صندوق طلای لوتوس یکی از صندوق‌های سرمایه گذاری است که در آن طلا معامله می‌شود.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، صندوق پشتوانه طلای لوتوس از نوع صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس کالا و اولین صندوق کالایی بازار سرمایه کشور است که موضوع فعالیت آن سرمایه گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر گواهی سکه طلا، اوراق مبتنی بر سکه طلا، اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده و گواهی سپرده بانکی است.

نماد این صندوق در خرداد ماه ۹۶ پذیره نویسی شده و از مرداد ۹۶ در بورس تهران معامله می‌شود.

پشتوانه صندوق طلای لوتوس سکه طلا است و از روند تغییرات قیمت سکه طلا تاثیر می‌گیرد طلا نیز براساس تورم داخل کشور و قیمت جهانی اونس طلا قیمت گذاری می‌شود.

 موضوع فعالیت اصلی صندوق، سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار مبتنی بر فلز طلا که در بورس پذیرفته شده است شامل گواهی سپرده سکه طلا و مشتقات سکه طلا و ... است. صندوق می‌تواند مازاد دارایی‌های خود را در اوراق بهادار با درآمد ثابت، سپرده‌ها و گواهی‌های سپرده بانکی سرمایه‌گذاری کند.

صندوق طلا نوعی از صندوق‌های کالایی قابل معامله در بورس است که سرمایه‌های جمع آوری شده از مشتریان را به جای سپرده و اوراق مشارکت، در گواهی سپرده طلا و اوراق مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری می‌کند.

برای سرمایه گذاری در صندوق طلای لوتوس مانند سهام دیگر شرکت‌ها با داشتن کد بورسی می‌توانیم سهام آن را خریدداری کنیم. از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳:۰۰ پیش گشایش این نماد است و از ساعت ۱۳:۰۰ تا ۱۵:۰۰ معاملات انجام می‌شود. دامنه قیمت لوتوس نامحدود است و مانند دیگر نماد‌های بورس دامنه ۵ تا ۱۰ درصد ندارد.

نحوه سرمایه گذاری و بازدهی صندوق طلا

بازدهی تمام صندوق‌های پذیرفته‌شده در بورس ناشی از تغییر ارزش دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده توسط آن‌ها ایجاد می‌شود.

برای صندوق پشتوانه‌ی طلا، ارزش صندوق وابسته به قیمت طلا است. در مورد صندوق با درآمد ثابت، این عدد همواره صعودی است. در واقع صندوق در اوراق مبتنی بر فلز طلا (در حال حاضر سکه) سرمایه‌گذاری کنند و با افزایش قیمت آن‌ها بازده کسب می‌کنند.


بیشتر بخوانید:آیا سرمایه گذاری در بورس ما را ثروتمند می‌کند؟


 این صندوق در اوراق گواهی سپرده سکه، قرارداد‌های آتی و اختیار سرمایه‌گذاری می کند و  بیش از ۹۰ درصد سرمایه صندوق اختصاص به سکه دارد و در مواقعی به ۹۹ درصد هم می‌رسد. بخش باقی‌مانده معمولاً در بازار آتی سکه توسط متخصصان سرمایه‌گذاری می‌شود.

نحوه سرمایه گذاری در صندوق طلا همانند فرایند سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری دیگر است.

مزیت خرید صندوق طلا به‌جای خود طلای فیزیکی

با توجه به اینکه خریداری طلا و سکه به‌صورت فیزیکی ریسک‌هایی از قبیل احتمال سرقت، تقلب و عوامل دیگر را دارا است و جهت پوشش این هزینه نیاز به هزینه وجود دارد سرمایه‌گذاران می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا این ریسک‌ها را پوشش دهند. علاوه بر این در زمان فروش طلا و سکه فیزیکی همیشه هزینه معاملات بیش از یک درصد و در مواقعی تا ۲ درصد بر سرمایه‌گذاران تحمیل می‌شود. درصورتی‌ که کارمزد خریدوفروش این اوراق با کارمزد بسیار کم (۰٫۱۵ %) امکان‌پذیر است.

برخلاف سکه‌ی طلای فیزیکی، صندوق‌های مختلف پذیرفته‌شده در بورس، ممکن است که نقد شوندگی ضعیف‌تری داشته باشند که در هنگام فروش، صاحبان خود را به دردسر می‌اندازند. به همین دلیل هنگام خرید یک صندوق، باید به تضمین بازار گردانی آن صندوق توجه ویژه داشته باشید. در مورد صندوق طلای لوتوس وجود بازار گردان باعث افزایش نقدینگی می‌شود و خرید و فروش واحد‌ها را بافاصله قیمتی حداکثر ۰٫۱ درصدی میسر می‌شود.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار