سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب آب از قنوات استان چهارمحال و بختیاری استحصال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، غلامرضا ذاکری مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی اداره کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سالانه ۹۰ میلیون مترمکعب آب از قنوات این استان استحصال می‌شود که ۱۷ درصد از آب بخش کشاورزی این استان را تأمین می‌کند.

او از اختصاص ۱۵ میلیارد ریال اعتبار در سال ۹۹ برای لایروبی ۵۰ رشته قنات دارای اولویت خبر داد و افزود: با لایروبی این تعداد منبع آبی ۳۰ درصد به دبی آب این تعداد منبع آبی افزوده خواهد شد.

ذاکری اضافه کرد: از مجموع ۸۴۱ رشته قنات در چهارمحال و بختیاری در پی پدیده خشکسالی‌های چند سال اخیر در منطقه، یک سوم از این قنات‌ها به صورت کامل خشک و مابقی بین ۴۰ تا ۸۰ درصد کاهش آبدهی داشته است.


بیشتر بخوانید: بهشتی که خشک می‌شود/ شروع مجدد طرح بهشت‌آباد منوط به اخذ مجوز‌های قانونی


او ادامه داد: برای مرمت و لایروبی ۱۵۰ رشته قنات کم آب دیگر در استان حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امسال تنها ۱۵ میلیارد ریال آن محقق شده است.

ذاکری گفت: تعداد ۲۸۰ رشته قنات طی یک دهه گذشته به دلیل خشکسالی و افزایش بی‌رویه استفاده از آب‌های زیرزمینی به طور کامل خشک شده اند.

او تنها راه حل برای خروج از بحران آب بخش کشاورزی را مدیریت در مصرف آب و اجرای دقیق سیستم آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت عنوان کرد و افزود: این استان در اجرای سیستم آبیاری نوین، با اجرای بیش از ۶۴ هزار هکتاری سیستم آبیاری تحت فشار، در کشور رتبه دوم را دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار