معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: همزمان با شیوع ویروس کرونا به منظور جلوگیری از انتشار این ویروس ۱۵۶ قلیان سرای تحت پوشش این دانشگاه تعطیل شد.

سید مهدی طباطبایی  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، با بیان اینکه از ۶ تا ۱۲ خرداد هفته ملی بدون دخانیات نامگذاری شده اظهارداشت: شعار امسال محافظت از جوانان در برابر فریبکاری و ترفند‌های صنایع دخانی و پیشگیری از مصرف دخانیات و نیکوتین در آنهاست.

او  علت عمده ۱۵ سرطان را دخانیات عنوان کرد و گفت: یکی از مهمترین سرطان‌ها که به دنبال مصرف دخانیات دیده می‌شود سرطان ریه است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این موضوع که استعمال دخانیات خطر انتقال بیماری کرونا را افزایش می‌دهد، افزود: با توجه به شیوع کرونا توصیه و تاکیدما این است که افراد از مواجهه با محیط‌هایی که دود دخانیات وجود دارد پرهیز کنند.

او  مصرف قلیان را بدلیل اینکه بصورت مشترک و درجمع استفاده می‌شود خطرناک عنوان کرد و گفت: مصرف کنندگان سیگار نیز بخاطر اینکه آسیب‌هایی که به ریه وارد می‌شود خطر عفونت‌های ریوی و عفونت‌های ویروسی را افزایش می‌دهد و به همین دلیل توصیه و تاکید می‌شود که از این فرصت استفاده کنند و حتما برنامه ریزی برای ترک دخانیات را داشته باشند.

طباطبایی اظهارداشت:در بررسی‌های انجام شده در چند سال اخیر در سیستان و بلوچستان سن مصرف دخانیات پایین آمده و چیزی حدود ۱۷ درصد خانم‌های ۱۵ تا ۴۹ سال مصرف کننده دخانیات بودند که این رقم می‌تواند سلامت تمامی افراد جامعه را به خطر بیاندازد.

او  تاکید کرد: افراد از مصرف دخانیات به هر شکلی پرهیز کنند مصرف دخانیات خطر بیماری‌های عفونی و بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد و افراد جامعه برای تغییر سبک زندگی سالم تصمیم گیرند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار