رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت : مبادلات مالی بین ایران و عراق هنوز به شیوه سنتی و از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد که این امر هزینه‌های تولیدکنندگان را زیاد می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ کیوان کاشفی رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت : کرمانشاه از معدود استان‌های کشور است که در محور اصلی تبادلات بغداد- تهران قرار دارد و همواره سهم قابل توجهی از صادرات ایران به عراق از طریق مرز‌های استان ما صورت می‌گیرد.

او قدمت کرمانشاه را در زمینه تجارت بسیار قابل توجه دانست و گفت : سابقه فعالیت اتاق بازرگانی کرمانشاه به ۹۹ سال می‌رسد و سال آینده جشن ۱۰۰ سالگی فعالیت اتاق کرمانشاه را برگزار می‌کنیم، کرمانشاه از نظر قدمت اتاق بازرگانی جز دو، سه استان اول کشور است.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه ادامه داد: طی یک یا دو سال اخیر با وجود رشد نرخ ارز، روند صادرات چندان افزایشی نداشته است که چند عامل در این زمینه اثرگذار است که یکی از مهمترین آن‌ها صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد در زمان کوتاه بود که باعث آشفتگی بازار صادرات شد.

کاشفی گفت: از سوی دیگر با مباحث مربوط به پیمان سپاری ارز مواجه بودیم و مدت زیادی طول کشید تا بخش خصوصی با بانک مرکزی به ادبیات مشترکی در این زمینه رسید.

او گفت: بخش خصوصی نیز شرایط کشور و لزوم حفظ ذخایر ارزی را درک می‌کند و خوشبختانه هم‌اکنون با همکاری بخش خصوصی بیش از ۸۰ درصد ارز‌های صادراتی به کشور برمی‌گردد، البته مسائل مربوط به تحریم‌ها نیز در کاهش صادرات بی‌اثر نبوده است.

کاشفی در خصوص نیاز تجار و صادرکنندگان به حمایت به خصوص در زمینه تسهیلات بانکی، افزود: همانطور که استحضار دارید بخش عمده صادراتی که از کرمانشاه صورت می‌گیرد تولیدات دیگر استان‌ها است که توسط تجار کرمانشاه به خارج از کشور صادر می‌شود و با وجود اهمیتی که این بخش از صادرات دارد، اما متاسفانه تسهیلات بانکی عمدتا برای تجار و بازرگان در نظر گرفته نمی‌شود.

او ادامه داد: از سوی دیگر تجار تا زمانی‌که مسائل مربوط به بازگشت ارز صادراتی را حل نکنند ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده‌ای که از آن‌ها اخذ می‌شود بلوکه خواهد شد که این امر تاثیر بسزایی در کاهش نقدینگی در اختیار آن‌ها دارد و پرداخت تسهیلات بانکی می‌تواند بخشی از این کمبود نقدینگی را جبران کند.

عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی ایران افزود: هم‌اکنون سهم تسهیلات بانکی از تامین منابع مالی صادرات حدود سه تا چهار درصد است و بانک توسعه صادرات که بانک اختصاصی در این زمینه است باید بیشتر پای کار بیاید.

او اشاره‌ای به مشکلات مبادلات مالی بین ایران و کشور‌های طرف صادرات کاری داشت و گفت: هم اکنون به جزء چند کشور محدود عمده مبادلات مالی ما با کشور‌های دیگر از طریق شیوه سنتی و یا با کشور عراق از طریق صرافی‌ها صورت می‌گیرد که این امر هزینه‌های تولیدکنندگان را زیاد می‌کند و عمدتا هم ناشی از تحریم‌ها است، البته تجار ما راهکار‌هایی برای تسهیل شرایط پیدا کردند، اما هزینه‌های صادرات همچنین بالا است.

کاشفی عدم توسعه زیرساخت‌های مرزی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات در بخش صادرات دانست و گفت: این مشکل در اکثر مرز‌های استان در این زمینه با مشکل مواجهیم.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: کمبود زیرساخت‌های مرزی از یک سو و از سوی دیگر نبود حمل یکسره در زمینه صادرات به عراق هزینه‌های زیادی به خصوص در زمینه ضایعات محصولات صادراتی به ما تحمیل می‌کند که سال‌ها در این زمینه پیگیری کردیم و امیدواریم حمل یکسره به عراق هرچه زودتر راه‌اندازی شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.