تظاهرات جهانی در محکومیت جنایت قتل فلوید؛

آتش خشم معترضان آمریکایی به یونان، هلند و آرژانتین نیز کشیده شد

مرگ یک شهروند سیاه‌پوست موجی از اعتراضات را نه تنها در درون آمریکا بلکه در کشور‌های دیگر نیز به همراه داشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، پرچم آمریکا در مقابل کنسولگری این کشور در یونان به آتش کشیده شد؛ آتشی که پس از کشته شدن جورج فلوید، جوان سیاه‌پوست آمریکایی به دست نیرو‌های پلیس، از خیابان‌های نیویورک شعله‌ور و پس از آن به سراسر جهان کشیده شد.

"نمی توانم نفس بکشم"، عبارتی بود که تظاهرکنندگان در آتن در محکوم کردن رفتار نژادپرستانه نیرو‌های پلیس آمریکا با شهروندان آمریکایی-آفریقایی تبار برافراشتند. خیابان‌های یونان مملو از تظاهرکنندگانی بود که از این رفتار‌ها به ستوه آمده بودند، این در حالی است که وظیفه اصلی پلیس محافظت از آزادی است، به جای آن که آن را نقض کند.

تظاهرکنندگان یونانی با پوشیدن دستکش‌های سیاه، مشت‌های خود را علیه ظلم بلند و همبستگی کامل خود را با سیاه‌پوستان اعلام کردند؛ سیاه‌پوستانی که در قرن بیست و یکم با شدیدترین انواع نژادپرستی و تبعیض روبه‌رو هستند، آن هم در کشوری که نشان داد آزادی در آن، تنها نوشته‌ای بر روی کاغذ است.

در هلند نیز هزاران تظاهرکننده با نشستن روی زانو، جنایت قتل فلوید را یادآور شدند و پلاکارد‌هایی را برافراشتند که بر روی آن‌ها عباراتی در محکوم کردن نژادپرستی نوشته شده بود. آن‌ها همچنین همبستگی خود را با تظاهرکنندگان در آمریکا اعلام کردند.

"عدالت برای جورج"، عبارتی بود که تظاهرکنندگان در آرژانتین با تجمع در برابر اتاق بازرگانی آمریکا در این کشور، با آن پیام خود علیه نژادپرستی و تبعیض را خلاصه کردند.

پلیس شهر مینیاپولیس هفته گذشته جورج فلوید، شهروند بی‌دفاع سیاه‌پوست را که مدعی بود «کلاهبرداری» کرده به شکل فجیعی خفه کرد و به قتل رساند. طبق ویدئویی که از قتل این تبعه سیاه‌پوست آمریکا منتشر شده، پلیس پس از توقف، او را به زمین می‌زند و در حالی که بر گردن او زانو زده است، دستانش را از پشت می‌بندد. در این لحظه فلوید فریاد می‌زند که نمی‌تواند «نفس بکشد» و التماس می‌کند که او را نکشند. اما بی‌توجهی پلیس به او و فشاری که به گردنش وارد می‌شود باعث خفگی این شهروند بی‌دفاع می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار