موسس رشته پژوهش هنر و صنایع دستی به مناسبت فرارسیدن روز جهانی صنایع دستی در ایران، وضعیت این روز‌های صنایع دستی کشور را تشریح کرد.

 فاطمه کاتب رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا و مؤسس رشته پژوهش هنر و صنایع دستی در ایران درباره وضعیت فعلی صنایع دستی کشور به خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت:اگرچه عرصه صنایع دستی پیش از انقلاب فرهنگی به دانشگاه‌ها راه پیدا کرده بود، اما پس از پیروزی انقلاب شاهد شکوفایی آن بودیم. تاسیس رشته پژوهش هنر و صنایع دستی اتفاق خوبی بود که در این برهه از تاریخ در کشورمان رخ داد.

کاتب بیان کرد: من در سال ۱۳۶۲رشته صنایع دستی را برای اولین بار وارد ایران کردم و این رشته در دانشگاه الزهرا پا گرفت و دانشجو جذب کرد. رشته پژوهش هنر و صنایع دستی سپس به دانشگاه‌های دیگر راه پیدا کرد و خوشبختانه امروز به عنوان یکی از رشته‌های پرطرفدار مورد توجه دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی شناخته می‌شود.

رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) درباره میزان توجه مسئولان به اهمیت صنایع دستی در اقتصاد کشور و لزوم به کارگیری دانش آموخته‌های رشته صنایع دستی گفت: مسئولان در برخی از دوره‌ها توجه خوبی به جایگاه صنایع دستی در اقتصاد و آینده کشور داشتند و این امر موجب به کار گرفته شدن بسیاری از دانش آموختگان عرصه صنایع دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شد، اما به نظر می‌رسد که برخی از مسئولان کشور هنوز اهمیت و جایگاه عرصه صنایع دستی را درک نکرده اند.


بیشتر بخوانید


کاتب گفت:در اینجا باید تاکید کرد هر زمان که درک مناسبی از جایگاه و اهمیت صنایع دستی داشته باشیم، شاهد بهبود وضعیت این عرصه و به تبع بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهیم بود.

او کیفیت پایین مواد اولیه تولید محصولات صنایع دستی را مشکل امروز این عرصه دانست و بیان کرد:با ارتقای کیفیت مواد اوایه این محصولات می‌توانیم بازار خوبی برای صنایع دستی کشور داشته باشیم البته به نظر می‌رسد که برخی از افراد فکر می‌کنند که بهتر است به جای مواد اولیه با کیفیت داخلی از مواد بی کیفیت وارداتی استفاده شود.

کاتب حمایت از تولید ملی و به کارگیری مواد اولیه باکیفیت داخلی برای تولید محصولات صنایع دستی را راهکار مناسبی برای بهبود وضعیت عرصه صنایع دستی و هنرمندان فعال در این عرصه دانست.

او که یکی از اولین معماران زن ایرانی به حساب می‌آید، به نقش رشته‌های مختلف صنایع دستی در معماری اصیل ایرانی اشاره کرد و گفت:امروز دانش آموختگان عرصه معماری با الفبای معماری اصیل ایرانی و اسلامی بیگانه اند و من امیدوارم که این افراد در آینده بیش از پیش با معماری اصیل کشورمان آشنا شوند و هویت را به معماری شهر‌ها برگردانند.

وی در راستای اقدامات دانشگاه الزهرا (س) در حوزه صنایع دستی گفت: دانشگاه الزهرا (س) از همان ابتدا سعی داشت توجه ویژه‌ای به حوزه صنایع دستی داشته باشد و تا به امروز در این راستا اقدامات بسیاری انجام داده است و به حق رشته صنایع دستی دانشگاه الزهرا یکی از قوی‌ترین گروه‌های آموزشی است و گواه آن برگزیده شدن اثر هنری دانشجوی رشته صنایع دستی دانشگاه الزهرا، خانم پروین عباسی در جشنواره بین المللی هنر‌های تجسمی فجر در بخش سفال و سرامیک است.

کاتب بیان کرد:از جمله اقدامات بسیار خوب اخیر این دانشگاه که می‌توان به آن اشاره کرد؛ توجه به راه‌اندازی موزه و آرشیو دانشگاه الزهراست که به جد پی گیری می‌شود و از نتایج آن می‌توان به راه اندازی سایت موزه و آرشیو در روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۹۹ به مناسبت روز اسناد ملی و میراث مکتوب و ارائه نمایشگاه مجازی موزه و آرشیو در دوران قرنطینه کرونایی اشاره کرد. دانشکده هنر تصمیم دارد در اقدام بعدی خود، موزه تخصصی هنر را نیز راه‌اندازی و بهره‌برداری کند.

کاتب تصریح کرد:قرار بر این بود که دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) در سال جاری به نوعی از هنرمندان قدیمی عرصه صنایع دستی تقدیر کند، اما با شیوع ویروس کرونا اجرای این طرح لغو شد.

دانشکده هنر دانشگاه الزهرا (س) پیش از این با دعوت از صنعتگران کشور و ترغیب آن‌ها به همکاری با دانش آموختگان رشته پژوهش هنر و صنایع دستی گام‌های خوبی در جهت حمایت از این دانش آموختگان برداشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار