رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی از پرداخت اعتبار نقدی ۱۰۰ میلیارد تومانی به طرح «احداث محور جدید راه آهن میانه – تبریز» با دستور رئیس جمهوری خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز،داود بهبودی  رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان‌شرقی  افزود: این پرداخت به‌دنبال درخواست محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و دستور صریح ریاست جمهوری انجام می‌شود.

اوگفت: پروژه راه آهن میانه_تبریز، با هدف بهبود مسیر ریلی تهران–تبریز، کاهش ۱۰۰ کیلومتری مسیر موجود و صرفه جویی زمان سفر (حدود ۴.۵ ساعت)، ارتقای مشخصات فنی مسیر و بهبود مسیر اصلی کریدور ترانزیت بین المللی شرقی–غربی در قالب طرح «احداث محور جدید راه آهن میانه – تبریز» در حال اجرا است.

او با اشاره به افتتاح مرحله اول فاز یک عملیات اجرائی حدفاصل ایستگاه‌های میانه تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر در آذرماه سال ۹۸ توسط رئیس جمهور، افزود: در مرحله دوم مقرر است تا پایان سال جاری، عملیات اجرائی مسیر حدفاصل ایستگاه بستان آباد تا ایستگاه خاوران به طول ۴۴ کیلومتر به صورت یک خطه آماده افتتاح شود.

او ادامه داد: عملیات زیرسازی این محور شامل احداث ۶ دستگاه پل خاص به طول ۱۸۵۰ متر و یک دستگاه تونل خاص به طول ۲۸۰۰ متر و انجام عملیات خاکی مربوطه است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اعلام کرد: پیشرفت فیزیکی زیرسازی در این قسمت حدود ۹۰ درصد بوده و عمده عملیات باقی مانده مربوط به خرید مصالح از قبیل تهیه ورق‌های فلزی خاص و نئوپون‌ها است.

او اضافه کرد: عملیات روسازی نیز شامل خرید ریل، تجهیزات جانبی آن و ادوات مورد نیاز است؛ در قسمت ارتباطات نیز نیاز به خرید و نصب سیستم انتقال، سیستم پارتی لاین و دیتا سوییچ، فیبر نوری، مرکز تلفن و سیستم رادیویی است. همچنین عملیات ساختمانی ایستگاه‌ها شامل طراحی و احداث ایستگاه خاوران انجام شده است.

او اظهار کرد: قرارداد مربوط به روسازی مرحله اول و دوم باهم منعقد شده و در این طرح اولین محموله ریل ملی تولید ذوب آهن اصفهان نصب شده است.

بهبودی خاطرنشان کرد: اعتبار مصوب طرح «احداث محور جدید راه آهن میانه – تبریز» در قانون بودجه سال ۱۳۹۹ به میزان ۴۰۰ میلیارد تومان است.

طرح راه آهن میانه - تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه - بستان آباد و ۷۰ کیلومتر مسیر بستان آباد تا تبریز است و با توجه به اینکه حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت تعیین شده است در صورت تکمیل فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد.

با بهره برداری از پروژه راه آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز ترانزیت ریلی ایران برای نخستین بار به اروپا متصل می‌شود و اتصال آن به راه‌آهن نخجوان، ایروان، تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرز‌های آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد.

راه‌آهن میانه - بستان‌آباد، ششم آذر پارسال با حضور رئیس جمهوری با اعتبار ۱۴ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال با ریل ساخت داخلی UIC ۶۰ (ساخت ایران) به بهره‌برداری رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۷ خرداد ۱۳۹۹
همچین دستور داده 100 میلیارد تومان اختصاص بدهند تصور کرده 100 میلیارد برای چنین پروژه ای پولی حساب میشود ! چند روز قبل در یک مجلسی یکی از دوستانم میگفت 3 واحد آپارتمان 300 متری از یکی از پروژه های ساختمانی اش را به 69 میلیارد تومان پیش فروش کرده فقط 3 واحد 300 متری ! این را قیاس بفرمایید با 100 میلیاردی که اینها اختصاص دادند برای 100 کیلومتر راه آهن با این همه مخلفات قطعا به هیچ کجای پروژه نمیرسد مجددا چند وقت دیگر متوقف میشود دولت اگر واقعا در این چند سال اهتمام کرده بود و دو خط راه آهن ترانزیتی شرق و این خط را راه اندازی کرده بود الان بی سر و صدا فقط 34 میلیارد دلار درآمد ترانزیت سالانه تضمینی نصیب ایران میشد و احتیاجی به فروش نفت نداشتیم ولی متاسفانه به امید مذاکره از خیلی چیزها غفلت شد