معاون اشتغال وزارت کار از پرداخت تسهیلات ایام کرونا به بنگاه‌های آسیب دیده از روز شنبه خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه اقتصادی به طور جدی از شیوع بیماری کرونا آسیب دیدند که ۶ میلیون اشتغال را در بر می‌گیرد.

او با بیان اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه کد بیمه‌ای دارند و از طریق اطلاعات سازمان تأمین اجتماعی شناسایی شدند و نیروهای کار تحت پوشش آن‌ها نیز احصاء می‌شوند، گفت: وضعیت بنگاه‌های فاقد بیمه را به صورت جداگانه دنبال می‌کنیم.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: از میان جمعیت ۶ میلیون شاغل در این واحدها، ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر دارای بیمه و ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد بیمه هستند.

منصوری گفت: بنگاه‎های اقتصادی متقاضی دریافت تسهیلات کرونایی که پرونده آن‌ها به بانک معرفی شده از شنبه آینده تسهیلاتشان پرداخت می‌شود.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: وضعیت بنگاه‌هایی که دارای کد بیمه نیستند نیز در دست بررسی و اقدام هستند.

او با بیان اینکه رسته ها و زیر رسته‌ها با بخش خصوصی با اتاق بازرگانی، اصناف و اتاق تعاون مشخص شده‌اند، افزود: برخی زیر رسته ها معرفی شده بودند، اما مشمول قانون نبودند، بنابراین با هماهنگی اتاق اصناف حذف شدند.

او در خصوص مبلغ پرداختی برای بیمه بیکاری تصریح کرد: این موضوع مربوط به معاونت روابط کار است، اما جمع بندی این بود که این بیمه به دلیل شرایط کرونا به افراد پرداخت می‌شود و اکثر این افراد دوباره به کار باز می‌گردند.

او افزود: ساز و کار اعتراض افرادی که پیامک تسهیلات اشتغال کرونا دریافت نکردند؛ مراجعه به سامانه کارا برای مشاهده لیست رسته‌ها و زیر رسته‌ها و ثبت نام، تماس با کال سنتر که به طور شبانه روزی راه اندازی شده، هشت خط تلفن در نظر گرفته شده که در سامانه موجود است.

منصوری با بیان اینکه تا کنون ۷۵ هزار پرونده در بانک‌های بیست گانه کشور تشکیل و در توافق با بانک مرکزی انتخاب شده‌اند، گفت: از روز سه شنبه افراد متقاضی ثبت نام کرده در سامانه که پرونده هایشان به بانک معرفی شده باید به شعبی که خودشان در سامانه معرفی و اعلام کرده‌اند مراجعه و تسهیلات خود را دریافت کنند.

او تصریح کرد: طی رایزنی‌های صورت گرفته مقرر شد تا در گرفتن ضمانت از افراد مساعدت لازم صورت گیرد و سختگیری نشود.

معاون اشتغال وزیر کار با بیان اینکه شرط حفظ اشتغال تمام نیرو‌های کار برای پرداخت وام برداشته شده است، گفت: پیش از این مقرر شده بود که در صورت حفظ ۹۰ درصد اشتغال تسهیلات کرونا به بنگاه‌ها پرداخت شود که در حال حاضر این شرط برداشته شده و اگر بنگاهی حتی یک نفر را حفظ کرده باشد، به ازای نیروی کار شاغل تسهیلات دریافت می‌کند.

منصوری ادامه داد: در صورت نهایی شدن با همکاری دستگاه‌های تخصصی مربوطه برای آن‌ها هم پیامک ارسال خواهد شد و امکان ثبت نام آن‌ها فراهم شده است.

وی افزود: پس از اینکه ارائه تسهیلات به کسب و کار‌ها در دستور کار قرار گرفت، ۲۰ بانک در این موضوع مشارکت کردند و مقرر شد که ۴۹ هزار میلیارد تومان با سود ۱۲ درصد اعطا شود که تاکنون ۴۴ هزار میلیارد تومان از این رقم عملیاتی شده است.

منصوری با بیان‌ اینکه در این فاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه، پیامک دریافت کرده و سپس در سامانه کارا ثبت نام کردند، ادامه داد: میزان تسهیلات به ازای هر فرد کارکن برای بنگاه‌های آسیب‌ دیده ۱۲ میلیون تومان است.

او با بیان‌ اینکه بنگاه‌هایی که به اجبار تعطیل شدند به ازای هر کارکن ۱۶ میلیون تومان می‌گیرند و رانندگان مسافری (درون‌شهری و برون‌شهری) خویش‌فرما نیز مشمول وام ۶ میلیون تومانی شده‌اند، افزود: در ابتدا قرار بود بنگاه‌هایی که حفظ اشتغال داشتند تسهیلات دریافت کنند، اما چنانچه بنگاهی اگر یک نفر شاغل داشته باشد نیز مشمول دریافت تسهیلات است.

معاون اشتغال با بیان‌ اینکه در حال حاضر با ۱۴ رسته اصلی و ۵۵۰ زیررسته مواجه هستیم که یک میلیون و ۲۰۰ هزار بنگاه را شامل می‌شوند، تصریح کرد: تاکنون ۲۲۸ هزار بنگاه در سامانه کارا ثبت نام کردند و ۱۲۶ هزار بنگاه واجد شرایط بودند که ۲۳۸ هزار نفر شاغل مشمول حمایت شدند و حدود ۷۵ هزار پرونده در بانک‌های ۲۰ گانه تشکیل شده است.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار گفت: تلاش کردیم شرایط اخذ ضمانت برای کارفرمایان تسهیل شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس برای وام زیر ۱۶ میلیون تومان فقط سفته یا چک، بین ۱۶ تا ۴۸ میلیون سفته با یک ضامن، تا ۱۶۰ میلیون سفته با دو ضامن، ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون سفته با سه ضامن و بالای ۲۰۰ میلیون سفته و ضامن با بانک است.

منصوری درباره نحوه اعتراض بنگاه‌هایی که مشمول دریافت تسهیلات نیستند، گفت: تمام فعالان در ۱۴ رسته معرفی شده برای دریافت تسهیلات کرونا می‌توانند درخواست خود را در سامانه کارا ثبت کنند.

او با بیان اینکه به صورت رندوم متقاضیانی که درخواست خود را ثبت نام کردند، چک می‌کنیم که آیا پیامک دریافت کردند یا خیر؟، گفت: در سامانه کارا هشت شماره تماس برای اعتراض افراد پیش بینی شده که از طریق آن می‌توانند مساله را پیگیری کنند.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار درباره پرداخت تسهیلات به مشاغل فاقد بیمه که بنگاه آن‌ها در کرونا آسیب دیده است، گفت: در جلسه امروز ستاد مدیریت مقابله با کرونا درباره ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر فاقد بیمه که کسب و کار آن‌ها آسیب دیده تصمیم می‌گیریم و دستورالعمل مربوطه تهیه می‌شود.

منصوری افزود: در حال حاضر اولویت ما برای کسب و کار‌هایی است که کد بیمه‌ای دارند یا اطلاعات آن‌ها در وزارت کشور، شهرداری ثبت شده است و منطقی نیست که برحسب ادعای افراد برای آن‌ها تسهیلات پرداخت شود.

وی همچنین درباره تصمیمات وزارت کار در صورت بروز موج دوم کرونا گفت: در حال تدوین برنامه‌هایی در این خصوص هستیم و حتی برای دوران پسا کرونا نیز سه سناریو در نظر گرفتیم به این صورت که ممکن است برخی واحد‌های اقتصادی به رونق بهتر از قبل از کرونا بازگردند، سناریوی دیگر وجود دوره افول و سپس بازگشت سریع به رونق است و سناریوی آخر اینکه بازگشت به روال قبل از کرونا و درگیرشدن دوباره با این موضوع است.

معاون توسعه اشتغال وزارت کار درباره ثبت نام بیمه بیکاری گفت: تاکنون ۸۴۰ هزار نفر در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کردند و روند ثبت نام کاهشی بوده است، برای نمونه در خرداد ماه ۲۸۰۰ نفر ثبت نام داشتیم، این در حالی است که در اسفند سال گذشته ۳۰۰ هزار نفر متقاضی دریافت بیمه بیکاری بودند.

او افزود: از ۸۴۰ هزار نفر ثبت نام شده در سامانه بیمه بیکاری، ۷۰۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شدند و تاکنون برای ۱۰۳ هزار نفر بیمه بیکاری واریز شده است و باقی افراد نیز در ۱۰ روز آینده مقرری خود را دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
هدایتی
۲۳:۲۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
با سلام از جناب اقای منصوری تقاضامندم با توجه به ۳ مورد اشکال در ثبت نام کارفرمایان راه حل مشکل از چه طریقی مرتفع میشود مشکل کارگاه ما اشتباها کد کارگاه بنام دو نفر ثبت گردیده و همچنین حدود ۲ ماه است که با شماره های سازمان تماس گرفته میشود و پیگیری از وزارت تعاون و وزدرت انوزش و پرورش هیچ نتیجه ئی حاصل نگردیده
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۰:۳۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
من یک راننده تاکسی هستم ولی بیمه رانندگان سهمیه ندارد بیمه شوم خواهش میکنم این وام ۶ میلیونی را ۶هم به ما بدهی من ازاد نمتوانم بیمه بریزم به حساب مگه جقدر درامد دارم خواهشا رسیدگی کنید .
آخرین اخبار