اسلامی گفت: عملیات حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی در معابر سه گانه سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون به زودی آغاز می‌شود

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اسلامی وزیر راه وشهرسازی در مراسم افتتاح پل مرزی سرخس که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با بیان اینکه از برقراری مجدد این ارتباط مجازی با همکاران محترم ترکمنی  خوشحال هستم گفت: یقین دارم می‌توانیم از این دستاورد به عنوان یک الگوی مثبت برای تشریک مساعی و اراده مشترک و پایدار در همکاری‌های دو کشور در مسیر تقویت اقتصاد، تجارت، بازرگانی و گشودن افق‌های جدید توسعه‌ای بهره ‌ببریم.

او ادامه داد: لازم می‌دانم از تلاش شبانه‌روزی تمامی دست‌اندرکاران، مدیران، مسئولان، مهندسان و عوامل اجرایی در ساخت پل جدید و برچیدن پل قدیم تشکر و قدردانی کنم.

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه بر این باور هستم که بهره‌برداری از این طرح کلیدی، همزمان با توسعه مناسبات در قالب طرح‌های زیربنایی و توسعه‌ای سازمان اکو (ECO)، و اقدام در چارچوب موافقت‌نامه ترانزیتی عشق‌آباد، و همچنین موافقت‌نامه کشور‌های ساحلی حوزه دریای خزر و جاده ابریشم، بستری را برای تقویت همکاری‌های ترانزیتی در منطقه و میان دوکشور ترسیم می‌کند افزود: در این راستا پیشنهاد می‌کنم تا در اسرع وقت طرح عبور آزمایشی بار برای اجرایی شدن موافقت‌نامه عشق‌آباد عملیاتی شود تا این پل جدید، زمینه را برای دستیابی به اهداف گفته شده فراهم سازد.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: تاکید جمهوری اسلامی ایران بر قطع زنجیره شیوع ویروس کووید-۱۹، همزمان با توسعه و تسهیل جریان روان تجارت و حمل‌ونقل میان دو کشور و منطقه است. با این هدف کلیه تجهیزات ضدعفونی و گندزدایی در دروازه‌های مشترک میان دو کشور اعم از پایانه‌های مرزی ریلی و جاده‌ای، استقرار یافته است که کیفیت عملکرد آن توسط همکاران ما در نشست ویدئو کنفرانسی هفته گذشته میان کارشناسان دو کشور مورد بررسی و تایید قرار گرفت.

اسلامی با بیان اینکه بر اساس تفاهماتی که در نشست قبل حاصل شده است و با اتمام کار نصب و تجهیز پایانه‌های مرزی مشترک ریلی و جاده‌ای در نقاط مرزی سرخس- سرخس، لطف آباد – آرتیق و اینچه برون – آلتین عصیر و اطمینان از اینکه پروسه ضدعفونی و گندزدایی ناوگان و محموله‌های تجاری بین دو کشور در مبادی مرزی مشترک صورت می گیرد گفت: ما شاهد اهتمام دو کشور برای بازگشایی مرز‌های مشترک و از سرگیری جریان تجارت فیمابین و ترانزیت منطقه‌ای در روز‌های آینده خواهیم بود.

اسلامی توضیح داد:  با توجه به طرح‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای جمهوری اسلامی ایران در سرخس و به خصوص مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی، جهت تبدیل منطقه ویژه اقتصادی سرخس به منطقه آزاد، فرصت تاریخی و ارزشمندی جهت جذب سرمایه‌گذاری‌های عظیم، فراهم شده است که بدون شک تعاملات هر چه بیشتر دو کشور، در این نقطه مرزی، موتور محرکه تشویق تمامی بازیگران عرصه تجارت، حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیت و به تبع آن شکوفایی و رفاه اقتصادی هر دو ملت خواهد بود.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: با عنایت به مشخصات فنی پل، که امکان تردد همزمان رفت و برگشتی را فراهم کرده است، پیش‌بینی می‌شود حجم تردد سریع، روان و قابل توجهی را در آینده‌ای نزدیک، از این پل شاهد باشیم و این سهولت و روان بودن تردد، علاوه بر کاهش هزینه‌های مبادله، بر جذابیت‌های این گذرگاه خواهد افزود.

اسلامی اظهار کرد: مقامات عالی دو کشور در سال‌های گذشته و با افق بلندمدتی که برای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین پیش بینی کرده بودند، در حوزه حمل ونقل و ترانزیت برنامه عبور روزانه تا یک هزار دستگاه کامیون را هدف گذاری و به ما ابلاغ کردند که با رویداد زیربنایی مبارکی که امروز با افتتاح پل مشترک سرخس شاهد آن بودیم در آینده نزدیک خواهیم توانست برنامه‌های عملیاتی تحقق چنین هدفی را پایه ریزی کنیم.

وزیر راه وشهرسازی با اشاره به اینکه طبق توافق به عمل‌آمده بین دو طرف، عملیات حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی در معابر سه گانه سرخس، لطف‌آباد و اینچه‌برون هر چه سریعترآغاز می‌شود گفت: همچنین آمادگی کامل برای بررسی چگونگی آغاز عملیات ترانزیت جاده‌ای با سایر کشور‌های آسیای مرکزی بویژه جمهوری‌های ازبکستان و قزاقستان اعلام می‌کنیم.

اسلامی تاکید کرد: انتظار داریم ترکمنستان نیز، تسهیلات مرزی لازم را در مرز‌های خود با سایر کشورها، برای تسریع در عملیات عبور مرزی و ترانزیت فراهم کند تا متعاقب آن، رونق هرچه بیشتر مسیر‌های ترانزیتی، در منطقه و میان دو کشور را شاهد باشیم.

اسلامی بیان کرد: یک بار دیگر از دست‌اندرکاران ساخت و بهره‌برداری از این پل و برگزارکنندگان این مراسم و دولت ترکمنستان، به ویژه گاند‌یم‌اف وزیر ساختمان و معماری ترکمنستان، تشکر کرده و توسعه روزافزون روابط دو کشور را آرزو می‌کنیم.

گفتنی است امروز در قالب برنامه‌ای ویدئو کنفرانسی، با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران و نورگلدی گاندیف، وزیر معماری و ساختمان ترکمنستان، پل مرزی سرخس-سرخس افتتاح شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار