دو هزار و ۵۵۶ روز از آغاز به کار دولت تدبیر و امید می‌گذرد و روحانی در سال پایانی فعالیت خود قرار گرفته است.

۳۵۶ روز فرصت برای بازشدن قفل‌ها با «کلید تدبیر و امید»به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز اولین روز از آخرین سال کاری حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور ایران است، هفت سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید می‌گذرد؛ حال روحانی تنها ۳۵۶ روز کاری فرصت دارد تا به عنوان رئیس جمهور ایران به وعده‌های خود عمل کند.

روحانی در یکی از روز‌های بهار سال ۹۲ توانست با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رأی (حدود ۷/ ۵۰ درصد) اعتماد مردم را جلب کرده و هفتمین رئیس جمهور ایران شود.

بازار داغ وعده وعیدهای انتخاباتی

حسن روحانی همچون هر نامزدی در کارزار انتخابات ۹۲ شیوه‌های جدید تبلیغاتی را پیش گرفت و در یک برنامه تلویزیونی از کلیدی رونمایی کرد که هدفش بازگشایی درهای جدید برای پیشرفت و توسعه کشور بود؛ او در همان ابتدا یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود را حل پرونده هسته‌ای ایران و برداشته شدن هرگونه تحریم‌های ظالمانه آمریکا قرار داد.

هرچند دولت روحانی هم مانند هر دولتی با شروع کارش با مسائل و مشکلات گوناگونی روبه‌رو شد که  می‌توان به وضعیت رکود تورمی، بی‌ثباتی اقتصادی به ویژه در مباحث ارزی و تجاری، نرخ پایین سرمایه‌گذاری، عدم حضور فعال بخش غیردولتی، نامناسب شدن فضای کسب‌ و کار، کمبود منابع مالی بین‌المللی، کاهش سرمایه‌گذاری خارجی و سلامت (تأمین دارو) اشاره کرد.

همانطورکه پیش تر گفته شد؛ روحانی تمرکز چهار سال آغاز کار خود را بر حل پرونده هسته ای ایران قرار داد و توانست برای حل آن پای میز مذاکره با ۶ کشور دنیا بنشیند و توافقنامه اقدام جامع مشترک موسوم به برجام را امضا کند که نهایتا این توافقنامه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ میان ایران و کشورهای غربی منعقد شد، اما پس از گذشت ۴ سال از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا رسما از برجام خارج شد و بازگشت تحریم‌ها به صورت گذشته را اعلام کرد.

منتقدان دولت حسن روحانی همواره معتقدند که او حل همه مشکلات کشور را به حل پرونده هسته‌ای ایران گره زده بود و پس از خروج آمریکا از این توافق دیگر اقدام مهمی نداشت از آن دفاع کند.

شعار‌های روحانی صرفا مربوط به سیاست خارجی نبود، او در میان شعارهای انتخاباتی خود گفته بود «هرکس وعده دهد و عمل نکند، گناه بزرگی کرده است. حتی اگر من مسئول شوم و نتوانم به وعده‌های خود عمل کنم، باید جرئت این را داشته باشم که آن را به مردم بگویم».

یکی دیگر از وعده‌های روحانی طرح بیمه رایگان سلامت بود که از بهار ۹۳ و به عنوان اولین گام‌های طرح تحول سلامت کلید خورد. وزارت بهداشت که آن زمان هنوز تصدی سازمان بیمه سلامت را در اختیار نداشت با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با اعتباراتی که دولت برای حمایت از طرح تحول سلامت در اختیار گذاشته بود، طرح بیمه رایگان سلامت را برای ایرانیان کلید زد.

با اجرای این طرح که به عنوان یکی از مهمترین دستاورد‌های دولت یازدهم و طرح تحول سلامت یاد می‌شود، حدود ۱۱ میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه رایگان سلامت در سازمان بیمه سلامت قرار گرفتند، اما پس از اجرای چند سال از این طرح، به دلیل بدهی و کسری بودجه، تغییراتی در اجرای آن اعمال شد و حتی برخی استعفای قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت را به این موضوع مرتبط دانستند.

نگاهی به هفت سال مهمانی دولت تدبیر وامید/تداوم فعالیت های کرونایی تا ۱۴۰۰

دوره نخست ریاست جمهوری حسن روحانی در خرداد ۹۶ به پایان رسید و زمان تبلیغات برای تصدی دوباره کرسی ریاست جمهوری برای او آغاز شد، او در جریان یکی از سفرهای تبلیغاتی خود خرم‌آباد اعلام کرد «به مردم قول می‌دهم که در دولت دوازدهم فقر مطلق در ایران برای همیشه رخت ببندد.»، حالا از آن روز بیش از ۳ سال می‌گذرد و شرایط آن طور که رئیس جمهور وعده کرد، پیش نرفت؛ به طوری که چندی پیش یکی از رسانه‌ها اعلام کرد که خط فقر برای یک خانواده چهار نفره در اردیبهشت‌ماه سال ۹۹ حدود ۹ میلیون تومان شده است.

ملت ایران برای بار دوم در سال ۹۶ به حسن روحانی اعتماد کردند و باز هم او سکان ریاست دولت را برعهده گرفت، این بار هم او همچون ۴ سال گذشته شعارهای دیگری را مانند رفع فقر مطلق و عدالت درآمدی را در قالب بیانیه اقتصادی مطرح کرد. اما باید به این نکته توجه کرد که دولت تدبیر و امید یکی از بدشانس‌ترین دولت‌های بعد از انقلاب است، این دولت  علاوه بر مشکلاتی مثل اقتصاد، بلایای طبیعی،  تحریم، تروریسم و اشتغال، حریف قلدری هم داشت که هیچ کدام از دولت‌های قبلی هم نامش را هم نشنیده بودند؛  حریفی به نام «کرونا».

ویروسی که کل دنیا و جهان را از آذرماه سال گذشته به تعطیلی کشانده است، اما با تدابیر دولت آن هم از روزهای نخست ورود این ویروس به کشور، امروز دست برتر در مدیریت کرونا نسبت به سایر کشورها را داریم.

 اسفند سال گذشته شیوع کرونا در ایران، تمام معادلات و برنامه ریزی‌های دولت را در حوزه اقتصادی دچار اختلال جدی می‌کند؛ به طوری که  برخی واحد‌های اقتصادی به دلیل وضع قوانین قرنطینه فعالیت خود را متوقف کردند. این موضوع باعث تشدید رکود اقتصادی در سال ۹۸ و ابتدای امسال شد، شیوع کرونا در ایران و تعطیلی اجباری برای مقابله با شدت یافتن این ویروس، افزون بر مشکلات تحریم ها، زخم اقتصادی کشور را عمیق‌تر کرد؛ اما مدیریت دولت در مقابله  و کنترل این ویروس با حمایت های مقام معظم رهبری،کادر درمان و همچنین همراهی مردم  نمره مثبتی دارد و بنا بر گفته کارشناسان «دولت تدبیر وامید» اگر  یک سال باقی از عمر فعالیت خود همین خط مشی مبارزه با کرونا و استفاده از ظرفیت‌های عظیم ملت را ادامه دهد؛ شاهد  اتفاقات خوبی در کشور خواهیم بود و بر مشکلات غلبه خواهیم کرد.

کارنامه منفی دولت در مسکن و کارنامه مثبت در ارتقای جایگاه احزاب در کشور

«ارائه مسکن ارزان قیمت به اقشار متوسط و کم درآمد جامعه» یکی دیگر از وعده‌های دولت روحانی در هفت سال گذشته بود، این در حالی است که بر اساس گزارش دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، در پایان اسفند سال ۹۸ متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی فقط در شهر تهران به حدود ۱۵ میلیون و ۶۵۹ هزار تومان رسیده که این میزان نسبت به قیمت حدود ۱۱ میلیون و ۴۱۲ هزار تومان آن در فروردین ۹۸، رشد ۳۷ درصدی داشته است.

همچنین طبق آمار‌های مرکز آمار ایران، نرخ اجاره‌بهای هر مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران طی دوره ۶ ساله دولت روحانی از حدود ۱۶ هزار و ۹۳۳ تومان در تابستان سال ۹۲ به حدود ۴۴ هزار و ۱۴۷ تومان در پاییز سال گذشته رسیده است، به عبارتی دیگر در ۶ سال دولت روحانی اجاره‌بها هر مترمربع واحد مسکونی ۲.۶ برابر شده است.

احزاب همواره نقش مهمی در اتفاقات سیاسی کشور داشته و بنا بر گفته داریوش قنبری عضو شورای مرکزی حزب مردم سالاری و کارشناس مسائل سیاسی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، دولت تدبیر و امید عملکرد مثتبی در ارتقاء جایگاه احزاب در ایران داشته است، قنبری همچنین معتقد است که دولت حجت‌الاسلام روحانی زمینه را برای فعالیت احزاب سیاسی فراهم کرد، در حالی که در دولت های پیشین، احزاب تا حدودی تعطیل شده بودند. ما شاهد برخورد قهرآمیزی با احزاب در دولت تدبیر و امید نبودیم و دولت تلاش کرد تا احزاب فعالیت های خودشان را به درستی انجام دهند، حتی بسیاری از احزاب سیاسی مجوز هم دریافت کردند.

 مرکز آمار در بیست و یکم خرداد امسال گزارش رشد بخش‌های مختلف اقتصاد ایران را منتشر کرد، بر اساس نتایج حساب‌های ملی فصلی مرکز آمار ایران بر مبنای سال پایه ۱۳۹۰، نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال ۱۳۹۸، بدون نفت منفی ۶/۰ درصد و با نفت منفی ۷ درصد بوده است. این بدترین آمار از رشد اقتصادی کشور از سال ۹۲ به بعد بوده است. مقایسه آمار رشد اقتصادی سال ۹۸ با سال ۹۲ نشان می‌دهد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از ۲ درصد در سال ۹۲ به منفی ۷ درصد در سال ۹۸ سقوط کرده است؛ همچنین بررسی جزئیات آمار‌های رشد اقتصادی نکات جالبی را نشان می‌دهد.

نگاهی به هفت سال مهمانی دولت تدبیر وامید/تداوم فعالیت های کرونایی تا ۱۴۰۰

اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکایی‌ها علیه کشورمان،کار دولت را تا اندازه‌ای سخت کرده و به عبارتی تمام برنامه ریزی‌های حجت الاسلام روحانی را برای تحقق برنامه های خود با مشکل روبه رو ساخته است؛ اشرف بروجردی رئیس کمیته بانوان ستاد حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که روحانی در دوره هفت ساله نگاه زیرساختی به کشور داشته و موضوع برجام انرژی زیادی را از دولت گرفته است.

او تاکید می‌کند که مردم همواره از مشکلات اقتصادی گله‌مند هستند و در این مدت یک سال باقی مانده از عمر دولت تدبیر و امید، دولت کار‌های ناتمام  بسیاری  دارد؛ اما اقدامات زیر ساختی دولت را نباید نادیده گرفت و این اقدامات زیرساختی می‌تواند در آینده مفید واقع شود.

تداوم فعالیت های کرونایی دولت تدبیر و امید تا ۱۴۰۰

رها شدن اقتصاد در دولت  حجت الاسلام روحانی به امید برجام و گشایش در خام‌فروشی نفت و فراموش کردن سایر بخش‌های اقتصادی، اقتصاد کشور را به ورطه رکود عمیق کشاند؛ این بخشی از اظهارات کاظم انبارلویی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران است، انبارلویی همچنین معتقد است که آقای روحانی وعده‌هایی را به مردم در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ داد و اما با گذشت چند سال باید دید که تا چه اندازه به این وعده‌ها عمل کرده است؟ مهم‌ترین وعده او گشایش روابط خارجی بود که این مسئله در موضوع برجام به فرجام درستی نرسید، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و سقوط اصلاح طلبان نشان داد که آقای روحانی توفیق چندانی در اجرای شعار‌های خود نداشته است، در حالی که در سال ۹۲ و ۹۶ شاهد اقبال خوبی از سوی مردم به او بودیم.

این کارشناس سیاسی همچنین تاکید می‎کند که دولت برای مقابله با کرونا عملکرد و گفتمان درستی داشت و اگر دولت تا یک ساله باقی مانده همین خط مشی مبارزه با کرونا و استفاده از ظرفیت‌های عظیم داخلی را ادامه دهد، شاهد توفیق عملکرد مقابله ای با کرونا بوده و از مشکلات عبور خواهیم کرد.

نگاهی به هفت سال مهمانی دولت تدبیر وامید/تداوم فعالیت های کرونایی دولت تدبیر و امید تا ۱۴۰۰

حال که دو هزار و ۵۵۶ روز از آغاز به کار دولت یازدهم و دوازدهم می‌گذرد و دولت در راند پایانی فعالیت خود قرار گرفته، کارنامه روحانی و کابینه‌اش هم نکات مثبت و قابل دفاع دارد و هم نکات منفی؛ نکات مثبتی مثل ثبات اقتصادی در چهار سال نخست و کشاندن دشمنان چهل ساله ملت به پای میز مذاکره با دیپلماسی قهرمانانه و نکات منفی همچون بر زمین ماندن وضعیت اشتغال، مسکن و عملی نشدن خروج اقتصاد کشور از اقتصاد نفتی. تاریخ بهترین قاضی برای بررسی عملکرد دولت تدبیر و امید است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۹ تير ۱۳۹۹
دوران احمدی نژادم گل وبلبل نبود قیمتها پنج برابر شد چطور یادتون رفته بنزین وبرق واب گرون شد وسایل و مسکن همه پنج برابر شد نرخ تورم در سال ۹۰ صددرصد شد از بد وبدتر بدو انتخاب نکنید ادم عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمیشه اش همونه وکاسه خالی مردم همین خدا بر مردم رحم کن که رحم کننده تویی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
۳۶۵ روز چالش که میتوان آنرا به فرصت تبدیل کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
به نظرم قانون رو باید عوض کنن تا هر رئیس جمهوری اومد به جای چهارسال ، یک سال به یک سال بهشون فرصت بِدن تا اگر کار مثبتی برای مردم کردن و مردم راضی بودن ، یک سال دیگه هم ریاست جمهوری رو تمدید کنن تا چهار سالش تموم بشه. اینطوری عمر ملت هم به هدر نمیره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
بزک نمیر بهار میاد....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
من یه چیزی فقط میدونم اونم این که ،قفلی که با کلید باز نشه باید شکست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
5...............6,,,,,,,,,,,,,,,,,,,3 دیگع ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
برای بار دوم به هیچ رئیس جمهوری رای ندهید چون اکثرشون در دوره دوم گند زده اند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۱۲ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
هفت سال هیچ کاری نکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۵۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
فقط میتونم بگم واگذارتون به خداااااااااا. فقط خداااااا. البته اگه اعتقادی داشته باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۱ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
برای همین مردم روحانی ازسرشان هم زیاد است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۰ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
قیمت دلار رو بالا بردند تا بدهی موسسات مالی را بپردازند و ارزش پول مردم را یک شبه یک چهارم کردند یعنی سه چهارم رو دزدیدند واگذارتان به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
هفت سال ما را بد بخت کردید کاش این یک سال خودتون کناره گیری میکردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
اما روحانی نشون داد که تفکرات اصلاح طلبان راه نجات کشور نیست. 7 سال چشم انتظار غرب نشستن. خدا پدر احمدی نژاد را بیامرزد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
طوفان روحانی نگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خداروشکر به رییسی رای ندادیم وگرنه دلار شده بود 5000 تومن پراید هم میشد 40 میلیون
#حافظه_تلخ_تاریخ
#به_عقب_بر_نمیگردیم
طبق گزارش جدید مجلس 6 سال زمان نیاز است تا به سال 92 یعنی قبل روحانی و اصلاحات برگردیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
به این می گویند زمینه سازی برای فریب مجدد افکار مردم وموج سواری .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
رییس جمهورهیچ کار یکی میا با پرچم یکی میاباکلید یکی میا با بهارزمستان ماهمان ما که مایم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
چهل سال مملکت با رییس جمهور به سمت نابودی رفت!!به نظرم این دوره کلا هیچ رییس جمهوری انتخاب نشه ببینیم مپلکت بدون رییس جمهور چی میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
یکسال دیگر مانده تا برای همیشه مردم را به خاک سیاه بنشانند دولت تدبیر جز نفرین چیزه دیگر برای خودشان درست نکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
والا تمام شاخص ها منفی بود. دولت تبر و امد ما را به سالها عقب برگرداند.
Iran (Islamic Republic of)
حشمت
۲۲:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
هر کس بیاد بدتر از قبلیه،دگه حناشون برای مردم ایران رنگی نداره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
روحانی ن تنهابرای حل مشکلات نیومده بودبلکه برمشکلات مردم ۹۰درصدافزوده است.کجاخونه ای ک دروره احمدی نژاد۳۰میلیون بوده الان شده۳۰۰و۴۰۰میلیون۳۸درصدرشدداشته؟الان پولی ک دوره احمدی نژادپول خریدیه خونه بوده نمیشه باهاش حتی یه خونه رهن کرد.بازار ماشینم همینطور.بازار لوازم منزلم همینطور.بازارزمینم همینطور.همه وعده هاشو نتنهاعملی نکرده بلکه خلاف آنهارا انجام داده.کاش به وعده هاش عمل نکرده بود.ن اوضاع راچندین برابراخرابتر کنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
این آقا قرار بود در صد روز دوره اولش، تمام تحریم‌ها لغو بشه، الان7ساله بجای صد روز میگذره، و لغو که نشد هیچ بلکه چندین برابر هم شد
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۲۱:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
هنگامی که بعضی از افراد از رای اوردن اقای روحانی خوشحال شدند و به دنبال آزادی بودند باید این موقع رو پیشبینی میکردند
Iran (Islamic Republic of)
دوست بیکار
۲۱:۵۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
با سلام مردم ایران بدبخت شدن عزیزم
Switzerland
سید فروزان
۲۱:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
آن قفل از اولش کلیدی نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
A.B.B
۲۱:۱۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
اگر‌ جبهه (اصولگرا) بجای ۷ سال زیرآب زنی و مخالفت و تمسخر دولت مردم ، به آن کمک میکرد تا مشکلات را حل و فصل کند ، بنظر شما در حال حاضر اوضاع چگونه بود ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دولتی که کر و کور باشد و هر ماه یک وزیر عوض کند بهتر از این نمی شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
مشکلات کشور برای این است که کشور بخاطر نتوانستن برقراری

