخلاقی و حرفه‌ای  درست نبود. طی ۱۱ ماه به باشگاه پرداختی داشتیم که عمده پرداخت آن به بازیکنان داخلی و خارجی بود و لیست آن هم موجود است. پس از این که باشگاه با مشکلات شدیدی مواجه بود و در موضوعاتی مانند کسب مجوز حرفه ای، پرداخت مطالبات میلیچ و حتی هزینه بازگشت تیم به سفر‌ها دچار مشکل بود، شرکت ما منابع مالی لازم را برای باشگاه تامین کرد.  

باشگاه تعهدش در قبال کارگزاری را انجام نداد

نماینده کارگزار در ادامه گفت: در هیئت مدیره باشگاه استقلال هم تصویب شد که این وجوه پس از ۱۰ تا ۱۱ ماه بازگردانده شود که این اتفاق نیفتاد و باعث شد قراردادی تنظیم شود که الزام آور‌تر باشد. این قرارداد یک الحاقیه داشت، اما متاسفانه کسی درباره آن صحبتی نکرد و مستقیما صحبت‌هایی درباره دیرکرد روزانه ۴۰ میلیون تومانی مطرح شد. در نامه به سعادتمند گفتیم به خاطر این که شما تازه به باشگاه آمدید و نمی‌خواهیم به شما فشاری وارد شود، با وجود این که مهلت پرداخت بدهی‌های باشگاه برج ۹ و ۱۰ است تا اردیبهشت ۹۹ به شما فرصت می‌دهیم.

بخش خصوصی وقتی وارد فوتبال می‌شود، دنبال درآمدزایی و سود است

توفیقی نیز در ادامه این بحث عنوان کرد: بخش خصوصی وقتی وارد فوتبال می‌شود، دنبال درآمدزایی و سود است. اگر بخش خصوصی تنها به خاطر سوددهی به باشگاه‌ها وارد فوتبال شود، چنین کاری خطرناک است. خاکسار درست می‌گوید که طبق اساسنامه انعقاد قرارداد با هیئت مدیره است، اما از آن جایی که استقلال شرکت دولتی سهامی خاص است که مجمعی را بالای سر خود می‌بیند و ردیف بودجه و هزینه کرد برای آن پیش بینی شده، طبیعتا باید مجوز‌های لازم را از مراجع بالادستی بگیرد که این کار در حیطه کاری خاکسار نیست و از وظایف هیئت مدیره باشگاه است.  

هیئت مدیره قرارداد را منعقد می‌کند، اما مجمع نیز باید برخی کار‌ها را انجام دهد

معاون سابق باشگاه استقلال افزود: هیئت مدیره باید براساس گزارش فنی مالی که دریافت می‌کند، مجمع را قانع کند تا بتوانند مجوز ترک تشریفات بگیرند. در دوره ما نیز شرایط به همین صورت بود. درست است که هیئت مدیره قرارداد را منعقد می‌کند، اما مجمع نیز باید برخی کار‌ها را انجام دهد.  

کارگزار با باشگاه ۲ قرارداد بسته است

توفیقی گفت: با توضیحات خاکسار متوجه شدم که ۲ قرارداد بسته شده است. یک قرارداد اصلی وجود دارد که در آن باشگاه برخی تعهدات به کارگزار دارد و کارگزار نیز برخی تعهدات مالی در قبال کارگزار دارد.   فضای سامانه هواداری باشگاه استقلال به دست یک شرکت دیگر بوده و از آن جا تولید محتوا و تمام فضا‌های تبلیغاتی  نیز دست شرکت‌های دیگر بود. تبلیغ روی شانه پیراهن تیم نیز در اختیار یک بانک خصوصی بود که بعد‌ها زیر مجموعه بانک دیگری شد. این فضا‌ها برای سال‌های بعد هم خارج از قرارداد است.  

کسانی که برای عقد قرارداد با استقلال پیش قدم شدند باید می‌دانستند خبری از فضای تبلیغی روی پیراهن نیست

معاون سابق باشگاه استقلال اظهار داشت: در قرارداد‌هایی که با اپراتور‌های تلفن همراه بسته شده بود، تمام فضای لباس تیم در اختیار آن‌ها بود. دوستانی که برای قرارداد بستن با استقلال پیش قدم می‌شدند، باید با این اشراف به باشگاه می‌آمدند که فضا‌های تبلیغی روی پیراهن در اختیارشان نیست. حق پخش تلویزیونی و تبلیغات محیطی هم ندارند.

اگر کارگزار به قرارداد اول پایبند بود، چرا الحاقیه اضافه شد؟  

توفیقی گفت: طبق قرارداد اول خاکسار و شرکتش با استقلال، آن‌ها برخی تعهدات مالی نسبت به باشگاه داشتند و باشگاه نیز متقابلا تعهداتی داشت. آیا نسبت به  قرارداد اول تمام تعهدات مالی پرداخت شده و مازاد بر آن مجبور شدند الحاقیه‌ای برای جبران کسری بودجه باشگاه تصویب کنند یا الحاقیه‌ای که نوشتند مفاد قرارداد اول را نقض کرده است. اگر قرارداد اول براساس بودجه باشگاه نوشته می‌شد، قاعدتا باشگاه به کسری بودجه برنمی خورد. این امکان هم وجود دارد که طرفین تعهدات خود را نسبت به یکدیگر انجام ندادند  و بعد الحاقیه‌ای پیش بینی شده است.

ابتدا باید بسترسازی می‌کردیم تا آپشن‌های جدید اضافه شود

خاکسار نیز در پاسخ به اظهارات توفیقی گفت: از توضیحات کامل توفیقی تشکر می‌کنم. باید بگویم که علاوه بر فضای روی پیراهن، ۱۵ آیتم دیگر به صورت انحصاری در اختیار اپراتور بود. ما در جریان بودیم که اپراتور از برخی فضا‌های تبلیغاتی استفاده می‌کند. با این شرایط گفتیم ابتدا باید بسترسازی کنیم تا آپشن‌های جدید اضافه شود. نمونه آن هم کانالی بود که ایجاد شد.  

بودجه مشخصی را برای پرداخت در نظر گرفته بودیم، اما سقف مشخصی نداشت

خاکسار عنوان کرد: براساس برنامه‌ای که ارائه کردیم در جریان بودجه نبودیم. طبق تعهد شرایطی فراهم کردیم که باشگاه نیز همکاری کند تا ما هم بودجه‌ای در اختیار باشگاه بگذاریم. بودجه مشخصی را برای پرداخت در نظر گرفته بودیم، اما سقف مشخصی نداشت. نقش ما این بود که بتوانیم ارزش‌های باشگاه را کشف کنیم و نمونه آن این بود که قیمت لباس باشگاه، ۳ برابر باارزش‌تر از چیزیی بود که در اختیار شرکت‌های دیگر قرار گرفته، اما ما توان و اختیار لغو قرارداد را نداشتیم.  

با خلیل زاده یا هیچ شخص دیگری ارتباط نداریم

نماینده کارگزار در پاسخ به این سوال که ایا خلیل زاده، رئیس هیئت مدیره باشگاه در این شرکت سهام دارد گفت: هر شرکتی اساسنامه و چارچوب مشخصی دارد. ما با خلیل زاده و هیچ شخص دیگری ارتباط نداریم و هر دستگاهی که بخواهد می‌تواند به این ماجرا ورود کند.  

باید مشخص شود چه مبلغی قرار بود به باشگاه تزریق شود و چرا مجبور شدند الحاقیه تدوین کنند

توفیقی اظهار داشت: طبق قرارداد اول مبلغ مشخصی باید تامین می‌شد، زیرا باشگاه براساس آن برنامه ریزی کرده است. باید مشخص شود چه مبلغی قرار بوده به باشگاه تزریق شود و چرا این رقم تادیه نشده که مجبور شدند الحاقیه تدوین کنند و آن را به جای قرارداد اول جا بزنند.

هوادار استقلال هستم و به دلیل مشکلات باشگاه و درخواست ۲ نفر از اعضای هیئت مدیره، به باشگاه کمک کردیم

خاکسار نیز در واکنش به صحبت‌های توفیقی گفت: قرارداد اول و دوم به یکدیگر هیچ ارتباطی ندارد. قرارداد ما کاملا شفاف است. برنامه‌های اقتصادی ما کاملا مشخص و بخش جدانشدنی قرارداد است. من هوادار استقلال هستم و به دلیل مشکلات باشگاه و درخواست ۲ نفر از اعضای هیئت مدیره، به باشگاه کمک کردیم.  

درباره قرارداد اول تردید دارم و نمی‌دانم تعهدات مالی کارگزار انجام شده یا خیر

توفیقی نیز پس از صحبت‌های نماینده کارگزار گفت: من از صحبت‌های خاکسار این طور برداشت کردم که قرارداد اول برای هزینه‌های باشگاه کافی نبود، اما نمی‌دانم آیا  سقف تعهدات  طرف دیگر تکمیل شده بوده و باشگاه درخواست کرده مبلغ قرض الحسنه  بگیرد.   من هنوز درباره قرارداد اول تردید دارم و نمی‌دانم تعهدات مالی انجام شده یا خیر.  

ماه اول قرارداد، ۳ میلیارد به حساب خزانه ریختیم

خاکسار نیز اظهار داشت: قرارداد دوم قرارداد اول را جدا نکرده است. همان ماه اول قرارداد، ۳ میلیارد به حساب خزانه ریختیم. این ۲ قرارداد همدیگر را نقض نمی‌کند و ما در قرارداد اول تعهداتمان را انجام دادیم. در  این قضیه همه چیز شفاف است.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار