نیرو‌های خلیفه حفتر علی‌رغم آتش‌بس اعلام شده به مواضع دولت وفاق ملی در جنوب شهر مصراته حمله هوایی کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، نیرو‌های تحت فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر به سربازان و تجهیزات نظامی دولت وفاق ملی که در جنوب شهر مصراته واقع در شمال غرب لیبی مستقر بودند، حمله هوایی کردند.

ژنرال خالد محجوب، سخنگوی دولت وفاق ملی، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک با اعلام این خبر اظهار کرد این حمله در حالی صورت می‌گیرد که مصر با ابتکار خود آتش‌بس اعلام کرده بود. به گفته این سخنگو نیرو‌های حفتر «یک خودرو را که پر از مهمات بود و پرسنل نظامی نیرو‌های دولت وفاق ملی را در یک حمله هوایی سخت در منطقه "اسد الداده" در جنوب مصراته مورد هدف قرار دادند.»

بخش اطلاعات نیروهای موسوم به ارتش ملی لیبی وابسته به حفتر نیز اعلام کرد نیرو‌های هوایی آن توانسته‌اند در این حمله یک سیستم دفاعی مربوط به ترکیه را منهدم کنند.

پیش از این عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر اعلام کرده بود از ساعت ۶:۰۰ بامداد (ساعت ۴:۰۰ به وقت گرینویچ) ۸ ژوئن آتش بس در لیبی آغاز می‌شود تا شرایط برای یک توافق سیاسی فراهم گردد. دولت وفاق ملی لیبی که از حمایت سازمان ملل برخوردار است این توافق را رد کرد.

از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی معمر قذافی، در این کشور آفریقای شمالی دودستگی به وجود آمده است. در سال ۲۰۱۵ به دنبال یک توافق سیاسی دولت وفاق ملی با حمایت سازمان ملل در لیبی تشکیل شد اما نیرو‌های حفتر که در شرق این کشور مستقر بودند در سال ۲۰۱۹ به طرابلس، پایتخت و محل استقرار دولت وفاق ملی، با هدف تسخیر آن حمله کردند و از آن زمان تاکنون درگیری‌ها میان دو طرف در این کشور ادامه دارد.

طرف‌های درگیر در لیبی از حمایت کشور‌های خارجی برخوردارند و این مسئله سبب شعله‌ور شدن بیشتر جنگ و پیچیده شدن اوضاع شده است. کشور‌های خارجی هر کدام به دنبال منافع خود از یکی از گروه‌های درگیر در لیبی حمایت می‌کنند. از زمان درگیری دو گروه در لیبی، آنکارا حمایت‌های خود را از دولت وفاق ملی انجام داده است. در اواخر ۲۰۱۹ فائزالسراج، رئیس دولت وفاق ملی، به طور رسمی از آنکارا درخواست کمک نظامی کرد و بلافاصله نیرو‌ها و تجهیزات نظامی ترکیه راهی لیبی شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار