به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، امروز سلیمانی مدیرعامل سایپا از پیش فروش محصولات سایپا راس ساعت ۱۴ خبر داد که سه محصول جدید از جمله شاهین، کوییک s و ساینا s برای اولین بار در این طرح قابلیت عرضه پیدا کرده اند.
سایپا قرار بود از موتور ملی خود برای پلتفرم SP استفاده کند، ولی ظاهراً استفاده از این پیشرانه، تا اطلاع ثانوی، به تعویق افتاده است.
اگر مشخصات پیشرانه شاهین را با پیشرانه برلیانسهای جدید مقایسه کنیم، به این نتیجه میرسیم که سایپا به احتمال فراوان، از پیشرانهای مشترک برای هر دوی این خودروها، استفاده کرده است. در جدول زیر، شباهتهای بیشتری را پیدا میکنید.
همچنین در اسفند ۹۸، سایپا برای نخستین بار، مشخصات پیشرانه توربوشارژ شاهین را نیز اعلام کرد. باتوجه به اعلام دو پیشرانه مختلف برای شاهین، هنوز مشخص نیست که سایپا قرار است از کدام یک برای نسخه تولیدنهایی شاهین، استفاده کند.
جعبهدنده شاهین را شرکت کرهای HPT به سفارش سایپا ساخته است و کاملاً با جعبهدنده ساینا اتومات و کوییک اتومات، متفاوت است.
طبق اطلاعات موجود، سایپا هم نسخه دستی و هم نسخه اتومات شاهین را به بازار عرضه میکند که حداکثر سرعت هر دو مدل به ۱۸۵ تا ۱۹۰ کیلومتر برساعت میرسد.
سایپا برای نسخه دنده ای شاهین دو تیپ و برای نسخه اتوماتش نیز چهار تیپ مختلف درنظر گرفته است. البته تجربه نشان داده که سایپا، به مرور زمان، عرضه تیپهای پایهای محصولاتش را متوقف میکند؛ دقیقاً مشابه اتفاقی که برای تیبا و ساینا رخ داد.
اگر چه سایپا تا به حال در این مورد اظهار نظر رسمی نکرده است، اما به طور قطع شاهین گرانترین محصول داخلی تولیدی سایپا خواهد بود. با توجه به قیمت فعلی کوییک پلاس اتوماتیک در بازار، میتوان انتظار داشت که قیمت پایه شاهین از ۱۵۰ میلیون تومان شروع شود.
بیشتربخوانید:شرط جدید برای فروش فوق العاده خودرو
بنابه گفتههای محسن جهرودی (مدیرعامل وقت سایپا)، پلتفرم SP، نخستین پلتفرم ملی است که مراحل طراحی اولیه تا ساخت نهایی آن در ایران انجام شده. هزینه دقیق طراحی و ساخت این پلتفرم نیز نامشخص است، اما امیررضا نخعی (مدیرعامل سایپا آذین خودرو)، میزان سرمایهگذاری برای آن را حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد کرده است.
با تجربیاتی که سایپا از پلتفرم X۱۰۰ کسب کرده بود، موفق شد پلتفرم جدیدی بهنام X۲۰۰ بسازد؛ پلتفرمی که تا به امروز مختص خودروهای کوچک شهری ارزانقیمت بود و سایپا نیز تاکنون ۳ محصول مختلف را با آن به بازار فرستاده است. اما بهزودی باید منتظر سومین پلتفرم سایپا باشیم.
انتهای پیام/
امکانات فوق العاده زیادی داره و راحتی بالایی برای سرنشینان فراهم کرده. صدای بیرون داخل نمیاد و چاله چوله های خیابان هم حس نمیشه و به خاطر ارتفاع بیشتر نسبت به سایر سواری ها از جمله تارا و دنا، حس شاسی بلند به آدم القا می کنه. سنگینی ماشین به طور کامل حس میشه و از نزدیک فوق العاده زیباست.
خیلی خوبه که به نظرات خوب این مردم خوب احترام بگذاربم این حداقل کار در این نابسامانی و گرانیهاست که متاسفانه دولت هیچ کنترلی هم نمبکنه یا نمیخواد یا شاید نمیتونه که این را خدا میدونه. لطفا قیمت خودرویی که موتورش ۱۵۰۰ تیبا و ۸ سوپاپ هست را همون ۸۰ تا اول که قرار بود بذارید. چون اول قرار به این موتور و .... نبود حالا که اینقدر کیغیت فنی اومد پایین یه مقدار به خاطر اتاقش از تیبا بالاتر ببرید نه اینکه.... خواهشا خدا را هم در نظر بگیرید.
ممنون
این مثل پراید باید چه شاهکارهای ی ثبت کنه،یک لاکپشت آدم کش دیگه
بدنه برلیانس،موتور پراید
ریو و کمی دنا در عقب
تسلا و بی ام و در جلو
ولی یک طرح جدیده و از طرح درها وسقف خوشم می آد
عالیه
ما خیلی بدبختیم کی تموم میشه
وهم قیمت بالاست!؟!