تورهای غیرمجاز، آفت صنعت گردشگری

نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد به مردم هشدار داد در دام تورهای گردشگری غیرمجاز گرفتار نشوند.

تورهای غیرمجاز، آفت صنعت گردشگری/ رشد قارچ گونه تورهای غیرمجاز در دوران کرونامحمد مهدی رجایی فرد، نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  گفت: با شیوع بیماری کرونا و تعطیل شدن دفاتر خدمات مسافرتی، فعالیت تورهای غیرمجاز افزایش یافت و دفاتر آژانس مسافرتی را تحت‌الشعاع قرار داد و به معضلی در زمینه گردشگری تبدیل شد.

او با بیان اینکه استفاده از خدمات آژانس‌های مسافرتی یکی از راه‌های مطمئن برای سفر است، افزود: تورهای مسافرتی غیرمجاز به دلیل نداشتن هزینه‌ حقوق پرسنل دفتر، بیمه مسافران، مالیات و اجاره دفتر، در زمان ثبت‌نام مبلغی کمتر از دفاتر آژانس مسافرتی از مسافران دریافت می کنند اما هیچ ضمانت و تعهدی در صورت بروز مشکل ندارند.

رجائی فرد با بیان اینکه هر کسی نمی تواند وارد شغل آژانس مسافرتی شود، اظهار داشت: مدیر فنی و کارمند فروش داشته باشد و ضمانت‌نامه‌های بانکی نزد وزارت میراث فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری که متولی اصلی این شغل است، گذاشته شود.


او تبلیغات تورهای زیارتی و تفریحی توسط افراد چند شغله و برخی نهاد ها را آفت صنعت گردشگری دانست و ادامه داد: حتی بسیاری از ارگان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌ها، مدارس و بسیاری از نهادهای عمومی دیگر اقدام به برگزاری تور های گردشگری می کنند.

نایب رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد افزود: طبق تصویب هیات وزیران، کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی که بدون مجوز بند «ب» عضو سازمان گردشگری هستند، حق برگزاری تور به صورت خودسرانه ندارند.

او ادامه داد: اشخاصی که در ارگان‌ها، نهادها، دانشگاه‌ها یا سایر اماکن می‌خواهند گروهی را تشکیل دهند و به مسافرت ببرند باید به دفاتر مجاز آژانس‌های مسافرتی مراجعه کنند، قرارداد ببندند، مجوز بگیرند و راهنمای تور آموزش دیده و مجرب آژانس همراه تور آنها باشد.

رجائی فرد گفت: در این میان، تورهای غیرمجازی هم داریم که در حین سفر به بهانه‌های مختلف هزینه‌های دیگری از مسافران دریافت و یا با انجام کارهای خلاف عرف و شرع دید مردم نسبت به گردشگری را خراب می کنند.

او ادامه داد: علاوه بر این ها، بیشتر تورهای غیرمجاز خودروهای استاندارد و مناسب مسیر و مجوزهای لازم و بیمه مسافرتی هم تهیه نمی‌کنند. در حالی که در دفاتر آژانس مسافرتی در فصل تابستان و ایام نوروز منشور حقوق مسافر تدوین شده است.

رجائی فرد با بیان اینکه آژانس‌های مسافرتی مسافران را بیمه می‌کنند افزود: با توجه به اینکه تور های گردشگری از آغاز فعالیت ملزم به ارائه ضمانت‌نامه‌های بانکی هستند، تحت نظارت قرار دارند و در صورت بروز تخلف یا اتفاقی با آنها برخورد می‌شود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ۱۰۳ آژانس مسافرتی مجوزدار در استان یزد فعالیت دارند، اظهارداشت: شهروندان می توانند با مراجعه به سایت اداره کل میراث فرهنگی یزد به آدرس yazdcity.ir از لیست و آدرس دفاتر مجاز مطلع شوند.

نایب رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافر استان یزد افزود: خوشبختانه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و قوه قضاییه و دستور دادستان یزد با تورهای گردشگری غیرمجاز برخورد و خط تلفنشان قطع خواهد شد.

رجائی فرد در پایان با بیان اینکه سطح خدماتی که تورهای غیرمجاز به مردم می‌دهند با سطح خدمات دفاتر رسمی کاملا متفاوت است، ادامه داد: باید فرهنگ استفاده از دفاتر آژانس‌های مسافرتی با وجود راهنمای تورهای مجرب و نیروهای کارآمد و در نظر گرفتن اصول و پروتکل های بهداشتی در این ایام خاص نهادینه شود تا مسافران بهترین و ایمن ترین خدمات را در سفر دریافت کنند.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.