مدیرکل منابع طبیعی شمال استان کرمان با اشاره به نقش مردم بومی در اطفای حریق گفت: تاکنون در شمال استان ۴۳ تیم مردمی برای مقابله با حریق های احتمالی آموزش و ساماندهی شده اند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  مهدی رجبی‌زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان امروز در جمع خبرنگاران در خصوص احتمال وقوع حریق در جنگل‌های استان کرمان با اشاره به افزایش بارندگی‌های امسال گفت: حریق جنگل‌ها و مراتع رابطه مستقیم با بارندگی سالانه دارد و هر چه بارندگی افزایش پیدا کند، زمینه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز زیاد می‌شود.

او بابیان اینکه در تابستان امسال با افزایش حریق روبرو خواهیم بود، بیان کرد: در ۷ سال گذشته حدود ۳ هزار و ۴۲۰ هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان از طریق حریق از بین رفته که ۲۰ درصد آن عرصه‌های جنگلی بوده است.

رجبی زاده افزود: در سال زراعی ۹۹ـ  ۹۸ مقدار بارندگی‌های استان کرمان ۶۲ درصد نسبت به میانگین رشد پیدا کرده ضمن آنکه پراکنش بارندگی نیز در سطح استان خوب بوده، این در حالی است که در سال زراعی گذشته  ۹۸-۹۷  میزان بارندگی ۲۴ درصد بیشتر از میانگین بود و در تابستان پارسال تعداد حریق‌های ما ۸۳ فقره و سطح سوخته شده حدود ۵۴۷ هکتار بوده که نسبت به تابستان سال ۹۷ از نظر سطحی این میزان حریق ۵ برابر و از نظر تعداد ۳ برابر شده است.

او با بیان اینکه در تابستان امسال با افزایش حریق روبرو خواهیم بود، بیان کرد: در ۷ سال گذشته حدود ۳ هزار و ۴۲۰ هکتار عرصه‌های جنگلی و مرتعی استان از طریق حریق از بین رفته که ۲۰ درصد آن عرصه‌های جنگلی بوده است.

 رجبی زاده عامل ۹۵ درصد از  آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان کرمان را عامل انسانی دانست و تصریح کرد: بیشتر آتش‌سوزی‌های در ایام تعطیل به وقوع پیوسته است.

او با بیان اینکه از ۱۶ شهرستان تحت پوشش این اداره کل، در ۸ شهرستان آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها زیاد است، بیان کرد: متولی امر اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع یک اداره  نیست؛ لذا اداره کل منابع طبیعی مسئول اصلی است و اگر حریق گسترده باشد همه دستگاه‌ها باید کمک کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری شمال استان کرمان اظهار کرد: کارگروه مقابله با حریق در سطح فرمانداری‌ها تشکیل شده تا در زمان حریق از همه ظرفیت‌های دولتی و خصوصی و مردمی استفاده شود و چون مردم بومی زودتر از بقیه نیرو‌ها به محل حریق می‌رسند؛ لذا توجه به نیرو‌های محلی از اهمیت زیادی برخوردار است که به همین منظور نیز تاکنون در شمال استان حدود ۴۳ تیم مردمی آموزش و آماده مقابله با حریق‌های احتمالی هستند و به دنبال تقویت این نیرو‌ها و افزایش آن‌ها به ۱۰۰ تیم هستیم.

او  تدارک بالگرد برای اطفای حریق در ارتفاعات را از دیگر مشکلاتی دانست که در زمان آتش‌سوزی مطرح می‌شود، بیان کرد: طبق قرارداد منابع طبیعی با ارتش جمهوری اسلامی مقرر شده است در زمان وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها در ارتفاعات از بالگرد ارتش جمهوری استفاده شود.
رجبی زاده با اشاره به کمبود‌های انسانی و تجهیزاتی این اداره کل برای اطفای حریق تصریح کرد: از سال ۹۳ حرکت بزرگی در استان آغاز کردیم و با کمک سازمان منابع طبیعی یک پایگاه امدادی ویژه حریق در شهرستان رابر احداث کردیم تا آتش‌سوزی‌های استان را از این پایگاه مدیریت کنیم؛  اما منابع مالی کافی برای بهره‌برداری از این پایگاه را نداریم.

او بر لزوم فرهنگسازی مردم از نحوه رفتار در طبیعت تاکید کرد و افزود: از مردم خواهش داریم در زمان استفاده از طبیعت حتما مراقب باشند که اگر آتشی روشن می‌کنند، به صورت کامل آن را خاموش کنند؛ زیرا برخی از درختان چند صد ساله با یک بی‌توجهی از بین می‌روند که جبران این خسارت غیرممکن است.

رجبی زاده گفت: پارسال عامل ۳ مورد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها و مراتع استان شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شدند که دستگاه قضا در حال رسیدگی به این پرونده‌ها است.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار