مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه در زنجان موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است گفت: نگهداری لاشه در سردخانه ویروس کریمه کنگو را از بین می‌برد.

نگهداری لاشه در سردخانه ویروس کریمه کنگو را از بین می‌برد محمدباقر حاج کاظمی مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،با تأکید بر اینکه شهروندان فقط گوشت مورد تأیید دامپزشکی را خریداری کنند و مقابله با کریمه کنگو را جدی بگیرند، گفت: خوشبختانه با تدابیر صورت گرفته، تاکنون در استان زنجان موردی از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گزارش نشده است.
 
او افزود: اقداماتی که در سطح دامداری‌ها و کشتارگاه‌های استان صورت گرفته است در این امر تاثیر قابل توجهی داشته است البته این باعث نمی‌شود که مردم هشدار‌ها را جدی نگیرند و این‌طور برداشت کنند که احتمال خطر کاملاً رفع شده است.
 
حاج کاظمی ادامه داد: با نگهداری لاشه به مدت ۲۴ ساعت در سردخانه، pH گوشت کاهش می‌یابد و ویروس کریمه کنگو به دلیل حساس بودن به pH اسیدی، از بین می‌رود.

این مسئول با اشاره به آموزش گسترده مردم و بهره‌برداران در مورد پیشگیری از شیوع تب کنگو، ادامه داد: راه اندازی پیش سرد در کشتارگاه‌های صنعتی، آموزش سلاخان، قصابان و دامداران، سم‌پاشی در سطح دامداری‌ها و توزیع بروشور از اقدامات انجام شده برای پیشگیری از این بیماری در سطح استان است.

او با اشاره به اینکه ویروس بیماری تب کریمه کنگو بین انسان و دام مشترک است و برای مقابله با شیوع به مراقبت‌های بیشتری نیاز دارد، یادآور شد: شهروندان در چنین شرایطی مهم‌ترین نکته‌ای که باید رعایت کنند این است که گوشت موردنیاز خود را از واحد‌های تحت‌نظر دامپزشکی خریداری کرده و یا از گوشت‌های بسته‌بندی شده هویت دار استفاده کنند.

حاج کاظمی، مهمترین نشانه بیماری تب کریمه کنگو در دام را تب عنوان کرد و گفت: دام‌های مبتلا به کریمه کنگو چند روزی دچار تب شده و بی‌اشتها می‌شوند و طی مدت زمانی که دام دچار تب می‌شود، زمان پخش ویروس است. این مدت گذرا بوده و گاهی برای دامدار و دامپزشک قابل تشخیص نبوده و حتی در صورت عدم درمان نیز خود به خود بهبودی حاصل می‌شود.
 
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.