امروز یکی از بانک‌ها بخشی از سهام مربوط به سفارش های دریافتی از مشمولان سهام عدالت را به فروش رساند.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فهیمی سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر تصریح کرد: ترکیب دارایی های سهام عدالت از ۴۹ شرکت تشکیل شده که ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی هستند و مابقی هم طبق ضوابط بورسی می شوند.

او افزود: تا پایان  ۸ خرداد ماه ۱۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر معادل ۲۵ مشمولان روش مدیریت غیر مستقیم سهام  عدالت را انتخاب کرده اند که  انتخاب روش مدیریت تا ۱۵ خرداد تمدید شد.

فهیمی گفت: در روش مستقیم افراد در ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی سهامدار شدند و خودشام مالکیت می کنند که مدیریت آن نیازمند دانش است.

او افزود: افراد در روش غیر مستقیم بدون انتخاب در یکی از شرکت های سرمایه گذاری استانی سهامداری می کنند که به این شرکت ها واسطه مالی می گویند. سازمان بورس مدیران این شرکت را تایید صلاحیت می کند.

سخنگوی سهام عدالت در خصوص فروش این سهام گفت: یکی از شئون مالکیت سهام مالکیت، حق فروش است. فعلا تا ۳۰ درصد اجازه فروش برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کردند داده شده است. شعب بانک ها هم امکان فروش یکجای این میزان سهم دارند و افراد از ۶ خرداد می توانستند ثبت سفارش فروش به بانک ها بدهند.

افرادی که سهام عدالت فروختند امروز ضرر کردند


او افزود: امروز اولین مورد سهام عدالت را بانک ملی در بازار فروخت که بلافاصله پس از دریافت وجه به حساب متقاضیان فروش واریز می‌شود البته با توجه به اینکه بازار امروز سبزپوش بود آنهایی که فروختند ضرر کردند.

فهیمی همچنین در مورد اینکه برخی مخاطبان گفته بودند، شعب برخی بانک‌ها جوابگوی مردم نیست گفت: فقط شعب بانک‌هایی که شماره شبای حساب مربوط به آن بانک در سامانه سازمان خصوصی سازی ثبت شده است، مجاز به پاسخگویی به سهامداران عدالت است.

فهیمی در خصوص اینکه چرا توصیه به نگه داشتن سهام عدالت می شود گفت: ۱۰ سال پیش ارزش سهام ۱ میلیون تومان بود الان ارزش آن ۱۵ برابر افزایش یافته است. بازار سرمایه بهترین مکان برای جذب سرمایه های خرد افراد است. بهترین شرکت ها برای سهام عدالت انتخاب شده اند. شرکت مخابرات، بانک ها ، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها، جزو این شرکت ها هستند.

سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت با بیان این که این سهام قابلیت وثیقه بانکی دارد،‌ گفت: به سهام‌داران توصیه می‌شود به جای فروش سهام عدالت، ‌از سود آینده آن استفاده کنند.

او ادامه داد: ما مسئول فراهم ساختن زیرساخت ها از جمله امکان فروش سهام هستیم و هر روشی که مشمولان انتخاب کنند آماده ارائه خدمت هستیم.

امکان بازگشت به روش غیرمستقیم وجود دارد؟

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در پاسخ به این سوال که بعد از انتخاب روش مستقیم امکان لغو آن وجود دارد گفت: خیر امکان ویرایش و لغو تصمیم وجود ندارد.

او ادامه داد:۸۰ درصد مشمولان روش غیرمستقیم انتخاب کرده اند که یعنی قصد فروش این سهام را ندارند. دارایی آنها در شرکت سرمایه گذاری استانی خواهد بود و ما روش مدیریت حرفه ای این سرمایه ها را تضمین می کنیم این شرکت ها در بورس پذیرفته می شوند.

چرا ارزش سهام عدالت برای افراد مختلف متفاوت است؟

سخنگوی ستاد راهبردی آزادسازی سهام عدالت گفت: از روز اول به همه مشمولان سهام یک میلیون تومانی داده شد. اما عواملی همچون میزان سود ۵ سال اول، فراخوان پرداخت مابقی ثمن و معافیت برخی گروه‌ها باعث شد که هم اکنون به ۳ دسته یک میلیون تومانی، ۵۳۰ و ۴۹۲ هزار تومانی تقسیم شوند.

او افزود: در ابتدا سهام همه یک میلیون تومان بود و قرار بود، بعد از ۵ سال از محل سود دریافتی شرکت‌های سهام عدالت پول سهام عدالت به دولت پرداخت شود، اما پنج سال گذشت و سود شرکت‌ها کفاف بهای سهام عدالت را نداد، در نتیجه ۵۳۲ هزار تومان از ارزش سهام آزاد شد.

وی گفت: در آن موقع فراخوان داده شد که بقیه بهای سهام عدالت را واریز کنید، در مورد دو دهک کم درآمد کمیته امداد امام خمینی و سازمان بهزیستی تخفیف در نظر گرفته شد، اما در کل کشور فقط ۲۷ میلیارد تومان پول بابت تکمیل ارزش سهام عدالت و سهام این افراد یک میلیون تومانی شد، اما بقیه افراد بالای ۵۰۰ هزار تومان و برخی کمتر از این رقم شد.

ماجرای صدور کارت اعتباری برای دارندگان سهام عدالت چیست؟

فهیمی در خصوص صدور کارت اعتباری برای سهام عدالت گفت: کارت اعتباری را بانک ها به ازای دارایی های مشتریان خود به آنها ارائه می دهند. مشمولان سهام عدالت هم یک اعتباری بر اساس این سهام دارند که می توان با توجه به ارزش سهام به آنها کارت اعتباری داد.کلیات این طرح وجود دارد و نهایتا بانک مرکزی آن را به بانک ها ابلاغ می کند.

این مقام مسئول در خصوص احراز هویت مشمولان گفت: ارائه دو اطلاعات شماره شبا و شماره همراه به نام خود مشمول برای ما نیاز است که صحت آن را استعلام می کنیم. ما برای ارتباط دوسویه به کانال ارتباطی مطمئن نیاز داریم.

سخنگوی آزادسازی سهام عدالت تصریح کرد: سهام فوت شدگان به نام آنها محفوظ است و بعد از انحصار وراثت به وراث تعلق می گیرد.

او ادامه داد: برای افراد زیر ۱۸ سال باید شماره همراه قیم آنها اعلام شود.

مبلغ حاصل از فروش سهام عدالت چه زمانی واریز می شود؟


او در خصوص واریز مبلغ فروش سهام عدالت گفت: اگر فردی در اولین روز یعنی ۶ خرداد ثبت سفارش فروش داده باشد، سهام امروز به فروش رسیده و مبلغ آن تا ۳ روز آینده به حساب شخص واریز می شود.

برنامه واگذاری جدید سهام عدالت وجود ندارد

فهیمی در خصوص جاماندگان سهام عدالت تصریح کرد: در حال حاضر امکان ثبت نام و طرحی مبنی بر سهام عدالت جدیدی وجود ندارد.

او در خصوص ضرورت کد بورسی گفت: برای همه مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر شده اما فعال نیست. اگر فرد می خواهد سهام خود را نگه دارد دارند نیازی به فعال سازی کد بورسی نیست.

این مقام مسئول افزود:اگر شخص قصد فروش سهام خود را دارد باید به سامانه سجام مراجعه کنند و کد بورسی را فعال سازد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۲۱ ۲۵ تير ۱۳۹۹
سلام من االان۱۵روزه سهامم را فروختم ۱میلیون تومانی است چرا پولمان راواریز نمیکنند تحت کمیته امداد هستم الان پول نیاز دارم تا کی باید صبر کنیم از بانک مسکن به فروش گذاشتم خواهشن واریز کنید اجاره خانه ام عقب افتاده خواهشن تا کی
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم رونقی اکلی
۰۹:۱۵ ۱۳ تير ۱۳۹۹
۳۰ درصدسهام که ازادبود واسه فروختن امروزهم ازادهست؟
Iran (Islamic Republic of)
سید محمد موسوی
۲۲:۱۲ ۰۸ تير ۱۳۹۹
سلام من دقیقا ۶ برج۳ سهاممو از طریق بانک صادرات فروختم ولی تا الان هیچ وجهی برا بنده نزدن... تکلیف چیه دقیقا؟؟؟؟؟ بانکم میرم میگه بر به اخباری که گفت بفروشی بگو ببین کی میریزن مبلغشو برات
Iran (Islamic Republic of)
علی دینی
۲۱:۳۳ ۰۴ تير ۱۳۹۹
سلام من سهام عدالت سبتنام کردم اماپولش واریظ نشد 99/3/15
Iran (Islamic Republic of)
اوا
۱۳:۵۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۹
اخه این کجاش عدالته بانک کشاورزی امروز ۳۰ درصد سهام منو ۳۴۷ هزار تومن فروخت مگه میشه اونقدر کم؟؟؟؟؟
درصورتی مه برای مادرم بانک ملی ۲ میلیون و صد ریختن چرا اونقدر تفاوت؟؟؟؟؟
چرا کسی پاسخگو به زبان ساده نیس مگه قرار نبود مردم سود کنن کو این عدالتی که ازش حرف میزدید
Iran (Islamic Republic of)
شهرام
۰۲:۴۶ ۲۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام باتشکر ازتون خواهشمندم پیگیری کنید من سهامم ۳۰ درصدش میشد ۲۵۲۵۰۰۰تومان طبق سامانهرسهام عدالت بانک صادرات فروختمش ولی ۲۰۷۰۰۰۰ تومان برام ریخته یعنی حدودا ۴۶۰۰۰۰تومان کارمزد کم کرده تورو قران پیگیری کنید چرا اینهمه خداشاهده نیاز مالی شدید داشتیم ۳تا خواهر دارم واسه عروسیشون نه پول جهیزیه نه پول مراسم ازدواج خواهرام پول نداریم چرا ایجور میکنین؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۲۰:۱۰ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام من ۸رفتم بانگ فروختم بانگ سپه ولی هنوز به حساب نیامده مردم سرکار گذاشتن بابا ای چه فیلمه شما گوفتین ۳روز بعد واریز میشه ای ۳روزه کسی براش واریز شده تا امروز ۱۹خرداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
بحساب.من.نیامده.چرا.مردم.عذیت.میکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۱۷ خرداد ۱۳۹۹
پول سهام عدالت چه روز واریز میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۳ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
خداروشکر این راه هم خدا داده الحمدالله ما که شکر گزاریم
Germany
سهام
۱۰:۲۱ ۱۶ خرداد ۱۳۹۹
خسته نباشید من آفتاب نزده روز سه شنبه ششم رفتم بانک ملت تو باغ نبودن از طریق سایتشون فروش رو ثبت کردم تا الان چیزی نریختن هیچ سایتی هم اطلاع رسانی کاملی نمیکنه خیر سرم می خواستم زودتر و سهامم رو به باتجربه ها بدم تا برام به قیمت مناسب بفروشن این همه نظرهای منفی توی سایتا می خونم کاشکی می رفتم با اون هفت خوان اسی رو رد می کردم و توی سجام و بعد کارگزاری ثبت نام می کردم تا الانم فروخته بودم چیزی که می خوام بدونم برای بانک ملت چقدر دیگه باید منتظرم بمونم لطفا جوا بدید این بعد یکی دو روزم پیش کشتون یک دوماه نشه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۴ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
عدالت این دولت منو کشته آخ بمیرم برات ای عدالت
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۰۰:۴۶ ۱۴ خرداد ۱۳۹۹
باسلام چندروز سهام فروختیم پولی به حساب نیامد
Iran (Islamic Republic of)
محبوبه عبداللهی
۲۲:۴۲ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
با سلام من امروز تاریخ ۹۹/۳/۱۳ دارایی سهامم را مشاهده کردم،نوشته بود ۰ریال،چرا؟؟؟!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۹:۰۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۹
5 سال گذشت سود شرکت ها کفاف بهای سهام عدالت را نداد؟!! چند تا سوال:
میشه بگید چقد سود داده تو پنج سال؟!
10 سال پیش این سهامو دادن نهایتا هم 200، 300 تومن تو این 10 سال سود دادن به مردم، خب، بقیش چی؟
چطور اونیکه پول داشت سر سال پنجم میتونست سهامشو یک میلیون کنه ؟ الان بقیه نمیتونن؟!

شفافیت و عدالتی که به شدت وجود ندارد!
آخرین اخبار