طرح پیشگیری از بروز حریق و پایش حفاظتی در عرصه‌های مستعد آتش سوزی در محدوده جاده قدیم ماهان، روستای سیرچ و جاده منتهی به رودخانه و آبگرم این منطقه برگزار شد.

مهدی میرزائیان، مدیر اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: طرح پیشگیری از بروز حریق و پایش حفاظتی در عرصه های مستعد آتش سوزی با همکاری یگان حفاظت، اداره آموزش، ترویج و مشارکت های  مردمی و روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در محدوده جاده قدیم ماهان، روستای سیرچ و جاده منتهی به رودخانه و آبگرم این منطقه اجرا شد.

 

 او افزود: مسئولان این ادارات در اقدامی هماهنگ در مناطق بحرانی یاد شده حاضر شده و ضمن توزیع بروشورهایی که با محتوای پیشگیری از حریق آماده شده بود، راه های صحیح طبیعت گردی را نیز به گردشگران و افرادی که در این مناطق حضور داشتند، آموزش دادند.

میرزائیان، روشن نکردن آتش در مجاور درختان و بوته ها، خاموش کردن بقایای آتش بعد از تفریح به ویژه با آب و خاک و رها نکردن زباله خصوصاً اجسام شیشه ای و بطری های آب که قابلیت متمرکز کردن نور و اشعه خورشید را دارند و می توانند شروع کننده حریق باشد و ... را برخی از موضوعات آموزشی در طرح مذکور برشمرد.

 

او تصریح کرد: این طرح با هدف پیشگیری از بروز حریق وآگاهی بخشی در تمامی سطوح جامعه به طبیعت دوستان و گردشگران به عنوان اولین حلقه از زنجیره آتش که عامل بروز حریق (۹۵درصد انسانی)است، اجرا شد.

میرزائیان ضمن مثبت خواندن این طرح  به اهمیت پیشگیری در کانون های بحرانی اشاره کرد و بیان داشت: در این اقدام ضمن بازدید از یکی از کانون های بحرانی که طی چند روز اخیر آتش آن اطفا شده بود، خوشبختانه با انجام اقدامات آموزشی و اطلاع رسانی و حضور در جمع گردشگران نکات و هشدارهای لازم در زمینه پیشگیری از حریق  یادآوری شد.

 

مدیر اداره آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی اداره کل منابع طبیعی استان کرمان با اعلام اینکه در این طرح که با پایش منطقه نیز همراه بود خوشبختانه با آگاهی بخشی واطلاع رسانی صورت گرفته تاکنون شاهد حریق و یا آتش سوزی در اراضی جنگلی  و مرتعی این منطقه نبوده ایم، گفت: این نشان از کارکرد اقدامات پیشگیرانه به ویژه در زمینه های فرهنگ سازی است.

میرزائیان ابراز امیدواری کرد: با تامین اعتبار و مشارکت گروه های مختلف از جمله همیاران طبیعت، سازمان های مردم نهاد و سایر علاقه مندان این اقدام در تمامی مناطق بحرانیِ سراسر استان انجام شود تا شاهد بروز آتش در طبیعت از روی نا آگاهی  و سهل انگاری  نباشیم و تابستان امسال را بدون حریق پشت سر بگذاریم .

 

او افزود: سامانه همیار طبیعت به نشانی www.hamyartabiat.frw.ir آماده نام نویسی از تمامی علاقه مندان به عضویت در طرح افتخاری و داوطلبانه همیار طبیعت در ۳سطح (محافظ، مروج و دانش آموزی ) است.

میرزائیان تصریح کرد: سامانه شبانه روزی و گویای ۱۵۰۴ نیز در تمامی ساعات و به طور ۲۴ساعته به عنوان امداد جنگل و مرتع، آماده دریافت گزارش های شهروندان در زمینه هایی از قبیل آتش سوزی ، زمین خواری و ... در طبیعت است.

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار