به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مساله جذب نیروی انسانی و ورود به آموزش و پرورش کلاف سردرگمی است که همچنان هم این شرایط ادامه دارد؛ توزیع نامتوازن نیرو و جذب نامناسب در سال های گذشته حالا برای آموزش و پرورش مشکل ساز شده است و با طرح های موقتی چون سرباز معلم، خرید خدمات آموزشی و حق التدریس و نظایر آن سعی بر خالی نماندن کلاس های درس دارد.
هرچند بکارگیری این روش هم چالشهایی را به دنبال داشته است و معلمانی که از این طریق وارد کلاس های درس شده اند با مشکلات متعددی از نبود امنیت شغلی تا دور زدن قانون های مربوط به حق و حقوق شان گلایه دارند و به دنبال احقاق حقوق خود هستند.
با وجود نبود برنامه مدون برای تامین نیروی انسانی همچنان استفاده از طرح های موقتی برقرار است هرچند که برخی از آنها به اقتضای زمانی ضرورت دارند اما در این میان رعایت حق و حقوق معلمان هم باید رعایت شوند.
آموزشیاران نهضت سوادآموزی هم از آن دسته معلمانی هستند که نسبت به شرایط خود رضایت ندارند و حتی بعد از آنکه بهارستانی ها قانون استخدام برایشان وضع کردند نسبت به جزئیات گلایه دارند.
بنا بر قانون وضع شده آموزشیاران نهضت باید بعد از شرکت در آزمون ورودی و پذیرفته شدن در این آزمون، در دوره یک ساله دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند و سپس با کسوت معلمی به کلاس درس راه پیدا کنند اما طی کردن این مراحل به زعم آموزشیاران اجحاف در حق آنهاست چراکه مربیان پیش دبستانی و حق التدریسهای آزاد طبق قانون مجلس بدون آزمون استخدام خواهند شد.
همین موضوع آموزشیاران نهضت را بعد از گلایه های بسیار از آموزش و پرورش چند روز پیش به بهارستان کشاند تا از نمایندگان جدیدشان برای حل مشکلشان کمک بگیرند.
بعد از گلایه های پی در پی آموزشیاران نهضت، شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش در باره تعیین تکلیف این گروه بیان کرد: آنطور که قانونگذار تکلیف کرده است آموزشیاران برای تعیین وضعیت باید از طریق آزمون و دوره یکساله اقدام کنند و آموزش و پرورش به عنوان دستگاه مجری مکلف به اجرای این قانون است.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ادامه داد: قوانین وضع شده براساس بررسی های کارشناسی وضع شده اند و اگر بنا به تغییر باشد، دستگاه قانونگذار باید این کار را انجام دهد و در این مورد آموزش و پرورش نقشی ندارد.
محمدزاده به شرایط برگزاری آزمون آموزشیاران هم اشاره و بیان کرد: این آزمون اواخر تیرماه و با همکاری جهاد دانشگاهی برگزار خواهد شد؛ هر داوطلبی که ۵۰ درصد نمره آزمون را کسب کنند برای ورود به دوره یکساله دانشگاه فرهنگیان و سپس ورود به حرفه معلمی انتخاب می شود.
او ادامه داد: برای این دوره از آزمون ۲۴ هزار نفر شرکت می کنند که هر کدام از این تعداد حدنصاب لازم آزمون را کسب کنند امکان پذیرش در دوره یکساله و سپس ورود به حرفه معلمی را دارند.
با وجود این آنطور که اوضاع و احوال نشان میدهد، آموزشیاران نهضت براساس قانون مکلف به شرکت در آزمون هستند تا برای ورود به حرفه معلمی آماده شوند و قانونگذاران هم تنها راه تعیین وضعیت را همین مسیر در نظر گرفتند.
انتهای پیام/
خواسته اونها اینه که
بعداز چندین سال تلاش درنهضت سوادآموزی
الان اونها را به دانشگاه فرهنگیان بفرستند وبعد ازدانشگاه ازاونها آزمون صلاحیت گرفته بشه ودرصورت قبولی وگرفتن گواهینامه معلمی
اونوقت استخدام بشن.همین.
اما متاسفانه بعضی ها ازجریان باخبر نیستند وفکرمیکنند که آموزشیاران نهضت میخان بدون طی مراحل حرفه ای وارد شغل معلمی بشن .
اصلا اینطور نیست .
برای تک تک جوانان کشورم آرزوی توفیق دارم
دوماً محدودیت هایی مثل خانوادهای که امکان مهاجرت نداره تو مصاحبه لحاظ شده؟
قطعا نه! چون سیستمی که فرصت قبولی را فراهم کرده قطعا امکان جا به جایی رو به محض ورود فراهم میکنه!!!!!
لطفا صدای معلمان غیرانتفاعی را به گوش مسئولین مربوطه برسانید و از استخدام آنان حمایت کنید.
معلمین غیرانتفاعی بلاتکلیف هستند و از حقوق بسیاراندک برخوردارندحتی بعضی از معلمین غیرانتفاعی بیمه هم نیستن
معنی نداردآزمون حذف شود با حذف آزمون دوستان وآشنایان مسئولان جذب می شوند الان بیشتر حق التدریسی ها ونهضتی هااز آشنایان مسئولان هستند yjcمحترم لطفا دراین مورد هم گزارش تهیه کنید
خواهش و تقاضایی که ازشما داریم به عنوان خبر روز فرهنگیان که اعمال مدرک می باشد پیگیری و در این رسانه برای فرهنگیان عزیز کشور منعکس نمایید .
سپاس ، yjc عزیز. پرطرفدارتیم.
ازرسانه باشگاه خبرنگاران جوان تقاضا میشود اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان را رصد نماید .برای بار سوم وچهارم است که این مصوبه اعمال مدرک فرهنگیان تایید نمیشود.
ازمسئولین امر مصاحبه شود چرا اعمال مدرک فرهنگیان که در بودجه سال جاری بودجه اش مشخص شده.
دایما ردمیشه .به خاطر بارمالی.
دلیلش چیست ؟
آموزش دهندگان نهضت فقط میخواهند آزمون اولی راندهند و وارد دانشگاه فرهنگیان بشوند ودوره ببینند وبعد از دوره امتحان بدهند .وعقل هم همین راحکم میکند که اول دوره ببینند بعد ازهمان مطالب که در دوره دانشگاه فرهنگیان خوانده اند آزمون بدهند.
آموزشیاران قبلا که درنهضت سواد آموزی بوده اندآزمون صلاحیت راگذرانده اند.
خیلی ها اصلا درجریان نیستند وفقط اظهار نظر میکنند
فراموش نکنید همه این عزیزان فارغ التحصیل همون دانشگاههایی هستند که به شما هم مدرک دادند
بنده با پانزده سال سابقه معلمی و تدریس در دانشگاه فرهنگیان معتقدم هر کس که به خواهد وارد حرفه معلمی شود باید از دو فیلتر( 1- اخذ آزمون نظری مطلوب 2- مصاحبه همراه با اجرای عملی تدریس هر چند که زمان بر باشد ) عبور کند به جز دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که تا حدی این شرایط در آنها در نظر گرفته می شود هر فردی که بخواهد از نهصت، دانشگاه، پیش دبستان وارد شود باید این موارد مدنظر قرار گیرد و این که وارد نهصت شدن و ایا کسی رو سواد دار کردن یا خیر و ان افراد مدعی باشند که بدون گذراندن آزمون وارد کلاس شوند به نظرم ظلم به بچه های این مرزبوم هست خیلی ازاین افراد لیسانس دارند اما توانایی شناخت مخاطب خود را که دانش آموز ابتدایی هست رو ندارند چه برسد به شرایط دیگر. واقعا باید مسولین با برنامه ریزی که کاملا مشخص است در ده سال آینده به چه تعداد معلم نیاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه این موارد را مد نظر قرار دهند تا نیازی به نیروی شرکتی، سرباز معلم، حق تدریس نباشد و در صورت لزوم هم شرایط فوق اعمال شود. با ارزوی توفیق
آن مرد نان دارد.
این مرد اسب دارد.
چقدر از پهنا و عمق مطلب اطلاع داری؟ و از درصد تحصیلات و توانمندی این ۲۳۰۰۰نفر آگاهی؟
خودت میگید اغلب.تکلیف گروه دیگه ای که جز این اغلب شما نبودن چی میشه؟
از طرفی
اگر الان از معلمان باسابقهی ما آزمون تعیین صلاحیت گرفته بشه چند درصد موفق بیرون میان؟؟؟؟؟