اولین گود مدرن و استاندارد ایران در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع با هزار و ۴۰۰ متر مربع فضا برای گود کشتی، در شهید بابانظر مشهد به بهره برداری رسیده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در حال حاضر در مشهد دو مجموعه گود ورزش‌های باستانی رستم دستان در منطقه پنج و گود کشتی با چوخه شهید بابانظر در منطقه چهار توسط شهرداری مشهد احداث شده است.
 
حسین عبداله زاده شهردار منطقه ۵ مشهد در خصوص گود ورزش‌های باستانی رستم دستان، گفت: گود ورزش‌های باستانی رستم به مساحت ۴۰۰ مترمربع و با اعتبار ۶ میلیارد ریال در اواخر بهمن ماه پارسال در خیابان شهید آوینی افتتاح شده است.
 
او افزود: یکی از اهداف احداث این زورخانه، احیای سنت‌های ملی و آیین‌هایی است که در آن‌ها اخلاق و انسانیت و جوانمردی متبلور شده است و امیداریم این زورخانه نیاز مردم به این ورزش باستانی را رفع کرده باشد.

استقبال خوب مردم از گود ورزش‌های باستانی «رستم دستان»

شهردار منطقه ۵ مشهد در خصوص فرهنگ پهلوانی و ورزش‌های زورخانه‌ای، ادامه داد: زورخانه و فرهنگ پهلوانی جزو ورزش‌های ملی، سنتی و اجدادی ما است و خوشبختانه از زمانی که گود زورخانه رستم دستان در اواخر بهمن ماه پارسال توسط شهرداری مشهد افتتاح شد، شاهد استقبال بسیار خوب مردم از این گود هستیم.
 
حمید دباغ مرشد ورزش‌های پهلوانی در خصوص آشنایی شهروندان و اهالی با این گود،گفت: زورخانه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است، اما قبل از آن هر شب میزبان حدود ۳۰ الی ۴۰ نفر نوجوان، جوان و افراد بالای ۷۰سال بوده ایم.
 
 او افزود: این ورزش تاثیرات بسیار مثبت در افزایش روحیه، اخلاق، فرهنگ و مرام پهلوانی در نوجوانان و جوانان دارد و اگر ورزشکاران نیز با این فرهنگ و مرام آشنا شوند نتایج بسیار خوبی را بر جای خواهد گذاشت، زیرا ورود به این گود و آغاز ورزش نیازمند وضو است. ابزار آلات مورد استفاده در ورزش‌های باستانی برگرفته از ادوات جنگی در گذشته است.
 
مرشد ورزش‌های پهلوانی ادامه داد: ابزار آلات مورد استفاده در این ورزش برگرفته از ادوات جنگی در گذشته است به عنوان مثال «کباده» نماد کمان، «تخت شنا» نماد شمشیر، «ضرب» یا طبل مرشد نماد «مارش»‌های جنگی و «میل» نماد گرز است.
 
دباغ بیان کرد: همچنین مرشد شخصی است که شعر‌های پند آموز را در مدت زمان ورزش پهلوانان برای آنان می‌خواند و این کار ریشه در ۲۰۰ سال گذشته و زمان پوریای، ولی دارد.

گود کشتی با چوخه شهید بابانظر، اولین گود مدرن و استاندار در ایران

غلامرضا غلامی شهردار منطقه چهار در خصوص گود کشتی با چوخه شهید بابانظر، گفت: این گود دارای قدمتی بالغ بر ۵۰ سال است که فراخور زمان تعطیل شده بود، اما با توجه به درخواست‌های مکرر پهلوانان و پیگیری‌هایی که توسط شهرداری منطقه صورت گرفت، توانستیم در سال ۹۷ مجدد این گود را راه اندازی کنیم و به دلیل استقبال بسیار خوب پهلوانان و مردم از این زورخانه طرح توسعه گود را نیز آغاز کردیم و توانستیم گودی با استاندارد و تمامی امکانات را ایجاد کنیم.
 
او افزود: اولین گود مدرن و استاندارد ایران در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع با هزار و ۴۰۰ متر مربع فضا برای گود کشتی و با اعتبار ۳۰ میلیارد ریال در شهید بابانظر ۶۱ جنب بوستان ۲۰ هکتاری بهشت به بهره برداری رسیده است.

امکان اجرای همزمان سه مسابقه کشتی

شهردار منطقه چهار ادامه داد: در حال حاضر در این گود امکان اجرای همزمان سه مسابقه کشتی وجود دارد و دارای جایگاه استاندارد تماشاگران با ظرفیت سه هزار نفر، رختکن ویژه پهلوانان، سرویس بهداشتی مخصوص تماشاگران و پهلوانان، حمام، جایگاه ویژه تماشاگران، اتاق داوران، اورژانس، فوریت‌های پزشکی، سالن VIP، اتاق مانیتورینگ، سیستم اداری همراه با دسترسی‌های ویژه برای معلولین است.
 
غلامی بیان کرد: قبل از شیوع ویروس کرونا هر جمعه از ساعت ۲ الی ۶ عصر در این گود مسابقات مختلف برگزار می‌شد و پهلوانان و تماشاچیانی از شهر‌های مختلف استان همچون فریمان، تربت جام، کلات، چناران، شیروان، قوچان و... در این مکان حضور پیدا می‌کردند.
وی اضافه کرد: این گود به همت شهرداری مشهد ساخته شده است و در حال حاضر توسط هیات امنایی متشکل از پهلوانان اداره می‌شود و شهرداری تنها بر کار آنان نظارت دارد.

اولین گود گشتی چوخه سنتی در شمال خراسان

حسن شیدا مسئول هیات امنا گود شهید بابانظر گفت: گود بابانظر، اولین گود گشتی چوخه سنتی در شمال خراسان است و این ورزش ریشه در رگ خون خراسانی‌ها دارد. در گذشته این گود خاکی بوده است و با همت پهلولانان و شهرداری منطقه بعد از ۲۴ توانستیم این گود را احیا کنیم.
 
او افزود: در حال حاضر این گود تنها گود استاندارد در ایران است و هر هفته پذیرای پهوانان از اقصی نقاط استان خراسان است.

پهلوانی با قهرمانی تفاوت دارد

مسئول هیات امنا گود شهید بابانظر ادامه داد: قهرمان کسی است که موفق به کسب عنوان در مسابقات شود، اما پهلوان دارای منش‌هایی همچون؛ فروتنی، گرفتن دست مستضعفین  است که نمونه بارز این خصوصیات را می‌توان در جهان پهلوان پوریای، ولی مشاهده کرد به همین دلیل پهلوانی با قهرمانی تفاوت دارد و امیدوارم روزی شاهد استفاده قهرمانان از منش پهلوانی باشیم.
 
شیدا بیان کرد: در حال حاضر گود کشتی چوخه بابانظر از استقبال بسیار خوبی برخوردار شده است و به جرئت می‌توان گفت که تماشاچیان بیشتری از ورزش فوتبال دارد، زیرا هر ماه چهار مسابقه در این گود برگزار می‌شود و هر مسابقه تقریبا دو هزار تماشاچی دارد و بعضا با کمبود جا برای نشستن مواجه هستیم، اما مردم با این شرایط در سرما و گرما در این مسابقات حضور پیدا می‌کنند، زیرا عاشق این ورزش هستند.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.