معمولاً فروشندگان، هنگام فروش محصولات الکترونیکی به اصل بودن گارانتی تأکید می‌کنند و می‌گویند نسخه بدون گارانتی آن چند صد هزار تومان ارزان‌تر است؛ با این حال شما می‌مانید کدام نسخه را خریداری کنید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در هنگام خرید وسایل الکترونیکی، همه ما به دنبال خرید یک محصول باکیفیت و بادوام هستیم؛ همچنین برخورداری محصول از گارانتی، یکی از مسائلی است که اغلب مشتریان به آن توجه می‌کنند، اما چرا گارانتی مورد اهمیت است؟

گارانتی، این اطمینان را به مشتری می‌دهد که محصول موردنظر از کیفیت و کارایی خوبی برخوردار است و درواقع، آرامش خاطر را برای مشتری فراهم می‌کند، اما یکی از ضعف‌های مهم ما این است که هنگام خرید محصولات الکترونیکی نمی‌دانیم به چه نکاتی در گارانتی باید دقت کنیم. ما در این مقاله به بررسی نکات مهم درباره گارانتی می‌پردازیم.

مدت زمان گارانتی در محصولات مختلف متفاوت بوده و اغلب از یک تا دو سال است، اما گاهی فروشندگان برای تبلیغ بیش از اندازه و جلب مشتری، در مدت‌زمان گارانتی اغراق می‌کنند

آیا گارانتی همان بیمه است؟
خیر. گارانتی به این معناست که محصول خریداری شده در صورت هرگونه مشکل فنی، نقص عملکرد و یا مشکلات مربوط به قطعات خاص، امکان تعمیر و یا تعویض دارد، اما درصورتی که محصول شما دچار حوادثی ازجمله سرقت، آتش‌سوزی یا یک فاجعه طبیعی شود و آسیب ببیند، در این صورت بیمه هزینه تعمیر آن محصول را متقبل می‌شود. به‌عبارت دیگر، گارانتی شامل خرابی‌هایی می‌شود که بدون دخالت شما و خودبه‌خود ایجاد شده‌اند، اما بیمه دقیقاً مخالف این ماجراست و خرابی‌هایی را پوشش می‌دهد که شامل گارانتی نمی‌شود. هزینه بیمه جداگانه از مشتری اخذ می‌شود و مدت زمان بیمه معمولاً یک سال از زمان خرید محصول است.

آیا باید محصولات را با گارانتی خرید؟
در خرید محصولات الکترونیکی، خدمات پس از فروش به‌اندازه خود کالا مورد اهمیت است، زیرا کیفیت ارائه خدمات کاملاً به گارانتی محصول موردنظر بستگی دارد. برای خرید محصول با گارانتی قطعاً باید پول بیشتری پرداخت کنید، اما این موضوع کاملاً به نفع شماست. اگر دقت کنید محصولاتی که از شهر‌های مرزی مانند بانه خریداری می‌شود اغلب بدون گارانتی است؛ این بدان معناست که بعد از خرید، در صورت ایجاد مشکل دستتان به هیچ کجا بند نیست و در واقع خرید چنین محصولاتی هرچند به قیمت ارزان، نه‌تن‌ها به نفعتان نخواهد بود بلکه به ضررتان است.

چگونه می‌توان از اصل بودن گارانتی اطمینان حاصل کرد؟
از آنجایی که امکان جعل گارانتی چاپی وجود دارد، اطمینان از اصل بودن گارانتی محصولات ضروری است؛ به همین منظور لازم است مشتریان در هنگام خرید هرگونه وسایل الکترونیکی، شماره سریال محصول موردنظر را که اغلب بر روی جعبه قرار دارد، پیدا کنند و آن را در سامانه ثبت گارانتی وارد کنند و اصالت محصول و خدمات را تائید نموده و متناسب با آن پیام‌های زیر را دریافت نمایند:
- کالای شما مورد تائید بوده و گارانتی آن فعال گردید.
- محصول شما اصل نیست.
- گارانتی محصول موردنظر قبلاً فعال گردیده است.

مدت گارانتی چقدر است؟
مدت زمان گارانتی در محصولات مختلف متفاوت بوده و اغلب از یک تا دو سال است، اما گاهی فروشندگان برای تبلیغ بیش از اندازه و جلب مشتری، در مدت‌زمان گارانتی اغراق می‌کنند؛ حال برای اطمینان از صحت این مسئله می‌توانید شماره سریال محصول خود را به شماره ۱۰۰۰۰۱۶۶۵ ارسال کنید تا از تاریخ پایان گارانتی محصول خود مطلع شوید.

به شرایط و ضوابط گارانتی دقت کنید
معمولاً شرکت‌های مختلف به محصولاتشان در قبال اتفاق‌ها و رخداد‌های خاصی گارانتی می‌دهند؛ به همین منظور، شرایط و ضوابط گارانتی در هر شرکتی متفاوت بوده و توجه به آن‌ها ضروری است. در ضمانت‌نامه‌ها معمولاً دو چیز نوشته می‌شود؛ یکی فهرست تعهدات و قطعاتی که شرکت، خرابی محصول را تضمین کرده و متعهد به تعویض یا تعمیر می‌شود و دیگری فهرستی خارج از تعهدات گارانتی‌کننده است.

دقت کنید که اغلب محصولات خارجی به دلیل تحریم، در ایران نمایندگی ندارند، اما فروشندگان هنگام خریدِ این محصولات، نسخه با گارانتی آن را با قیمت بالاتری به شما می‌فروشند؛ اگر محصولات خارجی در ایران نمایندگی ندارند پس گارانتی از کجا می‌آید؟!

باید توجه داشت که گارانتی این محصولات، رسمی شرکت سازنده نیست بلکه گارانتی از سوی یک شرکت واسط داخلی ارائه می‌شود که در این صورت گارانتی در این محصولات عملکردی شبیه به بیمه داشته و خیلی از خرابی‌ها و نواقصی که در آینده ممکن است برای محصول ایجاد شود را شامل نمی‌شود.

منبع: تبیان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.