روزنامه القدس العربی در گزارشی به بررسی بحرانی که بر سر سد النهضه در مصر پیش آمده است، پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه القدس العربی بحران کنونی بین مصر و اتیوپی در خصوص سد النهضه را که به زودی با اقدام اتیوپی به آب گیری این سد به اوج خود خواهد رسید، محصول سیاست‌های حدود ۵۰ ساله مقامات مصری و تسلیم شدن آنان در برابر سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی و اعتماد به آمریکایی‌ها به عنوان میانجی بین قاهره و آدیس آبابا دانست.

این روزنامه نوشت واشنگتن و تل آویو با وجود تسلیم شدن مصر در برابر آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در حال تسویه حساب با مصر هستند.

در این گزارش آمده است: سد النهضه که باعث نگرانی و هراس شده، فقط یک نما از مشکلات موجود در روابط عربی و آفریقایی و به خصوص روابط مصر و آفریقاست. قبلا کسانی بودند که به موضوعات مربوط به سرنوشت مشترک و منافع و حسن همجواری اهمیت می‌دادند، اما بی اعتنایی عمدی و برتری جویی توجیه ناپذیر بر اندیشه رسمی عربی و به خصوص مصری‌ها غالب شد و ما باید بدانیم سد النهضه، یک قسمت از سریال برنامه ریزی شده جامعی است که آمریکا و اسرائیل برای تسویه حساب‌های قدیمی در آن دست دارند.

تسویه حساب با کشور‌های عربی و در صدر آن‌ها مصر -که به تعویق انداخته شده بود - به خاطر مجازات مصر بابت نقشی است که این کشور حدود ۵۰ سال پیش در زمان استقلال و آزادسازی ملی و مشخصا از زمان جنگ اکتبر سال ۱۹۷۳ میلادی ایفا کرد، اما مواضع منفعلانه و شرم آور رؤسای جمهور حاکم بر مصر در حدود پنجاه سال گذشته برای این کشور موجب بحران و هرج و مرج و استبداد و خشونت شده است و برای اینکه در این خصوص اطمینان پیدا کنیم کافی است که به پیرامون خود نگاهی بیاندازیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
اگه بين مصر و سودان جنگ بشه سودان يه شبه كارش تمومه
آخرین اخبار