از انگلیس و فرانسه و تونس تا استرالیا، تظاهرکنندگان توصیه‌های مقامات مبنی بر ماندن در خانه به علت بحران کرونا را زیر پا گذاشتند و به جنبش اعتراضی بی‌سابقه در آمریکا پیوستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی مرگ جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست، ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان به رغم شیوع ویروس کرونا، روز گذشته (شنبه) برای ابراز خشم خود نسبت به تبعیض نژادی و خشونت‌های پلیس تظاهرات کردند.

انگلیس
پس از چند ساعت تجمع مسالمت آمیز، اواخر بعدازظهر شنبه درگیری‌هایی اطراف خیابان داونینگ، در مرکز لندن روی داد. تظاهرکنندگان به سمت نیرو‌های پلیس که سوار بر اسب بودند و تلاش می‌کردند معترضان را متفرق کنند، اشیایی از قبیل بطری پرتاب می‌کردند. هزاران نفر نیز نزدیک پارلمان تجمع کرده بودند. بیشتر آن‌ها از ماسک استفاده کرده، اما لزوما قوانین فاصله گذاری اجتماعی را رعایت نکرده بودند و پلاکارد‌هایی با شعار «جان سیاه‌پوستان مهم است» در دست داشتند.

تظاهرکنندگان در انگلیس می‌گفتند: «انگلیس بی گناه نیست». آن‌ها به احترام جورج فلوید زانو زده و در حالی که دست‌هایشان را مشت کرده و بالا نگه داشته بودند، یک دقیقه سکوت کردند و سپس برخی از آن‌ها به سمت سفارت آمریکا در لندن حرکت کردند. در منچستر (شمال غربی انگلیس) نیز هزاران نفر برای خاتمه دادن به «تبعیض نژادی» که یک بیماری «همه گیر» دیگر است، تجمع کردند.

جهانیان یکصدا علیه نژادپرستی در آمریکا

استرالیا
در استرالیا که آغازگر تجمع اعتراضی روز شنبه در جهان بود، هزاران نفر در سراسر این کشور تظاهرات کردند و پارچه نوشته‌هایی با مضمون «نمی‌توانم نفس بکشم»، با اشاره به آخرین جمله جورج فلوید پیش از مرگ‏، در دست داشتند.

از نظر سازمان دهندگان، این تظاهرات بازتاب‌های زیادی در کشورشان دارد: آن‌ها با این کار خواستند میزان بسیار بالای زندانی شدن بومیان و مرگ و میر آن‌ها را محکوم کنند. طی سی سال گذشته بیش از ۴۰۰ نفر از اعضای این جامعه در حالی که در بازداشت پلیس بوده‌اند، کشته شده‌اند.

فرانسه
در فرانسه این واقعه غم انگیز خاطره «آداما ترائوره» جوان سیاه‌پوستی را که در سال ۲۰۱۶ پس از بازداشت به دست ماموران ژاندارمری کشته شد، زنده کرده است. بنابر اعلام پلیس فرانسه، در مجموع بیش از ۲۳ هزار نفر در شهر‌های مختلف این کشور در اعتراض به «تبعیض نژادی» و «مصونیت از مجازات» که در بین نیرو‌های نظامی حاکم است، تظاهرات کردند.

جهانیان یکصدا علیه نژادپرستی در آمریکا

در پاریس‏، به رغم ممنوعیت برگزاری تظاهرات، چند هزار نفر نزدیک سفارت آمریکا تجمع کردند و خواستار «عدالت برای همه» شدند. نیرو‌های نظامی که در محل مستقر بودند، از نزدیک شدن مردم به ساختمان سفارت آمریکا ممانعت کردند.

آلمان
در آلمان، ده‌ها هزار نفر در سراسر این کشور تظاهرات کردند. بازیکنان بایرن مونیخ نیز برای ابراز همبستگی خود با این جنبش اعتراضی، روز شنبه پیش از بازی بوندس لیگا در برابر تیم لورکوزن، هنگام گرم کردن خود تی شرتی بر تن داشتند که روی آن نوشته شده بود: «کارت قرمز به تبعیض نژادی- جان سیاه‌پوستان مهم است».

جهانیان یکصدا علیه نژادپرستی در آمریکا

ایتالیا
در میدان مرکزی شهر تورین در شمال ایتالیا، تظاهرکنندگان جوان هشت دقیقه سکوت کردند.

تونس
در تونس، حدود دویست نفر تجمع کرده و مقابله مقامات با تبعیض نژادی که این کشور را خفه کرده است، خواستار شدند. مهاجران منطقه زیرصحرای آفریقا در تونس غالبا قربانی سوء استفاده‌های کلامی یا فیزیکی هستند.

لهستان
در ورشو، پایتخت لهستان حدود هزار نفر نیز که بیشتر آن‌ها جوان بودند و لباس مشکی بر تن داشتند، تظاهرات کردند. رابرت بیدرون، نامزد جناح چپ برای انتخابات ریاست جمهوری لهستان نیز که ماسک زده بود، به آن‌ها ملحق شد.

جهانیان یکصدا علیه نژادپرستی در آمریکا

کانادا
در کانادا، هزاران نفر برای دومین روز پیاپی در تورنتو تظاهرات کردند. در شهر‌های دیگر کانادا همچون سنت جانز نیز تظاهرات برگزار شد. همچنین قرار است روز یکشنبه تظاهرات گسترده‌ای در شهر مونترال برگزار شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرزند زاگرس
۱۰:۳۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
بزودی رژیم آمریکا همچون شوروی متلاشی خواهد شد و در تاریخ ثبت خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۹:۰۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
نظام سلطه جهانی : ( آمریکا - انگلستان - فرانسه - استرالیا - آلمان - اسرائیل .........) که همه آنان تاریخ تشکیل کشورشان با اشغالگری و استعمارگری و نظام امپریالیستی گره خورده و کشورها را بنام عمران و آبادکردن مستعمره ی خود میکنند و بومیان و رنگین پوستان و صاحبان اصلی و ساکنین کشورهای مورد اشاره را چپاول و غارت و به استضعاف فکری و سیاسی میرسانند و با برده داری نوین در عصر2000 و با گرفتن آب و خاک و مستعمره کردن و به برده گی و غل و زنجیر کشیدن مردان و زنان رنگین پوست و بومیان اصلی ساکن این سرزمینها با کشتار وقتل و عام و هجوم و مهاجرت در قرن 17تا اواخر قرن بیستم تعداد کشورهای استعمار زده و آزاد شده از یوغ استعمار و امپریالیسم جهانی خود موءید این ادعاست و بالاتر از این ادعا فیلمهای معروف آرشیو شده توسط کارگردانان معروف و جهانی اسکار گرفته این کشورهاسی که این موضوعات را به تصویر کشیده اند اما با نقش معکوس بازیگران و قهرمانان فیلم که آزادی و حقوق بشر و دموکراسی را در این فیلمها علیه رنگین پوستان و بومیان اصلی داخل فیلم وارونه نشان داده اند........از تاریخ کشف قاره آمریکا و استرالیا امپریالیسم جهانی همواره با نژادپرستان و اشغالگران سنتی خود که تشکیل نظام سلطه جهانی را میدهند در تمام جنگهای مستقیم و غیر مستقیم( کودتا) و تروریستهای تحت پوشش ارتش سنتکام آمریکا و مجموع نیروهای متحد این کشورها بنام (نیروهای واکنش سریع - ناتو ) همیشه به کشورها حمله کرده و با ایجاد جنگ و نابودی زیرساخت های کشورها حکومتهای مستقل و دارای استقلال را به برده گی نوین گرفته اند و در تمام این جنگها با تقسیم منافع بین خود کشورها را به استضعاف و بندگی خودشان وادار کرده اند چون :"فقط و فقط" نژاد خودشان را برتر میدانند ورنگ پوست خودشان را برای آقائی و اربابی قابل تامل و احترام میدانند تمام کشورهائی که در اتحاد نظام سلطه جهانی نام بردیم در 2 چیز اشتراک لاینفک دارند: 1) نژاد برتر سفید پوست 2) اشغالگری آب و خاک و ایجاد پایگاه در خاک اشغال شده و به نام آزادی و دموکراسی و حقوق بشر مردم تحت اشغالگری خود را به استضعاف و برده داری نوین دچار میکنند و چون در این دو صفت با هم اشتراک جهانی و بین المللی دارند در تمام جنگها با هم اتحاد و ائتلاف دارند و کارد را به استخوان ملتها رسانده اند اینکه در تمام این کشورها رنگین پوستان خواهان عدالت اجتماعی - آزادی بیان و......هستند فشاری است که تمام این دولتها فقط شعارهای زیبا و ژست سیاسی آزادی و دموکراسی و حقوق بشر و.......را سر میدهند در حالیکه در واقعیت هرگز برای رنگین پوستانی که خود و اجدادشان صاحبان زمین و آب وخاکی هستند که توسط این سفیدپوستان مهاجر با کشتار و قتل و عام تصاحب شده و هنوز هم خودشان را نژاد برتر میدانند..........................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
به زودی تمام ملت های کشورهای جهان بر علیه ظلم و بی عدالتی به پا خواهند خواست و ظالمان و دیکتاتورها و ویژه خواران را به زباله دان بزرگ تاریخ خواهند فرستاد.
آن روز نزدیک است نزدیک تر از آن که تصورش کنید.!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه آمریکا رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
همه با هم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
جهان برعلیه نژادپرستی وبی عدالتی بپا شده!!! ولی درایران مسؤلین همچنان به فساد وبیعدالتی وزیر پاگذاشتن آزادی مردم وو.... ادامه می دهند!!؟؟ نمونه اخیر، زیرپاگذاشتن حق وحقوق مردم توسط خودروسازان درفروش خودروهای بیکیفیت وگران خود وباقوانینی که خود برای فروش وضع کردند، می باشد!؟!؟
برای مردم خود متأسم که دولتمردان اینجنین باآنها رفتار می کنند!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
بیداد
۱۸:۲۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
فقر مطلق در ایران۵۰ درصد
Iran (Islamic Republic of)
قشقایی
۱۷:۵۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
مرگ بر ترامپ
Iran (Islamic Republic of)
امپراطور
۱۴:۵۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
تونس یکی از کشورهای خطرناک برای ایران هستش
بعد از عربستان دومین کشوری بود که مردمش جزو داعش میشدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
امروز طلا چند شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
بهتر ما یه مدتی چشم از آمریکا برداریم یه نگاهی به خودمون بندازیم که تبعیض و بی‌عدالتی مردم مون رو له کرده
آخرین اخبار