گوهری گفت: با نوسازی بافت‌های فرسوده و واگذاری پلاک‌ها به تعاونی‌های مسکن محله شاهد بهبود وضعیت نوسازی در محلات خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  امروز امضای تفاهم نامه‌ای بین وزارت راه و شهرسازی و اتاق تعاون ایران برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی کارگری در قالب سه شهرک صورت گرفت.

در این مراسم مطیع جهانی معاون پشتیبانی و برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ۲۰ نمایشگاه بین المللی صنعت ساختمان ۱۹ تا ۲۲ مرداد در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می‌شود، گفت: در این نمایشگاه جدیدترین پروژه های ساختمانی مسکن و همچنین طرح‌های ساختمانی ارائه می‌شود.

او در ادامه به طرح شامخ ساختمان اشاره کرد و گفت: در این طرح امکان مقایسه بسیاری از کشور‌های توسعه یافته با کشور ایران فراهم می‌شود و بر اساس این طرح می‌توان برنامه ریزی، تامین و بهبود ساخت مسکن را فراهم کرد.

معاون پشتیبانی و برنامه ریزی و تحقیقات اتاق تعاون با بیان اینکه طبق آمار‌های ارائه شده از مهر ماه سال ۹۸ شاهد روند صعودی  ساخت و ساز و همچنین معاملات مسکن بودیم، گفت: آمار‌ها نشان می‌دهد که با شیوع ویروس کرونا از اسفند ماه روند نزولی معاملات مسکن و همچنین ساخت و ساز مسکن با کاهش چشمگیری روبرو شده است.

در ادامه گوهری عضو کمیسیون مسکن اتاق تعاون ایران با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۷۴۵ شرکت تعاونی در حوزه ساخت و ساز وجود دارد، گفت: ۹ هزار طرح عضو اتحادیه‌های مسکن هستند که این آمار نشان دهنده با اهمیت بودن تعاونی‌ها در تمامی بخش‌های اقتصاد است.

عضو کمیسیون مسکن اتاق تعاون ایران ادامه داد: امضای تفاهم نامه امروز برای ساخت مسکن اقشار کارگری نقش بسیار موثری در خانه دار شدن مهمترین نیرو‌های اقتصادی کشور دارد و باعث ساماندهی متقاضیان و کارگران می‌شود.

گوهری توضیح داد: ساماندهی متقاضیان در جوار شهرک‌های صنعتی باید در قالب طرح اقدام ملی مسکن انجام شود و از سوی دیگر باید بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده هم در اولویت برنامه‌ای خود قرار دهیم.

او ادامه داد: هم اکنون بیش از ۸۰۰ هزار نفر ساماندهی شده و در شهرک کاسپین دو پروژه انتخاب و در شهرک ایوانکی هم زمین‌ها برای ساخت واحد‌های مسکونی آماده شده، اما در اشتهارد هنوز مشکل زمین به صورت کامل بر طرف نشده است.

عضو کمیسیون مسکن اتاق تعاون ایران ادامه داد: چشم انداز ما برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن است و طبق تصمیماتی که در کار گروه ملی گرفته شده مقرر شد در شهرک‌های شمس آباد و شهریار هم ساخت این واحد‌ها آغاز شود و در شهر‌های اصفهان، اردبیل، آذربایجان، خوزستان و سایر شهر‌ها هم این واحد در دستور کار قرار گرفته است.

او به بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هم اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۵۰ هکتار بافت فرسوده در کشور وجود دارد که تنها ۱۵ درصد از این واحد‌ها نوسازی شده، اما به عقیده کارشناسان با همکاری تعاونی‌ها نوسازی بافت‌های فرسوده با سرعت بیشتری انجام شود.

گوهری بیان کرد: پیشنهادی در این خصوص داده شده تا با تجمیع پلاک‌ها در محله‌های فرسوده و واگذاری آن‌ها به تعاونی‌ها هر چه سریعتر بتوانیم شاهد بهبود وضعیت نوسازی واحد‌های مسکونی در کشور باشیم.

عضو کمیسیون مسکن اتاق تعاون ایران گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده در قالب تعاونی مسکن محله می‌تواند یکی از گره گشا‌ترین مشکلات در حوزه مسکن را رفع کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار