به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، فصل برداشت خرما در تابستان که آغاز میشود این سئوال برای نخلداران پیش میآید، محصول خود را چگونه به فروش برسانند که کمتر دست دلالان بیفتد و با قیمت واقعی بدست مصرف کننده برسد، زیرا برند مناسبی برای فروش ندارند.در حالی که بخشی از خرمای استان هرمزگان به صورت فله ای به کشورهای همسایه صادرمی شود در خود استان به بواسطه داشتن ظرفیتهای فراوان در زمینه صنایع تبدیلی و با برندسازی میتواند به همین کشورها عرضه کند.
درحال حاضر ۲۰درصد از این محصول در نخلستانهای استان صادر و ۸۰درصد مابقی مصرف داخلی دارد که تنها راه کسب سود و درآمد از خرما توسط نخلداران، علاوه بر تولید خرمای مرغوب، برندسازی و صادرات است.
البته رفع این مشکلات را میتوان با استفاده از روشهای نوین بازاریابی، تجارت الکترونیک و ابزارهای فضای مجازی در راستای فروش محصول خرمای استان گسترش داد ضمن آنکه هرمزگان با برداشت سالانه ۱۵۰ هزار تن خرما از ۳۷ هزار هکتار نخلستان رتبه چهارم تولید و سوم سطح زیرکشت خرما در کشور را دارد.
این راه هم باید گفت در حال حاضر در این استان ۵۵ نوع خرما تولید میشود که ۲۰ نوع آن تجاری داخلی و خارجی است که سه نوع پیارم، خاصویی و مضافتی به کشورهای استرالیا، کانادا، روسیه و کشورهای آسیای میانه صادر میشود.
هرمزگان دارای تنوع خرمایی زیاد است و برداشت این محصول گرمسیری با شروع فصل گرما از خرمای آل مهتری در ابتدای خردادماه آغاز و با خرمای پیارم در آبان به پایان میرسد که هم اکنون بخشی از آن به صورت تازه خوری و بخش زیادی هم برای مصرف در فصل زمستان نگهداری میشود.
برخی از محصولات به صورت تازه خوری شامل: آل مهتری، نغار، خاصویی، شکری، خنیزی، مرد زبان، مرداسنگ و زرد انجام میشود که بدلیل نبود دسته بندی مناسب و نگهداری، توان رقابت با سایر خرماها را ندارند.
فریدون همتی استاندار هرمزگان در نشست اخیر شورای گفتمان دولت و بخش خصوصی در این زمینه گفت: ارقام خرمای استان برای صادرات و معرفی به بازارهای جهانی، نیازمند برندسازی و توسعه بسته بندی، فرآوری و ایجاد صنایع تبدیلی است.
فریدون همتی افزود: توسعه تولید، فرآوری، بسته بندی و بازاریابی فروش خرما میتواند اشتغال بسیاری ایجاد کند و افزایش رفاه برای مردم روستاهای استان را به همراه داشته باشد.
او بیان داشت: در هرمزگان استعداد و ظرفیت تولید ۶۰ رقم خرما وجود دارد که این استان از نظر تنوع تولید انواع خرما از شرایط منحصر بفردی در کشور برخوردار است.
همتی بر لزوم انجام تحقیقات و پژوهشهای دانشگاهی در حوزه خرما، در هرمزگان تاکید کرد و اظهار داشت: دانشگاهها تحقیقات و پژوهشهای کاربردی باتوجه به استعداد تولید خرما در استان را انجام دهند تا بتوانیم اقدامات بهتری در این زمینه داشته باشیم.
او ادامه داد: باید آموزشهای لازم در این زمینه انجام شود و با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت، ساماندهی مناسبی در حوزه خرما در استان داشته باشیم.
محمدرضا صفا رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با بیان اینکه دغدغه اصلی این نهاد معرفی محصولات استان است، گفت: باید با همکاری شهرداری بندرعباس جایگاههایی برای تبلیغات و شناخت بیشتر خرماها در نظر گرفته شود.
صفا افزود: هماهنگی و پیگیریهای انجمن خرمای اتاق از طریق استاندار در راستای اضافه شدن خرما در بستههای حمایتی معیشتی از سوی سایر نهادهای دولتی و غیردولتی صورت گیرد.
او بیان کرد: ایجاد دفاتر نمایندگی در مناطق تولید خرمای هرمزگان از دیگر مصوبات شورای گفتمان دولت و بخش خصوصی بود و کمک بسیاری به تقویت عرضه این محصول خواهد کرد که با هماهنگی انجمن خرما و اداره استاندارد تحقق مییابد.
علی باقرزاده همایی رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان نیز در دیدار با رییس نمایندگی وزارت امورخارجه در استان گفت: گسترش دیپلماسی اقتصادی لازمه صادرات محصولات کشاورزی این استان به بازارهای خارجی است.
همایی بیان داشت: افزایش تولید محصولات کشاورزی هرمزگان، نیازمند ورود به بازارهای بینالمللی و منطقهای برای عرضه مازاد تولید و شکوفایی زنجیره کشاورزی است.
او افزود: وزارت امور خارجه نقش تاثیرگذاری در توسعه صادرات بخش کشاورزی و کشف بازارهای جدید تجاری دارد که این امر میتواند کمک بسیاری به توسعه صادرات محصولات خرما در استان کند.
همچنین با اشاره به نقش تاثیرگذار وزارت امورخارجه در توسعه مراودات بین المللی بخش کشاورزی و کشف بازارهای جدید تجاری برای محصولات این استان خاطرنشان ساخت: افزایش بی سابقه تولید محصولات کشاورزی در سالهای اخیر و ظرفیتهای بی نظیر در این استان، نیاز مبرم به ورود این محصولات به بازارهای بین المللی و منطقهای را جهت عرضه مازاد تولیدو شکوفایی زنجیره با ارزش کشاورزی ایجاد کرده است.
او در ادامه ابراز داشت: وزارت امور خارجه و دفتر نمایندگی در استان میتواند از طریق گسترش دیپلماسی اقتصادی زمینه ورود محصولات به بازارهای صادراتی را فراهم کند.
سهم هرمزگان از صادرات غیرنفتی ناچیز است
احمد مرادی نماینده مردم بندرعباس، قشم، حاجی آباد، بوموسی و بندرخمیر در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به وجود ۹شهرستان ساحلی سهم این استان را از صادرات غیرنفتی ناچیز دانست.
مرادی افزود: این درحالی است که هرمزگان در زمینه صادرات محصولات غیر نفتی شامل کشاورزی، معدنی و صنایع دستی حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
او با اشاره به بازگشایی هشت مرز گمرکی جدید (که تا چهاردهه قبل فعال بودند) از مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان بنادر و دریانوردی خواست برای حمایت از بخش صادرات نسبت به کاهش بروکراسی اداری اقدام عاجل به عمل آورند.
کیفیت و مرغوبیت بالای خرما، سوغات هرمزگانیها به مردم ایران
خرمای هرمزگان کیفیت و مرغوبیت خوبی دارد و قیمت آن نیز نسبت به برخی استانها مناسبتر و پایینتر است، این محصول به عنوان یکی از سوغات هرمزگانیها به مردم ایران محسوب و این استان یکی از استانهای مهم تولید خرما در کشور محسوب میشود.
همه نخلداران در سراسر استان هرمزگان میتوانند خرمای مازاد خود را از طریق اتحادیهها یا شرکتهای تعاونی روستایی به صورت توافقی به فروش برسانند و قیمت خرید توافقی محصول خرما براساس نشستهای متعدد کارشناسی با شرکت نخلداران و برخی مسئولان شهرستانهای استان تعیین میشود.
پیش از نوسان نرخ ارز در کشور، هر کیلوگرم خرمای پیارم حدود ۲۵ هزار تومان و مضافتی بم ۱۲ هزار تومان به دست مصرف کنندگان میرسید، اما اکنون نرخ هربسته خرمای مضافتی در بازار داخلی به بیش از ۳۵ هزار تومان رسیده است.
در همین زمینه انجمن خرمای هرمزگان از بسته بندی مناسب، کیفیت بالا و بازاریابی مستمر با حضور در نمایشگاههای بینالمللی مواد غذایی به عنوان پیش نیاز دستیابی به بازارهای صادراتی نام برده است.
ایران با برخورداری از نخلستانهای وسیع در استانهای خوزستان، کرمان، هرمزگان، فارس، سیستان و بلوچستان و بوشهر دومین تا سومین تولیدکننده خرما به لحاظ تولید و سطح زیر کشت و پنجمین صادرکننده این محصول در جهان به شمار میرود.
منبع: ایرنا
انتهای پیام/ب