به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی این روزها در بندر امام خمینی (ره) یکی از بزرگترین و مهمترین پایانه های تجاری دریای ایران در کرانههای خلیج فارس حسابی داغ شده است. طول اسکله این بندر تجاری ۷ کیلومتر بوده و سالانه ۳۷ میلیون تن کالا را پذیرش میکند. این محل همچنین نزدیکترین بندر جنوبی کشور به مراکز صنعتی است و با توجه به اتصال آن به راه آهن سراسری، فرودگاه و راههای ترانزیتی؛ پل ارتباطی کوتاه و امن برای ارسال کالا به عراق، قفقاز، اروپای شرقی و شیخ نشینهای جنوبی خلیج فارس است.
تاریخ ساخت این بندر به سال ۱۳۰۷ خورشیدی باز میگردد که پس از مدتی به بندر شاپور موسوم گشت و ۳ سال بعد به یکی از مهمترین مراکز ورود و خروج کالا تبدیل شد. اهالی بندر که کارگران و اصناف در جوار تاسیسات بندری بودند، حدود یکهزار و ۵۰۰ خانوار را شامل میشدند و در خانههای چوبی و حصیری زندگی میکردند. در سال ۱۳۵۲ با هدف توسعه بندر شاپور مردم اطراف به محل کنونی شهر بندر امام منتقل شدند که به سربندر معروف شد.
ایران ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر مرز دریایی دارد که ظرفیت بارگیری بندری ۱۸۴ میلیون تن کالا را دارا هستند. جابجایی بیش از ۹۰ درصد کالاها در جمهوری اسلامی ایران از این راه انجام میشود و یکی از بخشهای مهم و تاثیرگذار در توسعه اقتصادی کشور هستند. ایران به دلیل موقعیت ژئواستراتژیک خود همواره مورد اهمیت و منطقه خلیج فارس نیز یکی از دریاهای پر اهمیت است که میتوان از طریق آن کالاهای کشورهای شمالی را به آبهای آزاد رساند و محصولات کشورهای همسایگان جنوبی را به روسیه و اروپا برد.
نوید آرام نماینده شرکت وارد کننده بندر امام خمینی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این مکان بزرگترین بندر کشور است که بیشترین ظرفیت و ساختار را در جهت واردات کالاهای اساسی در کشور دارد. شرکت ما از ابتدای امسال تا کنون حدود ۶۰۰ هزار تن ذرت، ۱۷۰ هزار تن شکر خام و ۲۰۰ هزار تن دانههای روغنی را وارد کرده است که بخشی از دانههای روغنی در بندر امام در کارخانه شرکت استحصال می شود.
او افزود: با توجه به نیاز کارخانهها در سطح کشور و جهت رفع نیاز آنان نیز بارهای نیشکر و ذرت به تمام واحدهای تولیدی، مرغداری ها، گاوداریها و کارخانههای خوراک دام ارسال شده و کماکان نیز در حال ارسال هستیم. لازم به ذکر است که امسال ظرفیت واردات نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش داشته و بندر امام خمینی بستر مناسبی برای نگهداری کالاها دارد.
آرام با اشاره به سازه هایی که در انبارهای بندر امام خمینی (ره) ساخته شده است، بیان کرد: این سازه ها مکانهای مناسبی برای نگهداری کالای فله ای بوده که چه در تعطیلات نوروز و چه پس از همه گیری ویروس کرونا با توجه به تمهیدات اندیشیده شده از سوی سازمان بنادر؛ گمرک خوزستان هیچگونه وقفهای در ترخیص، واردات و تخلیه کالا نداشته است.
احمدی مسئول امور بندر امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه این بندر به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور در بخش تخلیه کالاهای اساسی و فله فعالیت دارد، گفت: این محل نقش تعیین کننده ای در فرآیند ورود، نگهداری و خروجی کالاهای مذکور بر عهده دارد. عملکرد مجتمع بندری را میتوان در ۳ بخش بیان کرد. نخست، عملکرد کلی مجتمع بندر امام خمینی و اسکلههای اختصاصی است و بخش دوم شامل عملکرد گروههای مختلف تخلیه و بارگیری کالا , بخش سوم شامل عملکرد ورودی و خروجی کالاهای اساسی از بندر است.
او افزود: در بخش عملکرد کلی مجتمع بندری و اسکلههای اختصاصی بندر امام خمینی (ره) میتوان اذعان داشت که در ۲ ماهه نخست سال ۱۳۹۹، ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تن تخلیه کالا وجود داشته که این رقم در اسکلههای اختصاصی یک میلیون و ۵۹۰ هزار تن بوده است و در مجموع ۵ میلیون و ۹۴۰ هزار تن کالا از کشتیها تخلیه و بارگیری شده که ۲۳ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.
احمدی بیان کرد: در بخش دوم نیز در ۲ ماهه ابتدایی امسال، ۲ میلیون و ۸۳۰ هزار تن کالا تخلیه شده که شامل؛ ۲۳۶ هزار تن کانتینر (۴۲ درصد افزایش)، ۹۶هزار و ۵۰۰ تن مواد نفتی، ۸۴۵ هزار تن مواد شیمیایی و معدنی، ۳۴۲ هزار تن کالاهای عمومی و در کل ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تن کالا تخلیه گشته و ۱۸ درصد کاهش عملکرد داشته است. در بخش بارگیری و خروج کالاهای اساسی از بندر امام خمینی در ۲ ماهه نخست امسال، ۲۸۰ هزار تن کالا به وسیله واگن بارگیری و خارج شده که ۱۴۲ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش داشته است.
مسئول امور بندر امام خمینی (ره) اظهار داشت: در همین مدت ۲ میلیون ۲۵۲ هزار تن کالا به وسیله کامیون خارج شده که ۲۶ درصد افزایش را تجربه کرده ایم و در مجموع ۲ میلیون و ۵۳۲ هزار تن کالا از بندر بارگیری و خروج داشته که ۳۳ درصد افزایش داشته است. در بخش بارگیری و خروج کالا از بندر ۳۳ درصد افزایش داشتیم که نشان دهنده افزایشی بودن روند خروجی و تخلیه کالا از بندر بوده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: هم اکنون اقلام وارداتی در بندر امام خمینی کمترین وقفه را دارند و معمولاً کالاهای اساسی نهادهای دامی و خوراکهای انسانی ( گندم، جو ذرت، دانههای روغنی، سویا)، انواع کودهای شیمیایی و انواع مواد معدنی را شامل می شود. کالاهایی که در بندر امام از کشتیها بارگیری و یا صادر می شوند شامل انواع مواد معدنی، انواع کلین کل، انواع آهن آلات میل گرد و تیرآهن هستند. بندر امام خمینی در ایامی که کشور و دنیا دچار کرونا شده همچنان به صورت ۲۴ ساعته به فعالیت خود ادامه می دهد و نقشی که در تخلیه کالاهای اساسی و صادرات دارد را به خوبی ایفا می کند.
یکی از اعضای کارگران انجمن صنفی تخلیه و بارگیری بندر امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار ما گفت: این بندر دارای ۳۳ اسکله است و هم اکنون همه آنان پر هستند. کشتیهای بسیاری در کنار بندر لنگر انداختند و و روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ کامیون بارگیری میشوند. نزدیک به ۵۰ انبار فله در این مکان وجود دارد که همگی پر هستند. از ابتدا امسال بندر رونق خوبی گرفته و خوشحالم از اینکه جوانان بومی شهر در اینجا به کار گفته شدند.
این روزها رفت و آمد در بندر امام خمینی حسابی رونق گرفته است و به گفته مسئولان مربوطه از بابت تامین کالاهای اساسی از جمله گندم و خوراک دام نگرانی وجود ندارد. فعالان حمل و نقل دریایی کشور بزرگ ترین خلا و مانع توسعه دریا محور کشور را نبود باور به این مسئله می دانند. آنها معتقدند حتی دولتمردان نیز نسبت به چنین امری اعتقاد ندارند. لازم است تا با توجه به اهمیت دریاها در توسعه اقتصادی کشورها و همچنین تولید اشتغال و افزایش صادرات، مسئولان نسبت به گسترش بنادر اهتمام بیشتری بورزند.
گزارش از ساسان ناصری زاده
انتهای پیام/ن