شیوع ویروس کرونا و تعطیلی واحدهای گردشگری و اقامتی ۹۰ میلیارد و ۲۹۹ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان به فعالان این بخش در استان خسارت وارد کرده است.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، عربی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: این میزان خسارت متوجه تاسیسات گردشگری، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، راهنمایان و کارکنان این بخش بوده است.

او افزود: از همان روز‌های ابتدایی که موضوع قرنطینه و تعطیلی واحد‌ها شروع شد، برآورد انجام و خسارت در رده‌های مختلف تاسیسات گردشگری، اقامتی و پذیرایی مشخص شده است.

عربی اظهار کرد: بخشی از این برآورد‌ها براساس شاخص‌هایی مانند رزرو اقامت، فروش بلیط، لغو مراسم، و بخشی هم موارد دیگر همچون مواد غذایی فسادپذیر بوده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی عنوان کرد: برآورد‌های خسارت به معاونت‌های تخصصی وزارت و مراجع استانی ارسال شده و جلساتی هم در سطح حوزه‌های اقتصادی استان برای این موضوع تشکیل شده است.

او ادامه داد: بخشی از واحد‌های خسارت دیده به سامانه‌های اعلام خسارت وارد شدند تا مورد بررسی قرار گیرد.

عربی بخشش مالیات بر درآمد در ماه‌های کرونایی، امهال هزینه حامل‌های انرژی و پیش بینی تسهیلات بانکی ۱۲ درصد را از جمله حمایت‌های دولت برای فعالان اقتصادی این بخش برشمرد و گفت: تصمیم‌هایی هم درخصوص بیمه بیکاری کارکنان تعدیل شده با هماهنگی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گرفته شده است.

عربی افزود: با هماهنگی کمیته امداد امام خمینی (ره) اطلاعات کارگران بخش گردشگری جمع آوری شده است تا در قالب اهدای بسته معیشتی حمایت شوند.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: تفاوتی که خراسان جنوبی با سایر استان‌ها داشت این بود که واحد‌های گردشگری و اقامتی استان به صورت خودجوش قبل از اعلام رسمی اقدام به تعطیلی کسب و کار‌های خود برای حفظ سلامت مردم کرده‌اند لذا میزان خسارت‌ها هم بیشتر است.


بیشتر بخوانید: اماکن گردشگری خراسان جنوبی امکان بازگشایی دارند


او تصریح کرد: با توجه به اینکه نوروز بهترین فرصت برای جذب گردشگری در استان و پیک سفر بوده و امسال این فرصت از دست رفت، اما امید است با برنامه‌های حمایتی بتوان مشکلات ناشی از شیوع کرونا را در بخش گردشگری کاهش داد.

عربی گفت: بخشی از کارگاه‌های صنایع دستی استان نیز بعد از شیوع ویروس کرونا با تعطیلی کسب و کار خود به سمت تولید اقلام مورد نیاز در مقابله با ویروس کرونا رفتند که این خود یک اقدام جهادی و مومنانه بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی بیان کرد: بیش از این بخش خصوصی کشش تعطیلی کسب و کار را ندارد از همین رو براساس تصمیم ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا فعالیت اماکن گردشگری و اقامتی از عید فطر در استان آغاز شد البته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی همراه است.

او  با اشاره به اینکه واحد‌های اقامتی با استاندارد‌های بالا پذیرش مسافر در استان را دارند توصیه کرد: دستگاه‌های اجرایی، شرکت‌ها و موسسات نیز در چنین شرایطی برای پذیرایی میهمانان از واحد‌های اقامتی استاندارد به جای مهمانسرا‌ها استفاده کنند، زیرا در این شرایط به صورت کامل هتل‌ها و امکان تحت نظارت میراث فرهنگی ضدعفونی و نکات بهداشتی در آن‌ها رعایت می‌شود.

عربی گفت: با بازگشایی مراکز اقامتی، هتل‌ها و مهمانپذیر‌ها در سطح استان نظارت و بازرسی بر این مراکز تشدید و به صورت مداوم بر این مراکز نظارت می‌شود.

اماکن گردشگری، تفریحی و بوم گردی‌های استان خراسان جنوبی در پی شیوع کرونا از اسفند سال گذشته تعطیل و فعالیت مجدد آن‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از عید فطر آغاز شد.

روند ابتلا به ویروس کرونا طی هفته‌های در خراسان جنوبی کاهشی و تحت کنترل بوده، اما رعایت نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی همچنان مورد تاکید متخصصان و مسوولان است.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.