بسیاری از جامعه شناسان با توجه به رنگ و بوی ناآرامی‌های این روز‌های آمریکا، بر این باورند که قتل جورج فلوید به نقطه عطفی در مبارزات علیه نژادپرستی در این کشور تبدیل خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، انتشار ویدئویی از یک قتل فجیع در فضای مجازی با فوران بی‌سابقه خشم مردم آمریکا علیه نژادپرستی همراه شد. داستان، قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست یک پلیس سفیدپوست بود. در این قتل دردناک مردی ۴۶ ساله به نام جورج فلوید در حالیکه دستبند بر دست داشت، با فشار زانوی یک افسر سفیدپوست خفه می‌شود.

هر چند فلوید اولین و آخرین سیاه‌پوستی نیست که زندگی او قربانی نژادپرستی در آمریکا می‌شود، اما قتل فجیع این شهروند خیابان‌های این کشور را به صحنه تظاهرات ضد نژادپرستی تبدیل کرده، ناآرامی‌هایی که در نوع خود در این کشور کم نظیر بوده است.

جرقه آغاز ناآرامی‌ها در آمریکا

انتشار فیلم قتل هولناک فلوید به دست پلیس مینیاپولیس خیلی زود موج عظیمی از مردم آمریکا را پس از هفته‌ها محدودیت‌های کرونایی به خیابان‌ها کشاند. اعتراضات داخلی در آمریکا در حالی روز به روز شدت می‌گیرد که تحت عنوان جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» دنبال می‌شود. هرچند جنبش فعلی هنوز به سطح شورش‌های قبلی در تاریخ مبارزات نژادی آمریکا نرسیده است، اما تا همین لحظه شکاف جدی را در میان سرمداران این کشور ایجاد کرده است. در یک سو شهرداران و فرمانداران قرار دارند که مردم را به آرامش دعوت می‌کنند و در سوی دیگر ترامپ قرار دارد که برای معترضان خط و نشان می‌کشد و فرمانداران را برای سرکوب اعتراضات تحت فشار قرار می‌دهد.

در ایالت مینه سوتا که جرقه اعتراضات ضد نژادپرستی در آنجا زده شد، تیم والتس، فرماندار این ایالت برای اولین بار نیرو‌های گارد ملی را برای مقابله با معترضان به خدمت گرفت. والتس که ظاهرا توصیه‌هایی از دونالد ترامپ دریافت کرده بود، به معترضان هشدار داد که با تخریب و اقدامات خرابکارانه برخورد می‌شود. در ایالت‌های دیگر نیز نیرو‌های گارد ملی خیلی زود آماده سرکوب معترضان شدند.

قتلی که تاریخ آمریکا را ورق خواهد زد

دامنه اعتراضات به سرعت به شهر‌های دیگر آمریکا کشیده شد. در بسیاری از شهر‌ها از جمله دنور صد‌ها تن از معترضان در حرکتی نمادین به یاد جورج فلوید ۹ دقیقه به اندازه زمانی که این مرد زیر زانوی افسر سفیدپوست بود، روی زمین دراز کشیدند. در «نشویل» تالار شهر به آتش کشیده شد. درگیری میان معترضان و پلیس در شیکاگو در خیابان‌های منتهی به برج ترامپ گزارش شد. در منهتن نیز وضع به همین منوال بود و معترضان در حوالی برج ترامپ تجمع کردند.

اعتراضات ضد نژادپرستی خیلی زود رنگ و بوی خشونت به خود گرفت. در فیلادلفیا تظاهرات مسالمت آمیز مردم با آتش زدن خودرو‌های پلیس پایان یافت. معترضان بسیاری مخالف بروز خشونت در اعتراضات هستند، اما همگی آن‌ها معتقدند باید با اتحاد به دولت نشان داد که اجازه نخواهد داشت هر بلایی بر سر مردم بیاورد. معترضان آمریکایی همچنین با خطرات بسیاری مواجه هستند، زیرا با خشونت پلیس به اعتراض آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

ترامپ؛ رئیس جمهوری که در پناه توئیتر آشوب‌ها را تهییج می‌کند

دولت ترامپ نیرو‌های نظامی را موظف به فرونشاندن هر چه زودتر ناآرامی‌ها کرد. رئیس جمهور آمریکا از همان ابتدای اعتراضات رویکرد تهدید را در پیش گرفت. او هر روز البته از تریبون توئیترش اظهارات خود علیه معترضان را تشدید کرده و مدام از قدرت نامحدود ارتش و بازداشت‌های گسترده دم می‌زند تا با ایجاد هراس در دل معترضان، آتش ناآرامی‌ها را خاموش کند.

دیپلماسی تهدید ترامپ ظاهرا در داخل این کشور نیز راه به جایی نبرده و با گذشت بیش از ۱۰ روز از آغاز اعتراضات این تهدید‌ها نتوانسته خشم معترضان آمریکایی را فرو نشاند. خشم تظاهرکنندگان آمریکایی از قتل جورج فلوید تا جایی است که آن‌ها را به درگیری با ماموران سرویس مخفی درست در بیرون از کاخ سفید و در چند قدمی ترامپ مجبور کرد. خشمی که با گاز اشک آور و گلوله‌های پلاستیکی پاسخ داده شد.

رئیس جمهور آمریکا که تا این لحظه از دعوت معترضان به آرامش خودداری کرده است، این روز‌ها بیشتر وقت خود را به توئیت زدن درباره اعتراضات می‌گذراند. او همچنین اعتقادی ندارد که لفاظی‌های او و تهدید مردم به اقدام نظامی آتش اعتراضات را شعله‌ورتر کرده است. ترامپ همچنان بر استقرار نیرو‌های گارد ملی و حتی بکارگیری ارتش در شهر‌های مختلف آمریکا برای نمایش قدرت سرکوب گرانه دولت اصرار دارد.

در این میانه، وزیر دادگستری دولت ترامپ خط مشی او را در پیش گرفت و معترضان را تهدید به پیگرد قانونی کرد. اظهارات او عملا تکرار لفاظی‌های چند روز اخیر ترامپ بود. ویلیام بار اعتراضات را تحت سازماندهی گروه‌های آنارشیست و چپ افراطی و کسانی که از خارج مینه سوتا آمده اند، دانست و این تکرار حرف‌های ترامپ بود. این ادعا خیلی زود با انتشار گزارش دفاتر زندان‌ها از بازداشت شدگان در ایالت مینه سوتا رد شد. سوابق بازداشت شدگان در مینیاپولیس نشان داد اکثر آن‌ها ساکن همین ایالت هستند.

ریشه یابی ناآرامی‌ها و هویت معترضان

روزنامه واشنگتن پست نظرات متفاوتی درباره ریشه اعتراضات و هویت و انگیزه معترضان مطرح می‌کند. برخی هم‌صدا با رئیس جمهور آمریکا معترضان ضد نژادپرستی را افراد تندرو و افراطی می‌دانند. برخی دیگر می‌گویند نژادپرست‌های سفید برتر پندار با نفوذ در میان معترضان، اعتراضات مسالمت آمیز آن‌ها را به خشونت و آشوب می‌کشانند. موج هرج و مرج‌ها در متروی شهر‌های فیلادلفیا، سین سیناتی، لویل ویل و پورتلند، کسب و کار‌های محلی را با مشکل مواجه کرده است. در میانه این اعتراضات بسیاری از نیرو‌های پلیس مجروح شدند. هزاران معترضان نیز تاکنون توسط پلیس بازداشت شده اند.

قتلی که تاریخ آمریکا را ورق خواهد زد

صاحب‌نظران حوزه جامعه شناسی با تحلیل رویکرد این روز‌های ترامپ می‌گویند مقصر دانستن محرک‌های خارجی بدون ارائه شواهد قانع کننده، به مفهوم بی توجهی به مسائل اساسی است. مسائل اساسی اعتراضات این روز‌های آمریکا در سرخوردگی مردم از کمبود‌های ساختاری گوناگون و انزجار از خشونت همیشگی پلیس این کشور علیه رنگین پوستان خلاصه می‌شود و اگر نابرابری و بی عدالتی که با شیوع کرونا علیه این قشر از مردم آمریکا تشدید شده را هم به آن افزود، بی شک خشم و انفجار را به دنبال دارد و شاهد رفتار‌هایی خواهیم بود که جرم خشونت آمیز شناخته می‌شوند.

ناظران سیاسی نیز معتقدند ورود متحدان جدید به جمع فعالان اجتماعی و نژادی در سال‌های اخیر می‌تواند نشانه خوبی برای جهت بخشیدن به دامنه اعتراضات ضد نژادپرستی در آمریکا باشد.

حال و هوای این روز‌های آمریکا حکایت از آن دارد که بسیاری از نژادپرستی نهادینه شده در ساختار کشورشان علیه سیاه‌پوستان به ستوه آمده اند. به نظر می‌رسد جامعه آمریکا از خشم نژادپرستانه پلیس علیه سیاهان خسته شده و زمان تغییر فرا رسیده است. شاید به همین دلیل باشد جامعه شناسان مرگ فلوید ۴۶ ساله را نقطه عطفی تاریخی در برابر نابرابری‌های نژادی در این کشور می‌دانند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
این هم یک خاشقچی دیگه....
Iran (Islamic Republic of)
سیامک
۰۳:۰۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
بهرصورت تبلیغات علیه تبلیغاته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۹ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اگه اعتراض های آمریکا تمام بشه باشگاه خبرنگاران جوان بیکار میشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
از کشور خودمون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
حالادیدیدکه درآمریکا آزادی برای اعتراض مردم وجودداره!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۳ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اره معلومه پلیس هم داره به اعتراض کنندگان شربت و شیرینی و نوشابه میده که نکنه تو خیابان معترضان خسته شوند¡!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۲۰:۴۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
لعنت برقمار باز لعنت برامریکا یا الله امریکا رابسوزان
United States of America
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
بجای مجسمه دروغین آزادی، مجسمه جورج را نصب کنند. حقوق بشر دروغین شیطان بزرگ همین است!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
سیستم حکومتی آمریکا و سیاست‌هایش شکست خوردند ،فقط کافیست عده ای از خواب بیدار شوند و ببینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
شبیه بهار عربی که در تونس و لیبی و ... داشتیم در آمریکا خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
جمشید
۱۵:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
جورج فلویدظاهرامرهستش درحقیقت خون شهدای مظلوم بویژه حاج قاسم سلیمانی که بی شک دامن گیرآمریکاشده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
بیشتر به نظر میرسه رسانه‌های جریان اصلی آمریکا مثل سی.ان.ان از این قتل برای راه انداختن جنگ نژادی استفاده می‌کنند. تفرقه بنداز و حکومت کن. مدرک قانع کننده‌ای وجود نداره که پلیس سفید پوست روی انگیزه نژادی این قتل رو مرتکب شده باشه بر عکس خودش با یک آسیایی ازدواج کرده و اگه یه سفید نژادپرست بود با یک سفیدپوست ازدواج می‌کرد. سه تا پلیس همکارش هم که تماشا می‌کنند غیر سفید پوست هستند. یکی آسیایی و یکی دیگه سیاهپوست یا حداقل دورگه. از طرف دیگه خود اینکه قتل عمد باشه مشخص نیست چون این روشی هست که پلیس آمریکا خیلی از افراد بازداشت شده رو تحت کنترل نگه میداره و احتمالا جرج فلوید در اثر حمله قلبی درگذشته و در فیلم کامل هم به نظر میرسه تحت تاثیر دارو یا مواد مخدر هست. از طرف دیگه رسانه‌های لیبرال سعی می‌کنند از فلوید یک قدیس بسازند و ادعا می‌کنند تغییر رویه داده بوده و سعی داشته یه زندگی شرافتمندانه داشته باشه ولی در هر صورت اون شهیدی که ازش ساختند نیست و قبلا به دلیل دزدی و ورود به عنف و تهدید یک زن باردار با اسلحه محکوم و زندانی شده بوده و احتمالا سخت گیری پلیس در مورد اسکناس تقلبی با توجه به سابقه قبلی فلوید بوده. آمار دادگستری آمریکا در مورد تبعیض در شلیک و قتل سیاهپوستان هم قابل استناد نیست چون طبق همون آمار پلیس‌های سیاهپوست نسبت به پلیس‌های سفیدپوست بیشتر به خلافکاران سیاهپوست شلیک می‌کنند و از طرف دیگه خلافکاران سیاهپوست چند برابر خلافکاران سفیدپوست دست به اعمال خشن زده و اقدام به استفاده از اسلحه می‌کنند که منجر به واکنش پلیس میشه. در هر صورت آمریکا دیگه تاریخ مصرفش تموم شده و ابرسرمایه‌داران حاکم بر دنیا در حال انتقال سرمایه‌های دزدی از آمریکا به شرق و احتمالا چین یا هند هستند و عمدا با بحرانهای مصنوعی مردم رو سرگرم کردند. بهتره از این به بعد بیشتر روی چین تمرکز و برنامه ریزی کنیم چون اگه چین آمریکای آینده باشه با توجه به تاریخ،‌ وضعیت اجتماعی و پارامترهای دیگه جامعه چینی در صورت استفاده صهیونیسم جهانی از چین برای مقابله با دشمنان اسراییل دوران سخت تری در پیش خواهیم داشت
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۵:۱۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
درصد بالای از جنایات مختلف در امریکا توسط سیاهان انجام میشود هج.م به فروشگاهها و غارت ان ایا اخلالگری نیست چرا حمایت از اخلالگران برای شما خوبه برای امریکاییها بده
Iran (Islamic Republic of)
h
۱۴:۴۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
یعنی دیگه واقعا رسانه های ما و صدا و سیما دارن شورشو در میارن .استاندارد های دوگانه یعنی قضیه آبان که بعد آروم شدن اعتراضات تازه براش گزارش میرفتین ولی تظاهرات آمریکا رو زنده پوشش میدید. قضیه غیزانیه و آتش سوزی جنگل ها که کلا 5 دقیقه آخر اخبار بود . این اتفاقاتی که داره می افته تو آمریکا مهمه ولی شمام خیلی بد دارید کار رسانه ای میکنید
Germany
ناشناس
۱۴:۳۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
شما فقط پست ضد آمریکایی بذارید
فهمیدیم آمریکا بد!
کاش منطقی بودید
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۸:۳۲ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
یعنی اینا باید بگن تا بفهمی خیلی عقبی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
به ترامپ بگین لقب شهید به جورج فلوید بده قائله بخابه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
از دست قاشقچی نجات پیدا کردیم الان نوبت جورج فلویده. خدایی نمیخواید بیخیال شید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۱ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
همچی میگی انگار نعش قاشقچی را روی دوشت گذاشته بودند! حالا نوبت فلویده!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
همینو بگو همه گرفتاریامون درست شد موند قتل جرج فلوید. شک ندارم اگه تو ایران همچین اتفاقی افتاده بود همینyjcصد تا انگ به جرج فلوید میچسبوند تا نشون بده مقصر اون بوده نه پلیسی که اونو کشته
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۱:۵۱ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
مردم آمریکا ریختن بیرون اینا بیخیال شن ؟؟ کل دنیا داره پوشش خبری میدن اینها هم مثل بقیه فازت چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
انشاله تا فروپاشی امریکا چیزی نمونده و تحریم ها برداشته میشه هورااااااااااااااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
الکی جو ندید. معلومه که هیچی نمیشه. این موضع گیریها تبعات داره. اعتبار رسانه تون رو خراب میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
درود،،،بدونه شک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
منتظرش باش ،فرداصبح
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
حالا نه اینکه رسانه های غربی با سابقه ی سیاه چهل سال دروغ و تلاش واسه براندازی و پیش بینی های صد درصد اشتباه درباره ایران واسشون تبعات داشته واسه ما هم داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
طلا چنده امروز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
خخخخخخ یعنی تا این حد نمیفهمی! این سوال رو باید از مسئولین پرسید نه خبرگزاری
Germany
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
منظورش به فکر منافع و بدبختی مردم ایران باشه نه جنگ های بی سر و ته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
ناشناس خخخخخخخخ. خودت نمیفهمی. اون خوب میدونه چی پرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۹ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
چند کیلو میخای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
ناشناس خخخخخخخ ،سرت رو‌از داخل برف بیار بیرون
Iran (Islamic Republic of)
سیاوش
۰۱:۵۶ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
نگران نباش آمریکا که زمین بخوره تحریم ها برداشته میشه طلا میشه مفت خ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
فقط تجزیه آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۴:۲۲ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
روش امروز هیئت حاکمه آمریکا با رنگین پوستان همان روشی است که مهاجران سفیدپوست نژادپرست اروپائی و آمریکائی غرب وحشی با اجداد این بومیان رنگین پوست بنام سرخ پوستان آمریکا کردند که صاحبان اصلی و بومی ساکن قاره آمریکای شمالی و جنوبی بودند وبا کشتارهای دسته جمعی نسلشان را منقطع کردند مردان را یا اعدام کردند و یا زنده زنده مقابل کلیساها سوزاندند و زنان را برای بیگاری به مزارع و کارخانجات صنعتی بردند و از آنان دورگه های آمریکائی بوجود آمدند بنابراین این بی عدالتی و نژادپرستی از روز اول تشکیل تاریخ200ساله آمریکا نهادینه شده است..... قیام های متعدد سرکوب شده رنگین پوستان طی تاریخ200ساله آمریکا و تعداد کسانیکه کتابهای معروف در این زمینه نوشته اند و تعداد کارگردانان مشهوری که فیلمهای مصور این تاریخ ظالمانه علیه رنگین پوستان را ساخته و اسکار گرفته اند همگی موءید آین است که نسل جدید مانند اجدادشان تسلیم نخواهند شد و دو دستی همه چیز را تقدیم سفیدپوستان نژادپرست خودبرتر بین نخواهند کرد و تمام شواهد آمریکای رو به افول را به نمایش جهانی گذاشته است..................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
فوری همین حالاخخخخخ
آخرین اخبار