یکی از فعالان محیط زیست کرمانشاه با بیان اینکه سوختن زباله‌ها در محدوده انتهای سراب قنبر هر روز رخ می‌دهد، گفت : دود حاصل از سوختن این زباله‌ها به سمت شهر کرمانشاه می‌آید و خطر جدی برای سلامت مردم است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سعید سلیمانی فعال محیط زیست کرمانشاه گفت : به واسطه ترددی که روزانه در این مسیر دارم، هر روز شاهد سوختن زباله‌ها در محدوده انتهای سراب قنبر هستم. در این منطقه دره‌ای وجود دارد که پر از انواع زباله است و حجم زیادی از پسماند‌های مختلف در این منطقه روی هم دپو شده است.

او با بیان اینکه پسماند‌های دپو شده در این منطقه صرفا به زباله‌های بیمارستانی محدود نمی‌شود، گفت : بار‌ها دیده شده پسماند‌های شهر کرمانشاه نیز به این منطقه می‌آید، به علاوه برخی از انواع زباله که ارزش بازیافت ندارد نیز به این منطقه ریخته می‌شود.

او درباره آتش گرفتن زباله‌ها در انتهای سراب قنبر افزود: وقتی که حجم زیادی از زباله در این منطقه دپو شده حرارت و گاز زیادی آزاد می‌کند که خصوصا در این روز‌های گرم به شدت امکان اشتعال آن وجود دارد و از همین رو در بسیاری از روز‌ها دود زیادی از این منطقه بلند می‌شود.

این فعال محیط زیست گفت: علاوه بر دود حاصل از این آتش که به سمت شهر کرمانشاه می‌آید، شیرابه زباله‌ها نیز به شدت محیط زیست را آلوده می‌کند.

سلیمانی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر هم در این منطقه به زباله‌گردی مشغولند، ادامه داد: این افراد با داس و سیخ پسماند‌های قابل فروش را جدا کره و به راحتی آلودگی را وارد شهر می‌کنند.

او افزود: تنها راه برای کاهش این آلودگی، مدیریت پسماندها، تفکیک از مبدا و بازیافت کامل مابقی زباله‌ها است تا دیگر دپو زباله در این محدوده نداشته باشیم.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه در پاسخ به آتش‌سوزی‌های که در این منطقه رخ می‌دهد گفت: هیچ زباله سوزی عمدی در سراب قنبر نداریم.

آذر، ولی زاده ادامه داد: اینکه گاهی ممکن است در منطقه سراب قنبر سوختن زباله رخ دهد به دلیل دپو پسماند‌ها است که حجم زیادی گاز متان تولید می‌کند و با یک جرقه در فصل گرما امکان آتش گرفتن آن هست.

او گفت: گاهی افرادی که در این منطقه تردد می‌کنند نیز ممکن است ته سیگار خود را بین زباله‌ها بیندازند که باعث آتش‌سوزی شود.

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان کرمانشاه ادامه داد: پسماند‌هایی که در این منطقه وجود دارد پسماند‌های بیمارستانی است که بی خطرسازی شده است.

او با بیان اینکه نظارت جدی بر محل دفن و دپو پسماند‌های بیمارستانی در سراب قنبر انجام می‌شود، گفت: بار‌ها در ساعات‌های مختلف روز و حتی شب بازدید‌های از این منطقه برای بررسی وضعیت آن داشته ایم.

این در حالی است که احداث سایت پسماند‌های ویژه بیمارستانی کرمانشاه چند سال است که مطرح شده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

فرحنار اقبالی معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه چندی قبل درباره آخرین وضعیت سایت جدید پسماند‌های بیمارستانی استان گفت: ارزیابی محیط زیست از محل جدید بعد از چکش‌کاری‌های فراوان و طرح موضوع در جلسات انجام شده و اکنون محل احداث سایت نیز مشخص است.

او ادامه داد: تنها نکته باقی مانده که باید تعیین تکلیف شود، مدیریت اجرای سایت است.

اقبالی ابراز افزود: به زودی مجوز محل دفن جدید پسماند‌های ویژه بیمارستانی کرمانشاه صادر شود.

معاون فنی محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه در این مدت نظارت بر سایت فعلی مغفول نمانده است، گفت: تمام پسماند‌هایی که در سایت فعلی دفن می‌شود، شامل زباله‌های بیمارستانی و مراکز پزشکی با همکاری سه شرکت بی‌خطرسازی شده و به شیوه بهداشتی دفن می‌شود .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.