دستگاه شتاب دهنده توموتراپی در بخش رادیوانکولوژی مرکز آموزشی درمانی سیدالشهداء (ع) اصفهان ، با هزینه‌ای بیش از ۱۱۰ میلیارد ریال نصب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دستگاه توموتراپی، که از تکنولوژی فوق پیشرفته برای درمان بیماران سرطانی برخودار است یکی از دستاورد‌های جدید فیزیک پزشکی است.

در این دستگاه، در اصل یک توموگرافی کامپیوتری و یک شتاب دهنده خطی تعبیه شده است. این دستگاه را می‌توان به یک دستگاه توموگرافی کامپیوتری تشبیه کرد که به جای لوله عبور دهنده اشعه ایکس، یک شتاب دهنده خطی کوچک پیرامون بیمار می‌چرخد.

شدت شتاب دهنده خطی با توجه به دستور پزشک، تنظیم می‌شود و با بکارگیری همزمان شتاب دهنده خطی و توموگراف کامپیوتری می‌توان اشعه را فقط به قسمت مورد نظر در بدن بیمار تاباند.

وجه تمایز روش توموتراپی با دیگر روش‌ها نیز همین است. یعنی بیمار درست در محل تومور اشعه می‌گیرد و نقاط دیگر بدنش از تابش اشعه و عوارض آن در امان می‌ماند.

به اعتقاد متخصصان و کارشناسان، عوارض جانبی این روش بسیار کمتر از سایر روش‌ها است و به ویژه در تومور‌های سر و گردن، زیان وارده به بیمار به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.