امیری آخرین وضعیت صندوق بازنشستگی شهرداری تهران را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد قائمی امیری مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان در نشست خبری معاونت منابع انسانی شهرداری تهران با اصحاب رسانه با اشاره به این نکته که فعالیت صندوق ذخیره کارکنان شهرداری با ۳۸ هزار عضو آغاز به کار کرد، گفت: صندوق ذخیره کارکنان شهرداری دارای ۷ شرکت کنترلی و ۵ شرکت نیمه کنترلی است که زیر نظر بانک شهر فعالیت می‌کنند، که ۵ درصد سهام این بانک نیز برای صندوق ذخیره کارکنان شهرداری است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران افزود: موردی که مهم است موضوع دارایی‌های صندوق است که در سال ۹۶، ۱۱۰۰ میلیارد تومان دارایی داشتیم که ۱۲۳۳ میلیارد بدهی در پایان همین سال برای ما ثبت شد که در نهایت مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان زیان انباشته ثبت شد.

امیری ادامه داد: ۸۵ درصد از دارایی‌های صندوق در حوزه املاک بود که یکی از اشتباهات این حوزه را می‌توان این گونه بیان کرد که دارایی‌ها وارد حوزه‌ای مانند بورس نشد و تنها در مسکن قرارگرفت.

او تصریح کرد: پروژه‌ای در دوره اسبق شهرداری داشتیم که ۷۰ درصد دارایی‌های صندوق در آن قرار گرفت که در جزیره کیش اجرا شد (سارینا کیش) که سازمان بازرسی نیز به این موضوع ورود کرد.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران افزود: سال ۹۶ سازمان بازرسی به صندوق ذخیره کارکنان ورود می‌کند و در این گزارش به صورت جدی از شهردار تهران و هیات امنا می‌خواهد که به دارایی‌های صندوق ورود کنند و کمیته صیانت تشکیل و به دارایی‌ها ورود کند.

امیری ادامه داد:۴۸۲ میلیارد تومان پولی بود که اعضا به صندوق داده بودند و با این وضع بدهی‌ها لازم بود تا تمام اعضا به موضوع ورود کنند تا ببینند می‌توانیم از پس بدهی‌ها بر آییم یا خیر که آمار‌ها نشان میدهد از ۷ شرکت کنترلی ۶ شرکت زیان ده بودند.

او با اشاره به گزارش سازمان بازرسی تصریح کرد: منطقی نبود که بخواهیم شرکت‌های زیان ده را نگه داریم و به همین علت شرکت‌های زیان ده خارج شدند و با مطالعه ۲۷۷ صفحه گزارش سازمان بازرسی تا انتهای سال ۹۶ مشاهده شد در بسیاری از قرارداد‌ها ایراد وارد است و با تشکیل جلسه هیات امنا تاکید شد دارایی‌ها پس از کوچک سازی و ساماندهی تثبیت شود.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران افزود: پایان‌سال ۹۶، ۸ هزار سپرده در صف دریافت تسهیلات بودند و باید به این نکته اشاره کنم که این در حالی بود که سال‌ها (نزدیک‌به چهارسال) گزارش‌های حسابرس مردود بود.

امیری با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته صیانت ادامه داد: بر همین اساس لازم بود کمیته صیانت تشکیل شود تا انتهای هر طرح مشخص شود که چگونه می‌توانیم از طرح‌ها خارج شویم و یا آن را بدون زیان به سرانجام برسانیم.

او تصریح کرد: ۷۷ پرونده حقوقی در دادگاه‌ها در حال پیگیری است که مبالغی به صندوق ذخیره کارکنان شهرداری بازگشت.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران با اشاره به جزئیات مشارکت صندوق ذخیره کارکنان در پروزه سارینا کیش افزود: مهمترین طرح سارینا کیش بود که سازمان بازرسی به این پروژه ورود کرد و تفاهم ۳ جانبه انجام شده که بر اساس همان تفاهم چند جانبه ۷۰ درصد از دارایی‌های ما آزاد شد و ما توانستیم خود را از این طرح مشارکتی مخاطرات خارج کنیم.

امیری ادامه داد: اقدام دیگر در بخش تعیین تکلیف تسهیلات بود که با تقسیط و فروش غیر کنترلی توانستیم آن‌ها را تعیین تکلیف یا در مسیر شفاف سازی و تقسیط آن هستیم و از لحاظ ریالی می‌توان گفت بسیاری از مبالغ با حکم داده برگشت.

او تصریح کرد: یکی از وظیفه سازمان بازرسی کل کشور نظارت بر عملکرد مدیران است و به پرونده‌ها ورود می‌کند تا شفاف سازی شود کدام یک از مدیران در قرار داد‌ها خطایی مرتکب شده اند و اگر بخواهم بگویم چه تعداد از مدیران در صندوق ذخیره کارکنان مرتکب خطا شده اند این تعداد از سوی سازمان بازرسی کل کشور به شکل فهرستی آمده است که شکل کار، خطا و گزارش بیشتر بر هیات امنا و هیات مدیره متمرکز است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران افزود: یکی از مواردی که سازمان بازرسی به آن تاکید داشت این بود که بررسی شود که آیا صندوق ادامه کار انجام دهد یا منحل شود که دستور اولیه ساماندهی بود که پس از انجام ساماندهی و شفاف سازی پیشنهاد انحلال از دستور کار خارج می‌شود، زیرا در پایان سال مالی ۹۸ پس از ۴ سال صورت مالی مصوب و تایید می‌شود.

امیری ادامه داد: ما در صندوق ذخیره کارکنان سپرده با سود‌های سنگین داشتیم که با رقمی بالغ بر ۷۰ میلیارد تومان تسویه شد و در کنار آن زمان ارایه سپرده را توانستیم به یک ماه و نیم کاهش دهیم و ما در صندوق بیشتر منابع ورودی خود را به تسویه سپرده‌ها اختصاص دادیم.

او تصریح کرد: در زمینه خدمت رسانی به اعضا تا جایی که می‌توانستیم به وظیفه خود عمل کردیم و باید گفت در سال ۹۸ اگر دارایی و بدهی‌ها تجدید ارزیابی شود، کف دارایی و بدهی‌ها متوازن شده است و کف دارایی ما بیشتر و سنگین‌تر از بدهی‌ها قرار گرفته است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران افزود:۵۷۰ میلیارد تومان از پول اعضا در صندوق قرار دارد و باید گفت کفه دارایی‌های صندوق بالاتر از این مبلغ است.

امیری در تشریح انواع سپرده‌های صندوق ذخیره کارکنان شهرداری گفت: سپرده‌های صندوق به سه دسته زرین، مازاد و ۶ درصد تقسیم بندی می‌شود که من موظف هستم در بخش سپرده زرین و مازاد هرگاه عضوی پول خود را خواست من آن را به او بدهم، اما در بخش ۶ درصد به دلیل انکه ۳ درصد ذخیره از سوی صندوق واریز می‌شود پرداخت یا در زمان بازنشستگی انجام می‌شود و با در زمانی که به هر دلیلی کارکنان از بدنه شهرداری جدا شوند.

او در پاسخ به‌این سوال که در حال حاضر بیشترین قرار داد‌ها در کدام دسته قرار دارند با تاکید بر این نکته که سیاست صندوق جلوگیری از سپرده زرین و مازاد است، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین سپرده‌ها در صندوق از نوع سپرده ۶ درصد است.

مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران افزود: مطالبات صندوق در پایان سال ۹۶ از ۲۰ شرکت بود که در ۲ سال گذشته هزینه به روز شدند و مطالبات صندوق تا پایان سال ۹۸ نزدیک به ۳ میلیارد تومان است.


بیشتر بخوانید:

تأمین نیروی متخصص در شهرداری تهران به منظور افزایش بهره‌وری

اعضای ستاد ارتقاء سلامت اداری و مقابله با فساد شهرداری منصوب شدند

انتقاد از به کارگیری بازنشستگان در شهرداری تهران


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار