مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان بایوتکنولوژی از صادرات کیت‌های تشخیصی کرونا به ۴ کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، هادی لاهیجی‌ مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان بایوتکنولوژی در نشست زنده اینستاگرامی انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با محوریت کیت‌های تشخیصی کووید ۱۹، درباره شرایط صادرات کیت‌‌های تولید ایران و امکان آن در وضعیت تحریمی و سیاسی فعلی گفت: شرکت ما در حال حاضر محصولات خود را به ۴ کشور آسیای (عراق ، مصر ، سوریه ، ترکیه در حال رایزنی ، آذربایجان در حال رایزنی) صادر می‌کند ولی حجم آن به دلیل رقابت بالای در این زمینه، قابل توجه نیست.

او ادامه داد: چین به دلیل قیمت تمام شده پایین و شاهراه‌هایی که با کشورهای اروپایی و آسیای میانه دارد، در این زمینه موفق‌تر است و رقابت با آن‌ها مستلزم قیمت خیلی پایین‌تر است که در خیلی از موارد و محصولات با توجه به قیمت تمام شده، برای ما ممکن و شدنی نیست؛ خصوصا که بخشی از مواد اولیه ما با شرایط و مشکلات بیشتر تامین می‌شود. با این حال اگر حمایت دولتی بیشتر شود می‌توانیم محصولات خود را صادر کنیم چون علی‌رغم همین شرایط، ما جایگاه خود را پیدا کرده‌ایم و محدودیت اصلی قیمت تمام شده نهایی است.

او با بیان اینکه کیفیت و دقت کیت‌های تولید داخلی به این نکته اشاره کرد که ما می‌توانیم محصولات خودمان را با کالاهای اروپایی و آسیایی مقایسه کنیم، توضیح داد: قطعا اگر بخواهم درباره تولیدات خودمان بحث کنیم باید از شرکت رُش آمریکا نام ببرم که بزرگ‌ترین تولیدکننده این محصول در دنیاست. یک مثال روشن این‌که کیت استخراج ویروس تولیدی ما، مشابه همان شرکت است و خیلی از مصرف‌کننده‌هایی که تا پیش از شیوع بیماری کرونا شاید به راحتی محصولات ما را به مجموعه‌شان راه نمی دادند اما اکنون اذعان می‌کنند که باید قبلا هم آن‌را به کار می‌بردند.

‌مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان ادامه داد:‌ کیفیت کیت‌های ما شاید ۱۰۰ درصد کیفیت رُش را نداشته باشد ولی ما ۹۰ درصد مسیر را طی کرده‌ایم و همین‌که یک مشتری سرسخت که در کارش وسواس دارد،‌ ما را به مجموعه خودش راه می‌دهد و به اشتباهش اذعان می‌کند هم برای ما جای خوشحالی دارد و پس از قیاس با شرکت اصلی آمریکایی، جایی برای مقایسه محصول با شرکت‌های چینی و کره‌ای باقی نمی‌ماند.

او در ادامه درباره میزان پذیرش و مقبولیت کیت‌های ساخت داخل در آزمایشگاه‌های کشور، را به چند بحث مختلف مرتبط دانست و گفت: یک بحث واضح و مشخص این است که اگر محصول باکیفیتی تولید نکنیم، در نهایت بازار ما محدود خواهد شد و از طرف دیگر شرکت‌های داخلی از نظر استراتژیک نباید هدف اصلی‌شان صرفاً بازار ایران باشد و آن‌ها را اقناع کند.

او ادامه داد: ما باید حتما هدف صادراتی داشته باشیم و برای این منظور کیفیت خیلی بالایی برای تولیداتمان باید در نظر بگیریم که از طریق سیستم‌های مدیریت کیفیت اتفاق می‌افتد. این مورد، پایه و اساس کار است و اگر محصولی کیفیت نداشته باشد دیر یا زود این مسئله آشکار می‌شود و اعتبار از دست می‌رود، فروشی هم نخواهد بود.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: کیت‌های ایرانی حتی در مقایسه با کالاهایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌گیرند، باز هم به مقدار چشم‌گیری قیمت کمتری دارند، افزون بر این نحوه پاسخگویی شرکت‌های ایرانی به آزمایشگاه‌ها و مراکز خرید کیت‌ها هم موجب می شود تا کیت های ایرانی در مقایسه با نمون های خارجی بیشتر مورد استقبال قرار گیرندُ‌همچنین در دسترس بودن شرکت‌های ایرانی یک امتیاز است، چون اکثر کیت‌های تراز اول دنیا به شرکت‌هایی تعلق دارد که ایران را تحریم‌ کرده‌اند یا به صورت مستقیم با ایران ارتباط ندارند، در حالی ‌که شرکت‌های داخلی همیشه در دسترس و قابل پیگیری هستند.

فاضل درباره دریافت تاییدیه کیت‌های کرونا، به برنامه وزارت بهداشت بر اساس کیت‌های خارجی اشاره و عنوان کرد:  این برنامه از قوی به ضعیف (یعنی جایی که مقدار ویروس خیلی زیاد بوده تا جایی که کم است) درجه‌بندی شده است. درباره این نحوه ارزیابی بحث های زیادی وجود دارد  اما باید توجه داشت که کیت‌های ایرانی با نمونه های خارجی مقایسه می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار