حساسیت‌های ورزشی بانوان، چقدر مورد توجه قرار می‌گیرد؟

پزشک تیم‌های ملی بانوان، درباره تفاوت‌های ورزشی بانوان با آقایان و لزوم توجه به این حساسیت‌ها، توضیحاتی را بیان کرد.

حساسیت‌های ورزشی بانوان، چقدر مورد توجه قرار می‌گیرد؟فائزه ملک لو، پزشک تیم‌های ملی بانوان و عضو کمیته درمان فدراسیون پزشکی ورزشی، در گفت و گو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره‌ حساسیت و شرایط ورزش بانوان گفت: سال ها است که بانوان همگام با آقایان، در عرصه‌های مختلف ورزشی، حاضر می‌شوند و موفقیت‌های بسیاری در رشته‌ها و سطوح مختلف ملی و بین المللی، کسب کرده اند.

ملک لو ادامه داد: این موضوع، به این معنی نیست که باید تفاوت‌های بین خانم‌ها و آقایان، نادیده گرفته شود. هر یک از این دو، تفاوت‌های آناتومیک، بیولوژیک، روان شناسی و اجتماعی دارند. هر دو، در دوره‌های مختلف سنی، شرایط متفاوتی را از نظر فیزیولوژیک، تجربه می‌کنند.

ملک لو تصریح کرد: با توجه به سن بلوغ بانوان، رشد قدی و فیزیک بدنی آن‌ها، زودتر به ثبات می‌رسد. همین موضوع تغییرات هورمونی، شرایط جسمی و روحی خاصی را در پی دارد که روی عملکرد ورزشی بانوان، تاثیرگذار است.

ملک لو گفت: بسیاری از بانوان، برای در امان بودن از آسیب افزایش وزن یا توده‌ چربی بدنی، ممکن است در دوره‌هایی اختلال خوردن را به صورت کاهش کالری دریافتی مورد نیاز و کافی، تجربه کنند؛ که این موضوع متعاقبا روی سلامت استخوانی و تنظیم هورمون‌های آن‌ها، تاثیرگذار است.

ملک لو افزود: اصطلاح سه گانه‌ بانوان ورزشکار، انتهای طیفی است که اشاره شد. یک سر این طیف، کاهش میزان تغذیه، کاهش کالری دریافتی، کاهش تراکم استخوان و اختلالات هورمونی است. در انتهای این طیف، پوکی استخوان، اختلال عملکرد هورمون‌های هیپوفیز و هیپوتالاموس و کاهش کالری دریافتی به شکل شدید است؛ این موضوع به شدت عملکرد بانوان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ملک لو تاکید کرد: بنابراین، لازم است که بانوان ورزشکار از تغذیه‌ صحیح برخوردار باشند و تا حد امکان، از مشاوره‌ تغذیه‌ای، پزشکی و ورزشی برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات ذکر شده، بهره‌مند شوند.

ملک لو گفت: با توجه به این که شانس پوکی استخوان در خانم‌ها، در سنین میان سالی، افزایش پیدا می‌کند؛ باید در دوران رشد، فعالیت‌های فیزیکی مناسب برای افزایش تراکم استخوان، داشته باشند. در تمام سنین، چه دوران رشد و چه دوران میان سالی، داشتن رژیم غذایی مناسب با سن و شرایط خودشان، بسیار اهمیت دارد. این گونه از عوارض ناشی از افزایش سن، جلوگیری می‌کنند.


بیشتر بخوانید: خلیلیان: اگر شیوع کرونا اوج بگیرد، نظارت معنایی ندارد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار