نمایشگاه فیلتر سازان داخلی به منظور استفاده از تولیدات داخلی برگزار شد و بار دیگر توان مهندسان داخلی را به رخ کشید.

نمایشگاه فیلترسازان داخلی نتیجه تلاش مهندسان وطنی/ استفاده از توان ایرانی در اوج تحریم‌های اقتصادیبه گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، ۱۴ شرکت مطرح در زمینه ساخت فیلتر در نمایشگاه فیلتر سازان داخلی که به منظور حمایت و پشتیبانی از محصولات ملی و ساخت داخل، در بندر ماهشهر برگزار شد، مشارکت کردند.

این شرکت‌ها ضمن معرفی تولیدات خود، قابلیت تولید فناوری‌های جدید را به نمایش گذاشتند. مجری برپایی این نمایشگاه، شرکت پتروشیمی شهید تندگویان بوده که تمرکز آن روی نیازمندی‌های پتروشیمی است و با حضور شرکت‌های صاحب نام در این صنعت نمایشگاه برگزار شد.

صنعت نفت و گاز به دنبال روش‌های جدیدتر، خلاقانه‌تر و سازگارتر با محیط زیست است تا از این طریق بتواند محصولاتی همانند انرژی گرمایی، نور و سوخت جهت حمل و نقل را با کیفیت بالا و سودآوری بیشتر عرضه کند که در این خصوص فیلتر‌ها نقشی مهمی را ایفا می‌کنند. مجتمع پتروشیمی شهید تندگویان، زیر مجموعه صنایع پتروشیمی خلیج فارس از جمله این شرکت‌ها است که در سال ۱۳۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد و در زمینه حرکت در جهت خود اتکایی و قطع وابستگی در زمینه‌های مهندسی و استفاده از تجهیزات ساخت داخل فعالیت دارد.

نمایشگاه فیلترسازان داخلی

صنایع پتروشیمی پس از غذاسازی و خودروسازی سومین صنعت بزرگ جهان محسوب می‌شود و طیف گسترده‌ای از محصولات صنعتی در پتروشیمی حاصل می‌شوند. این صنعت، ماده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت و گاز تولید می‌کند. ماده اولیه بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها و صنایع نساجی نیز از ترکیبات نفتی حاصل می‌شود. ایران بزرگترین ذخایر نفت و گاز جهان را دارد و امید است تا پایان دهه جاری میزان تولیدات پتروشیمی را به ۲۳ میلیون تن افزایش دهد.

نمایشگاه فیلترسازان داخلی به منظور شناسایی نیاز‌های پتروشیمی برگزار شد

سید رضا قاسمی شهری مدیر عامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نامگذاری امسال به اسم جهش تولید از سوی رهبر انقلاب گفت: ما هم به عنوان یک ایرانی مسلمان وظیفه خود دانستیم تا نیاز‌های داخلی کشور که منجر به قطع وابستگی از خارج می‌گردد را نیاز سنجی نماییم و نمایشگاهی را بر همین مبنی برپا کنیم. این اقدام به منظور تداوم و استمرار تولید و افزایش ظرفیت‌ها است که نقش موثری در کاهش نیاز‌ها به شرکت‌های خارجی دارد.

سید رضا قاسمی شهری مدیر عامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان

او افزود: در نمایشگاه فیلترسازان داخلی از سازندگان مختلف در عرصه ساخت قطعات مورد نیاز، تجهیزات، مواد شیمیایی و کاتالیزور‌های پتروشیمی دعوت شده تا محصولات خود را عرضه نمایند و نیاز‌های یکدیگر را بهتر شناسایی کنیم. این اقدام نخستین بار از سوی شرکت پتروشیمی تند گویان انجام شده و برنامه‌های دیگری نیز برای ادامه این روند وجود دارد.

قاسمی شهری با بیان اینکه از تعداد بیشتری شرکت در این نمایشگاه دعوت شد، اما با توجه به شیوع ویروس کرونا تنها همین موارد حضور یافتند، بیان کرد: شرکت‌های موجود از برند‌های به نام در حوزه فیلتر سازی هستند و برای ما ثابت شد که لازم نیست حتی یک قطعه را از خارج وارد کنیم و مشابه همان در داخل موجود است.

نمایشگاه فیلترسازان داخلی

مدیر عامل شرکت پتروشیمی شهید تندگویان با ذکر اینکه تحریم‌ها برای ما «مثبت» بوده، اظهار داشت: تحریم ما را وادار کرد تا از توان و تولید داخلی استفاده کنیم. همه ما فرزندانی داریم که در آینده باید شغل داشته باشند، همین محصولات و دستگاه‌ها را ایجاد کنیم و این ایجاد کار وظیفه ما است تا فرزندانمان به دنبال کار نباشند.

مجتمع پتروشیمی تندگویان در خاورمیانه منحصر به فرد است

رحیم محمدی مهر رئیس خدمات فنی پتروشیمی شهید تندگویان با بیان اینکه این شرکت در خاورمیانه منحصر به فرد است، گفت: این نهاد محصولات اسید ترفتالیک خالص را تولید می‌نماید و این محصول خوراک اصلی تولید محصولات گِرِد بطری و نساجی است. گرد نساجی ۲ گونه خاص است؛ نخ مصنوعی و پنبه مصنوعی، که در این مجتمع فرآیند تولید این محصولات انجام می‌شود و ماده اولیه بسیاری از شرکت‌های الیاف را شامل می‌شود.

نمایشگاه فیلترسازان داخلی

او با بیان اینکه برخی فیلتر‌ها برای تولید، تکنولوژی خاص دارند و از خارج وارد می‌شدند، اما حالا در کشور فرآوری می‌شوند، افزود: این اقدام، اشتغال و جلوگیری از خروج ارز را به دنبال دارد. در واحد PET سالانه حدود ۷۲۰ هزار تن ظرفیت تولید وجود دارد و واحد PTA سالانه ۷۰۰ هزار تن تولید دارد. امسال نزدیک به ۱۲ درصد رشد تولید خواهیم داشت و امیدواریم از مرز یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در سال ۹۸ فراتر برویم و  صادرات به منطقه نیز افزایش یابد.

نمایشگاه فیلترسازان داخلی؛ جلوگیری از خروج ارز با تولیدات مشابه خارجی

عابدینی مدیر عامل شرکت پدیده انرژی پارسیان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در زمینه ساخت فیلتر‌های تخصصی فشار بالا، ضد اسید غبار گیر، نم گیر و آب گیر فعالیت دارند، گفت: این برای اولین بار است که به صورت تخصصی وارد این صنعت شده و فیلتر‌هایی با فشار ۲۰۰ بار تولید کرده ایم و از زمانی که به خودکفایی در این صنعت رسیدیم، بالغ بر ۵۰ نوع فیلتر خاص را بومی سازی کردیم. قیمت محصولات ما یک دهم نمونه‌های خارجی است و به طور متوسط سالانه از خروج ۵۰۰ هزار یورو جلوگیری می‌شود.

عابدینی مدیر عامل شرکت پدیده انرژی پارسیان

مدیر ارشد یکی از شرکت‌های تولیدی مشارکت کننده در نمایشگاه فیلترسازان داخلی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: فعالیت ما از سال ۱۳۶۱ آغاز شده و به منظور خودکفایی در صنعت فیلتر صورت گرفته است. لازم به ذکر است که همه محصولات ما معکوس شده نمونه‌های خارجی هستند، اما تولیدات داخل اند. هر مشابه خارجی فیلتر‌های ما با قیمت چند برابری وارد کشور می‌شود.

کارمند یکی از شرکت کنندگان در نمایشگاه فیلترسازان داخلی که در زمینه تولید فیلتر‌های هوا و تصفیه آن فعالیت دارد و تولید کننده فیلتر‌های صنعتی و خودرویی است در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: ۱۱۰ نفر در شرکت ما مشغول به کار هستند و حتی علی رغم شیوع ویروس کرونا ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش نیرو داشته ایم که عمده همکاری ما بیشتر با پتروشیمی ها، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های گازی است.

شرکت جهان تجهیز پدیده لوتوس

در نمایشگاه فیلتر سازان داخلی ارائه شد؛ فیلترهایی با دانش مهندسی پیچیده

یکی از مدیران شرکت جهان تجهیز پدیده لوتوس در گفتگو با خبرنگار ما گفت: تقریبا ۵ سال است که این نهاد در طراحی و ساخت فیلتر‌ها فعالیت دارد و تمرکز نیز روی محصولات پالایشگاه‌های نفت، گاز و پتروشیمی است. تاکنون فیلتر‌های شیمیایی برای تصفیه سیالات گاز خشک موفقیت آمیز بوده است و ما تلاش داریم تا با اتکا به دانش فنی و تجارب کارکنان، فیلتر‌هایی با تکنولوژی پیچیده را بومی سازی نماییم و با قیمت نازل به مشتریان ارائه دهیم.

گزارش از ساسان ناصری زاده

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.