رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد گفت: با هوشیاری یگان حفاظت ۸ نفر از اعضای شبکه حفاران غیر مجاز در این شهرستان دستگیر شد.

غلامرضا عبده رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: طی ماه گذشته ۸ نفر از اعضای شبکه حفاران غیر مجاز که با استفاده از ابزار‌های مخصوص، به منظور یافتن اشیای قیمتی و عتیقه بودند همراه با ادوات و تجهیزات حفاری دستگیر و جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی شدند.

عبده اظهار کرد: نیرو‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی مهاباد با کسب دستور مقام قضایی این شهرستان، عوامل این شبکه را طی یک عملیات هوشمندانه پلیسی در محل حفاری دستگیر کردند.

این مقام مسئول در شهرستان مهاباد بیان کرد: ۲ نفر از اعضای این شبکه در حومه شهر مهاباد و اعضای ۶ نفره در یکی از منازل متروکه واقع در روستای «سنجاق» از توابع مهاباد به صورت مخفیانه اقدام به حفاری غیرمجاز جهت کشف اشیای تاریخی می‌کردند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهاباد تصریح کرد: از آنان یک دستگاه خودرو پیکان به همراه آلات و ادوات حفاری از قبیل بیل، کلنگ، تیشه و پتک، سطل‌های لاستیکی، دیلم، قلم‌های فلزی برخی از ادوات و وسایل حفاری ضبط و جهت سیر مراحل قانونی و قضایی تحویل پلیس آگاهی نیروی انتظامی شد.

به استناد ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی، فرهنگی، ممنوع بوده و متخلفان به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و ضبط آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شوند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.