افزایش نرم‌افزارهای مخرب پس از همه‌گیری ویروس کرونا

بر اساس جدیدترین آمار منتشر شده، مشخص شد که همه‌گیری ویروس کرونا موجب افزایش نرم‌افزارهای مخرب شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، روش‌های مختلفی وجود دارد که برنامه‌های مخرب می‌توانند از طریق تلفن، پول به جیب بزنند. برای مثال در برزیل، دارندگان تلفن‌های اندرویدی برای ثبت نام در خدمات مختلف از اعتبار پیش‌پرداخت استفاده می‌کنند. این مسئله به افراد سودجو این فرصت را می‌دهد تا بدون اطلاع کاربران اندروید برای آن‌ها اشتراک بخرند. گرچه گوگل می‌گوید Google Play Protect، یک گوشی اندرویدی را همیشه ایمن نگه می‌دارد، به نظر نمی‌رسد چنین باشد.

افزایش برنامه‌های مخرب اندرویدی

گزارش جدیدی منتشر شده است که می‌گوید که در سه ماهه اول سال جاری، تعداد برنامه‌های اندرویدی که به نظر می‌رسد نسبت به سال گذشته مخرب‌تر هستند از ۱۴۵۰۰ به بیش از ۲۹۰۰۰ رسیده است. پلتفرم Secure-D، میزان رشد ۷ درصدی تعداد دستگاه‌های اندرویدی "آلوده" را در سه ماهه اول از ۱۰.۵ میلیون به ۱۱.۲ میلیون در مقایسه با سال گذشته مشاهده کرده است.

ویروس کرونا و افزایش برنامه‌های مخرب

شگفت آور است که ۹ مورد از ۱۰ برنامه برتر مخرب اندرویدی در سه ماهه اول سال جاری در یک بازه زمانی سه ماهه در فروشگاه Google Play موجود بودند. سال گذشته، ۳۰ درصد از ۱۰۰ برنامه مخرب برتر در فروشگاه برنامه اندرویدی گوگل پیدا شد. جالب این جا است که سودجویان از مزایای همه‌گیری جهانی ویروس کرونا استفاده می‌کنند. در طول سه ماه اول سال ۲۰۲۰، ۶۰ درصد برنامه‌های مخرب را می‌توان برنامه‌های "اوقات فراغت" در نظر گرفت که کاربران در دوران قرنطینه از آن‌ها استفاده می‌کردند. این برنامه‌ها در دسته‌های "پخش کننده‌های ویدیویی"، اخبار و مجلات"، "بازی‌ها" و "شبکه‌های اجتماعی" قرار دارند.


بیشتر بخوانید:


گوشی‌های اندرویدی، هدفی آسان برای سودجویان سایبری

مشکل‌سازترین برنامه موجود

گفته می‌شود مشکل‌سازترین برنامه، نرم‌افزار Snaptube است. در اکتبر هشدار‌هایی درباره این برنامه منتشر شد، اما اکنون بیش از ۴۰ میلیون بار نصب شده است. برنامه Snaptube پس از نصب بر روی تلفن اندروید، قربانیان را برای خدمات پریمیومی ثبت نام می‌کند که درخواست نکرده‌اند و همچنین تبلیغات مختلف را بارگیری و کلیک می‌کند. سال گذشته ۷۰ میلیون معاملات تقلبی توسط Snaptube (نیمی از این موارد در برزیل) انجام گرفت.

وب سایت شخصی Snaptube ادعا می‌کند که این برنامه بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر دارد، اگرچه از فروشگاه Google Play حذف شده است. این برنامه از فروشگاه برنامه AppGallery هوآوی، فروشگاه GetApps شیائومی و سایر فروشگاه‌های برنامه در دسترس است. رئیس پلتفرم Secure-D، جفری کلیووس، می‌گوید: "در روز‌های شیوع ویروس کرونا و خانه نشینی مردم، ما شاهد رشد بی‌سابقه نرم‌افزار‌ها ساخته شده توسط سودجویان بودیم. " به نظر می‌رسد اندروید برای هکر‌ها گزینه راحت تری است. این امر بدین دلیل است که سیستم عامل مذکور از برنامه شخص ثالث پشتیبانی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار