احمد شریفی متخصص روانشناسی کودکان با نیازهای خاص در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: کودکان مرزی در مرز بین افراد عادی و ناتوان ذهنی قرار دارند و اگر این کودکان در مدرسه استثنایی تحصیل کنند از نظر قانونی و علمی صحیح نیست چرا که هوش این کودکان بالاتر و سطح انتظار از کودکان در مدرسه استثنایی پایینتر است.
او افزود: سطح هوشی کودکان مرزی یا دیرآموز، در آن حد نیست که با نام ناتوان ذهنی به مدرسه استثنایی بروند، ولی سطح هوشی آنها از کودکان عادی کمی پایینتر است.
شریفی با اشاره به تحصیل کودک مرزی در مدرسه عادی گفت: وقتی معلم و خانواده آشنایی لازم با کودک مرزی پیدا نکنند، کودک در مدارس عادی هم طرد میشود.
او اظهارداشت: کودکان مرزی در آموزش مظلوم هستند و گاهی در محیط مدرسه تحقیر میشوند، از این رو باید با معلم و والدین کودک درباره میزان انتظار و آینده شغلی کودک مرزی صحبت شود تا در نقطه تعادل قرار گیرد.
شریفی با تاکید بر تعادل در انتظار از کودک مرزی گفت: والدین کودک مرزی نباید تحصیلات تکمیلی را از او بخواهند.
او ادامه داد: انتظار از کودک مرزی آن است که تحصیلات ابتدایی را در مدرسه عادی بگذراند و اگر توانست مقطع متوسطه را بخواند و اگر توانایی نداشت وارد بازار کار شده و کاری انتخاب کند که نیاز به تفکر انتزاعی و خلاقیت نداشته باشد از طرفی والدین نباید فکر کنند که هوش کودک مرزی ضعیف است و از او قطع امید کنند چرا که این نگاه سبب میشود به پتانسیل و ظرفیت کودک رسیدگی لازم انجام نشود.
متخصص روانشناسی کودکان با نیازهای خاص گفت: کودکان مرزی در فرآیند آموزش و یادگیری دیر یاد میگیرند و زود فراموش میکنند. از این رو بعضی اوقات والدین و معلم به اشتباه فکر میکنند کودک قصد لجبازی و گوش ندادن دارد، در حالی که دامنه توجه کودکان مرزی ۲۰ دقیقه است و باید آموزش کودک مرزی به زمان مشخصی تقسیم وبعد از ۲۰ دقیقه آموزش، ۱۵ دقیقه به او زمان استراحت داده شود
شریفی گفت: برای آموزش به کودک مرزی باید از روش عینی استفاده کرد، به عنوان مثال آموزش ریاضی دو به اضافه دو با پرتقال انجام شود، چون کودک با نوشتن و گفتن چیز زیادی یاد نمیگیرد و لازم است بعد از هر دفعه آموزش در مرحله بعدی مطلب قبلی تکرار و بعد مطلب جدید آموزش داده شود به عبارتی موضوع آموزشی را از ساده به شکل گام به گام یاد دهند.
شریفی ادامه داد: لازم است در هر جلسه آموزش فقط یک موضوع به کودک مرزی آموزش داده شود و وقتی مطلبی یاد گرفت، برای افزایش اعتماد به نفس به او پاداش دهند. او افزود والدین با حمایت وتشویق کودک در زمینههایی که توانایی خاص و یا علاقه ویره دارد، موجبات پیشرفت او را فراهم کنند.
متخصص روانشناسی کودکان با نیازهای خاص گفت: برای آنکه کودک مرزی در دوره دبستان دچار ضعف آموزش نشود، باید روی حافظه کودک کار شود. از این رو والدین باید در دوره پیش از دبستان، محیطی برای کودک انتخاب و فراهم کنند که گفتگو و تحرک در آن زیاد باشد.
انتهای پیام/ی