مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: در سال ۹۸، از بین افراد مرگ مغزی شده، اعضای ۵ نفر اهدا شد.

زهرا شرکت، مسئول واحد فراهم آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: ما مرکز شناسایی هستیم و کار‌های اولیه نگهداری بیمار، تشخیص مرگ مغزی، رضایت گرفتن از خانواده و حفظ ارگان‌ها در استان انجام می‌شود تا زمانی که بیمار به بیمارستان تهران منتقل شود.

شرکت افزود: بر این اساس، در سال ۹۸، مرگ مغزی قابل اهدا ۵ نفر بوده است البته مواردی مانند، سن بالای ۷۰ سال و بیماری‌های زمینه‌ای وجود داشته که شرایط اهدا نداشتند.

او در مورد وضعیت بیمارستان‌های استان گفت: همه بیمارستان‌ها در هر ساعت از شبانه روز همکاری می‌کنند و اگر فردی مشکوک به مرگ مغزی است به مرکز شناسایی اطلاع رسانی می‌شود تا وارد مراحل بعدی شود.

زهرا شرکت افزود: پزشکانی داریم که قبلا دوره پیوند اعضا دیده اند، اما چون ما مرکز پیوند نداریم دارای پروسه‌های متعددی است که باید بستر آن فراهم شود و این موضوع جزو برنامه‌های سال جاری ماست.

او گفت: ما اگر بخش پیوند را راه اندازی کنیم ارگان‌های بدن را خودمان برداشت می‌کنیم.

شرکت گفت: امیدواریم به زودی مرکز فراهم آوری اعضا راه اندازی شود و ارگان‌های قابل برداشت در استان انجام شود و به جای انتقال بیمار به تهران، ارگان منتقل شود.

او با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه‌های سال جاری فرهنگ سازی موضوع اهدا عضو است افزود: در صورت رضایت خانواده‌ها به اهدای عضو، هر بیمار مرگ مغزی می‌تواند جان چندین بیمار در فهرست دریافت عضو را نجات دهد وهمچنین خانواده‌ها با این کار برای بیمار مرگ مغزی خودشان آرامش ابدی را فراهم خواهند کرد.

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.