با دیگر کشورهاست
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
انشااله حاج محمود میاد یه سروسامونی به اوضاع می ده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
ایشالا
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۰۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
روحانی با کلید دروغینش بجای باز کردن قفل مشکلات،همهٔ مشکلات رو صد قفله کرد وکلیدش رو هم انداخت وسط اقیانوس آرام.
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۰۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
روحانی با کلید دروغینش بجای باز کردن قفل مشکلات،همهٔ مشکلات رو صد قفله کرد وکلیدش رو هم انداخت وسط اقیانوس آرام.
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۲۰:۵۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
ماکه به پای کسانی سوختیم که جوگیر شدن به هوای خوش خدمتی دولت برای آمریکا به این دولت بی تدبیر وکاملا غرب زده رای دادن بهرحال چیزی از8سال دفاع مقدس دوم نمونده ولی سرجدتون دفعه بعد باعقل رای بدین نه بااحساس
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۰:۵۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
۳۶۵ سال دیگه هم دولت تدبیر وامید سر کار باشه جز بی تدبیری و ناامیدی و فقر و بیکاری و گرانی و.....چیزی عاید ملت نمیشه.
Iran (Islamic Republic of)
sina
۲۰:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
دلتون خوشه ها. 7 سال خوردن و خوابیدن حالا قفل باز کنن برامون. چهارتا دری هم که برامون باز مونده قفل نکنن جای شکرش باقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دروغ نگفته که !!!!! به قولش عمل کرده و آزادی آورده .
مثل بنــــزین آزاد . دلــــار آزاد وآزاد گذاشتن بــــــــازار که سودجوها هرکاری دلشون خواست کردن تازه اگه تحقیق کنی خیـــــــــــــــــــــلی آزادی های دیگه هم به زور به مردم داده!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
بنده پیشنهاد می کنم که مردم ایران این365 روزبافی مانده را به دولت ببخشند وازهمین آلان دولت برود تا از این بدبخت تر نشدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
گل گفتی آقای روحانی تشکر برو خدا وکیلی برو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
متاسفانه خبر بد اینکه کلید زنگزده خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خدایی این قسمت خبرتون خیلی رو اصاب بود:
(نکات مثبتی مثل ثبات اقتصادی در چهار سال نخست و کشاندن دشمنان چهل ساله ملت به پای میز مذاکره با دیپلماسی قهرمانانه). یعنی واقعا این دولت نکات مثبتی داشته !؟ یعنی به نظر شما ما دیپلوماسی قهرمانانه داشتیم!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۰:۲۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
قبل عید وزیر صمت وقت گفت خودرو نخرین ارزان میشه بعد عید برکنارش کردن و از قوه قضائیه مجلس و ریاست جمهور گفتن بازار خودرو باید سامان بگیره و خودرو ارزان میشه. 20:30مردم فعلاً خودرو نخرن. من بیچاره 6ماهه گول این حرفا را خوردم الان پولم ارزشش نصف شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خدا شکر نه بار اول نه بار دوم به این دولت رای ندادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
رأی ندادی بدبختیش که نصیبت شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
حالا چه فایده دوست عزیز؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
من هم از ابتدا با تفکر به ظاهر اصلاح طلبی شدیدا مخالف بودم وهیچگاه به آنها رای ندادم .چون صداقت در آنها نمی دیدم.
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۰:۱۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
بزرگترین فریب تاریخ جمهوری اسلامی در این دولت و با بد عهدی غرب خورده شد.
دروغی که غرب به هیچکدام از تعهداتش عمل نکرد و سودجویان و فرصت طلبانی از مسول و غیر مسول که هم از آب گل آلود و کاسه تحریم ، ماهی گرفتند و هم به نان و نوایی رسیدند.
Iran (Islamic Republic of)
محمد315
۲۰:۰۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
بنده خدا دکتر حسن عباسی میگفت من مرده شما زنده اگر برجام امضاء بشه و حتی پایبند هم باشیم تحریم ها هم برداشته بشه نیم درصد هم تو جامعه تاثیر نداره فقط باید از داخل درست بشه کلید همه ای مشکلات داخل خود کشوره
هی میگفت آمریکا 23 تریلیون دلار بده کاره داره با دلار تحریمشو صادر میکنه پشتوانه پولی نداره اقتصادان های بزرگ گفتن نظام سرمایه داره فرو پاشیده لیبرالیسم داره به تاریخ می پیونده اما
این مسئول های ما انگار نه انگار فقط کار خودشونو میکنن
7سال هیچ کاری نکرده میخواد تو این 356 روز چیکار کنه
باز میخواد کدوم قرار دادو امضاء کنه مردم از این هم ضعیف تر بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
اقتصاد ایران درحال فردپاشی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
لزومی نداره ایشون یکسال دیگه وقت گران بهاشو بذاره پای قفل و کلید .اقتصاد مملکت رو فلج کرده بخدا هر روز با شرمندگی وارد خونه میشیم آقایان دولت می تونید مثل من و خیلی های دیگر با در آمد زیر سه تومن سر کنید ؟
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۲۰:۰۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
ایشان از همان شروع کارشان قفل سرمایه داری را باز نمودند چرا کسی به زحمات ایشان توجه نداره
Germany
ناشناس
۱۹:۴۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
سیاست ها همین باشه
مرکل هم بیاد
باز همین هستیم
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا
۱۹:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
تا 1400 با روحانی-اهواز هوا نداره اما هواتو داره-4سال کاشته 4سال بعد میخواد درو کنه-این نمیزاره جنگ بشه-این با اون عکس انداخته برم بهش بدم-با امریکا دوست میشیم-ازادی ازادی من مردم را مقصر میدانم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
واقعا مردم با این دلایل و با این حرفا رفتن بهش رای دادن؟؟؟متاسفم. من بهش رای ندادم خداروشکر حداقل عذاب وجدان ندارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
من هم شورای نگهبان و مردم را مقصر می دانم.
شورای نگهبان ، نگهبان چیه دقیقا.
مردم هم متاسفانه ظاهر بین تشریف دارن.همون جوونی که الان ازدواج ازدواج میکنه موقع رای دادن حواسش به دیوار پیاده رو بود . همون بازار که داره از نبود مشتری میگه. موقع رای دادن حواسش به حقوقدان بودن یا سرهنگ بودن داشت
همون دانشجویی که دنبال قشنگیه رنگ سبز و بنفش بود ، باید دنبال کار و درس بود .
تا باشد درس عبرتی برای آیندگان .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
ریشه مشکلات مردم سیاست های غلط دشمن تراشی ها دخالت هاو اعمال نفوذهای مدعیان انقلاب و نبود شایسته سالاری و تعطیل عقل و خرد و فضا دادن به جاهلان و فاسدان است .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
مردم که تشخیص درست رای دادن رو ندارند ای کاش قانونی وضع میشد که خود رهبر مستقیما رئیس جمهور رو انتخاب کنه در زمان امام علی ع هم خود ایشونو مستقیما والیان رو مشخص میکردند به نظرتون عقل عامه مردم بیشتر میفهمه یا رهبری که سالها کشور رو اداره کرده
Singapore
ناشناس
۱۹:۱۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
مردم کیلو چند
Iran (Islamic Republic of)
حسین﷼
۱۷:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
اقتصاد این مملکت با دروغ نابود شد .افسوس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
بله دروغ در خودروسازی ،دروغ در ساخت و ساز و و مدیریت ناشایست و کم کار و فرسوده.
Iran (Islamic Republic of)
سیدامین
۱۶:۳۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
من که امیدی ندارم قفلی باز بشه بسته نشه صلوات ..
Iran (Islamic Republic of)
مرد
۱۶:۱۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
داش محمود به امید حق میاد اوضاع رو شاید درست بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
همین کور بودن شماها تو انتخاباته که پدر ملتو دراورده اینقدر نمی فهمید که احمدی نژاد فریب خورده دور دوم هم دست کمی از روحانی نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
داش محمودت هشت سال کشور بدستش بود با همه امکانات و تجهیزات و نیروها و تریبون‌ها و تریلیون‌ها دلار از کشور چه ساخت جز خانه های بی مهری که هنوز هم نیمه تمامند!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
داداش خوش خیالیت رو خریدارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
هزار رحمت به احمدی نژاد. بقیه کاندیدها هم یکی مثل همین دولت فعلی میشه فقط در حد حرفن
Iran (Islamic Republic of)
sina
۲۰:۵۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
شما از آب گل آلود ماهی نگیر لطفا. 4 سال دوم احمدی نژاد یادمون نرفته. نامه های احمدی نژاد به اوباما و ترامپ و غیره و ذالک رو فراموش نکردیم. همین مونده که دوباره عقب گرد کنیم و خودمون بندازیم تو چاه. فقط و فقط کسی میتونه کشور رو جلو ببره که سرباز واقعیه نظام باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
فقط یه عده مرفه بی درد طرفدار روحانی هستن ۹۰ درصد مردم ناراضی ان
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۶:۰۷ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
فقط دکتر احمدی نژاد میتونه کشور را از نابودی نجات بدهند ولا غیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
سال ۹۲ ارز ۳۴۰۰تومان ‌‌‌ سکه ۱۰۰۰۰۰۰تومانبود الان سال۹۹ارز ۱۷۰۰۰تومان و سکه ۷۵۰۰۰۰۰.قرار بودرونق اقتصادی داشته باشیم و مردم آنقدر درآمد پیدا کنند که نیاز به یارانه نداشته باشند این گفته ی آقای روحانی در تبلیغاتش بود. ایشان مجبور به دادن کمک معیشتی در سال۹۸ شدند.امیدوارم مردم در سال ۱۴۰۰ با دقت و آگاهی بیشتری رای دهند وگرنه به هوش ایرانی ها باید شک کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
دولت روحانی بیشتر برای مردم در قفل شده بود و بدون قفل


و اگر بخواد تو یک سال باقی مانده کاری انجام بده،به احتمال زیاد همش سیاست بازیه........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
به عنوان طرفدار عملکرد روحانی یک سوال طرح میکنم به نظر شما آیا اراده ایی برای تحقق وعده ها وجود نداشته یا عواملی مثله سیل زلزله کرونا تحریمهای یکجانبه ترور سردار سلیمانی تامین هزینه ها و ادوات جنگ با داعش در عراق و سوریه و تقویت حزب الله و دفاع از کردستان عراق و صدها طرح صنعتی داخلی رو با خزانه خالی که میراث محمود بود را موثر میدونید ؟؟
همه دولتها نقاط ضعف و قوت دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
بیشتر اراده برای نابودی داشتن.
نمونش افتخار وزیر مسکن و شهرسازی سابق. در کار نکردن بود.
یکم رو حافظه قشنگت کار کن
Iran (Islamic Republic of)
هادی
۱۴:۳۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خامنه ای زنده باد ، روحانی پاینده باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۲۵ تير ۱۳۹۹
اصلا این دو نفر چه ربطی به هم دارن ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
عالی جنابان فقط کافی بود خودروسازی راربسازید و به تولید ملی بها داده میشد و همچنین به تولید ده ملیون در سال نزدیک بسازید.
کافی است یک ریس جمهور فقط خودرو سازی و اینترنت و مسکن را بسازد کشور آباد آباد میشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
کلیدش به درد همه خورد الا مردم
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۴:۲۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
کاش مجموعه دولت کلا این 365 روز را برن بخوابن کار بکار مردم و کشور نداشته باشند بخدا اینجوری مردم راحتر زندگی میکنند حداقل وعده های پوچ و توخالی و دروغ نمیشنوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
هنرش فقط شکستن کلید بود
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
15330 روز است گه مشکلات روز به روز افزون شده این روزها هم مثل بقیه
Iran (Islamic Republic of)
محود
۱۴:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
زیاد نمونده کم مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
با چه رویی میان جلو دوربین با مردم حرف میزنه فک کردن حرفاش یادمون رفته
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
واعظی و ربیعی و نوبخت همه کاره دولت بدبخت ۲۷۰۰ روز وعده توخالی، غافل از یک روز عمل ما نه تنها ساخت یک دستگاه مسکن ملی را ندیدیم ولی سنگ اندازی جلو مسکن مهر را به عیان دیدیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
کدخدایی همه غم و هوس است
کد رها کن تو را خدای بس است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
اعتماد به تدبیر و دل بستن به امید اشتباه محض بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
اونا که کارآمد بودن ۴سال آخر برا خودشون کار میکردن اینا که از همون اول برا مردم قفل میکردن و برا خودشون و دارو دسته و مدیراشون قفلهارو باز
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۲:۴۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
کلید قفل برای بستن تمام درب ها روی مردم بوده نه بازشدن قفل برای رفاه حال مردم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
دولتی که در2556روزجزخرابکاری کاری نکرده در365روز کاش هیچ کاری نکنه
Germany
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
بشینید تا از این دولت پوچ کاری بر بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
دولت بعدی را هم میبینیم خخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
تا قانون اصلاح نشود و شفافیت بین مسئولین به وجود نیاید
هزار دولت دیگر هم برای مردم کاری نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
اینهمه باز نشد از این به بعد هم بسته میمونه
Iran (Islamic Republic of)
سپهر
۱۲:۳۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
۳ ثانیه هم واسشون زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
واسه ی اختتامیوشون میخوام رضا یزدانیو دعوت کنم
Iran (Islamic Republic of)
متین
۱۲:۵۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
همین الانم برن لطف بزرگی در حق ملت کردن
Iran (Islamic Republic of)
روح اله
۱۲:۰۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
زهی خیال باطل
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۲:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
باسلام.لطفا بی کفایتی دولتمردان ایران را پای تحریم نگذارید.سپاس...
Iran (Islamic Republic of)
ندا
۱۷:۲۳ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
آره واقعا همینطوره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
عزیزان بعد از این دوران هم هیچ اتفاقی در بهبود اوضاع اقتصادی نخواهد شد جز اینکه دولت بعدی هم همه تقصیرها را به گردن دولت قبل میاندازد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۲۷ خرداد ۱۳۹۹
دورود بر شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ح
۱۲:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
کاش در کشور نهاد دقیق وبا اقتداری بود که هر کسی می خواست مسوليت های کلان مدیریتی را بر عهده بگیرد حداقل شش ما ه به ارزیابی همه جانبه آن فرد می پرداخت مانند بعضی کارها که واقعا دقیق عمل می شود به عنوان نمونه کسی که توانایی خلبانی ندارد را به هیچ عنوان به این پست راه نمی دهند افراد خودشان اشتباه می کنند ومردم را هم به اشتباه می اندازند کسی که توانایی انجام کاری را ندارد هم خودش معذب است وهم به کشور آسیب می زند با انتقاد و موضع گیری هم کار درست نمی شود دوباره چنین اشتباهات بزرگ تکرار می شود وهمینطور ادامه می یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
356 روز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تا اون موقع که همه کرونا گرفتن
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۲:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
بدترین دوران این مردم و ملت تو دوران این رئیس جمهور رقم خورد مردمی که باید قوطی پرایدرو زمانی 5 تومن بود الان 80 تومن بخرن بعد رئیس جمهور ماشینش خارجیه و از ماشین ایرانی دفاع میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
تا الان کجا بود
برا چی اومده بود برای بدبخت کردن مردم
نمی دونم چجوری مردم فریب خوردن و بهش رای دادن واقعا نمی دونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخههههههننخخخخخخخخخخخخخخخخخهههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۶ خرداد ۱۳۹۹
همه مردم فقط عیب هارو زود به زبان میارن خوبی ها رو نمی بینن ریس جمهور به تنهایی چیکار باید بکنه
آخرین اخبار