نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» در پی فرمایشات رهبری و به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکا برگزار شده که تا پایان خردادماه میزبان علاقه مندان است.

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها همه جا سخن از تبعیض نژادی است؛ موضوعی که بحث بر سر آن مربوط به امروز و دیروز نیست؛ به قرن‌ها قبل برمی گردد. مسئله‌ای که با گذشت زمان، هنوز هم حرف‌هایی برای گفتن دارد.

این روز‌ها به هر کجا که نگاه می‌کنیم صحبت از مردی است که حق آزادی و زندگی را از او گرفته اند. بله، صحبت از جورج فلوید آمریکایی است. مردی سیاه پوست که در ۲۵ مه ۲۰۲۰ به دلیل دادن اسکناس جعلی به فروشنده مغازه‌ای در محله سکونتش در آمریکا توسط پلیس دستگیر و به طرز فجیعی به دست پلیس آمریکا کشته شد.

کشته شدن جورج فلوید و  رفتار وحشیانه پلیس، جامعه آمریکا را تکان داد. بعد از این اتفاق هزاران نفر از شهروندان آمریکایی در شهر‌هایی مانند واشنگتن، نیویورک و ... نسبت به این اقدام تظاهرات گسترده‌ای کردند و نفرت و انزجار خود را نسبت به سیاست‌های قبیح دولت آمریکا نشان دادند.

نکته قابل توجه این است که همزمان در آمریکا، سایر کشور‌های جهان نسبت به کشته شدن جورج فلوید واکنش نشان داده اند و دولتمردان آمریکایی را سرزنش کرده اند.

در کنار مردم آمریکا و دیگر کشور‌ها، هنرمندان و چهره‌های مطرح جهان نیز به نوبه خود واکنش‌های متفاوتی نسبت به این ماجرا نشان داده اند. هر کس سعی می‌کند به زبانی اعتراض خود را نشان بدهد. یکی مانند «اما واتسون» بازیگر فیلم «هری پاتر»،  با اشتراک گذاشتن پستی در اینستاگرام، نسبت به این عمل وحشیانه عکس العمل نشان می‌دهد. در کنار هنرمندان شبکه‌های هالیوودی بسیاری به جنبش مبارزه با نژاد پرستی پیوستند و در شبکه‌های اجتماعی واکنش نشان دادند. هولو، آمازون، اچ بی او، استارز و... با هشتگ «زندگی سیاهان مهم است» به این جنبش ملحق شدند.

همان طور که گفته شد هر کس به زبانی اعتراض خود را نسبت به مرگ جورج فلوید نشان داده است، در این روز‌ها بسیاری از کاریکاتوریست‌های جهان، دست به قلم شده اند و اعتراض خود را اینگونه نشان داده اند. نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم» به خوبی بیانگر این موضوع است. نمایشگاهی که با آثار ۴۵ هنرمند از سراسر جهان کار خود را در ۲۱ خرداد ماه در حوزه هنری تهران آغاز کرده است. در این نمایشگاه حدود ۷۲ اثر از هنرمندان کشور‌های مختلفی مانند بلژیک، فرانسه، آلمان، ترکیه، اندونزی، مکزیک، آرژانتین، برزیل، سوریه، مصر، مراکش و ۱۶ کشور دیگر به نمایش گذاشته شده است.

به گفته سید مهدی شجاعی طباطبایی دبیر اجرایی نمایشگاه «نمی‌توانم نفس بکشم»، این نمایشگاه در پی فرمایشات رهبری و به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکا برگزار شده و تا روز‌های پایانی خرداد ماه در نگارخانه حوزه هنری تهران در خیابان سمیه، میزبان عموم مردم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار