مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: با توجه به برخی ساخت و ساز‌ها در عرصه و حریم بنا‌های تاریخی، این حرایم نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فریدون فعالی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به نامگذاری ۲۰ خردادماه به عنوان روز جهانی صنایع دستی گفت: ۷۰ هزار صنعتگر در ۷۰ رشته صنایع دستی در استان کرمان فعال هستند که امیدواریم به زودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم.

او به محصولات هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان کرمان اشاره و افزود: محصولات صنایع دستی استان کرمان تحسین برانگیز هستند به طوریکه روح در آن دمیده شده است که باید برای این آثار هنری احترام قایل شد.

فعالی به برنامه‌های روز جهانی صنایع دستی در کرمان اشاره کرد و گفت: امروز به همین منظور به صورت ویدیو کنفرانس با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ازگلیمی که منقش به تمثال سردار شهید سلیمانی است  رونمایی خواهد شد.

او با بیان اینکه در مقام رقابت، هنرمندان کرمانی از هنرمندان نامدار کشوری کم ندارند، بیان کرد: از میان ۷۰ هزار صنعتگر و هنرمند استان کرمان تاکنون ۱۵ هزار هنرمند شناسایی و پروانه تولید به آن‌ها اعطا شده است که انتظار داریم بقیه هنرمندان نیز به این مجموعه اضافه شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان گفت: باید به سوی ایجاد مجتمع‌های کارگاهی برویم و انتظار می‌رود، هنرمندان صنایع دستی نیز به این سمت بیایند تا بتوانند از بسته‌های حمایتی دولتی استفاده کنند.

او تصریح کرد: در سال ۱۳۹۸، ۴ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد به صنعتگران استان در قالب ۳۴۹ طرح اعطا شده است.

فعالی تصریح کرد: استان کرمان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای است که در صورت توجه به این آثار از محور تک محصولی نفت خارج خواهیم شد و تولید ناخالص ملی را افزایش خواهیم داد.

او گفت: میراث فرهنگی یک سازمان فرابخشی است و باید همه دستگاه‌های اجرایی مرتبط کمک کنند تا ظرفیت‌های موجود استان از حالت بالقوه خارج و به بالفعل تبدیل شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان با اشاره به اینکه کرمان اولین استان کشور است که ۷ اثر ثبت جهانی را در خود داده است افزود: این استان دارای آثار باارزشی است که قابل اتکا، قابل ارائه و قابل رقابت هستند که باید محیط این آثار توانمند شود.

او افزود: برای اینکه استان کرمان به یکی از مقاصد اصلی گردشگری کشور و دنیا تبدیل شود باید برای آن یک برنامه مشخص و مدونی تعریف کرد.

فعالی تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته بتوانیم محیط گردشگری استان کرمان را توانمند و شرایط را بهبود بخشیم که سرمایه گذاری موردی بر روی پروژه‌های هدف گردشگری از اولویت اصلی اداره کل میراث فرهنگی این استان است.

او بیان کرد: استان کرمان دارای ظرفیت‌های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و طبیعی زیادی است که قابل رقابت با استان‌های سرآمد کشور در این حوزه است که با برنامه ریزی و تزریق مناسب منابع می‌توانیم به توانمندسازی محیط کمک کنیم.

فعالی به دغدغه‌های حوزه میراث فرهنگی اشاره و اظهار کرد: تعداد زیادی از آثار تاریخی استان کرمان در مالکیت میراث فرهنگی نیست؛ اما در برنامه ششم توسعه و قانون ۹۸، دستگاه‌های اجرایی مکلف به حفظ آثار تاریخی در اختیار خودشان هستند و ما در تلاشیم این آثار تاریخی را با کمک دستگاه‌های مذکور ساماندهی کنیم.

او با اینکه ساماندهی بنا‌های تاریخی تنها بر عهده وزارت میراث فرهنگی نیست، افزود: با توجه به اینکه منابع مالی این وزارت در این خصوص محدود است باید تمامی دستگاه‌ها در کنار یکدیگر قرار گیرند تا بتوانیم به بهترین شکل ساماندهی بنا‌های تاریخی در کرمان را به سرانجام برسانیم.

فعالی با اشاره به اینکه به همین منظور بسته‌های سرمایه‌گذاری آماده شده است، تصریح کرد: ۴۲ خانه تاریخی در حوزه اوقاف و ۳۰ اثر در حوزه میراث فرهنگی شناسایی شده که در قالب همایش‌های سرمایه گذاری این بسته‌های ارائه خواهد شد.

او افزود: بافت فرسوده شهری هیچ ارتباطی با حوزه میراث فرهنگی ندارد؛ اما تعدادی از بنا‌های تاریخی همچون قلعه اردشیر و قلعه دختر، یخدان مویدی و ... که حریم تاریخی برای آن‌ها تعیین شده است ارتباط تنگاتنگی با حوزه میراث فرهنگی دارند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمان بیان کرد: برخی از ساخت و ساز‌های صورت گرفته در داخل این عرصه و حریم هستند که باید طبق قانون تخریب، تملک و یا تهاتر شوند که همین امر باعث بروز مشکلات زیادی برای برخی از مردم در این منطقه شده است که بدین منظور به دنبال بازنگری و اصلاح حریم‌های این محدود‌ها هستیم.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار