یک روانشناس درباره علت روانشناختی قتل‌های ناموسی، توضیحاتی داد.

رضا فریدی روانشناس بالینی و فعال آسیب‌های اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علل روانشناختی قتل‌های ناموسی، اظهار کرد: یکی از انواع قتل‌هایی که بیشتر در جوامع سنتی مثل کشور ما به وقوع می‌پیوندد و ریشه در عوامل روانشناختی، فرهنگی و اجتماعی مختلف دارد، قتل ناموسی است.
این روانشناس بیان کرد: این گونه قتل‌ها که از آن‌ها به عنوان فاجعه خاموش نام برده می‌شود، علل مختلفی دارند، یک نمونه بارز آن قتل دختر ۱۳ ساله تالشی به دست پدرش در روز‌های اخیر است.

فریدی تصریح کرد: آنچه که در بین عوامل ایجاد کننده قتل‌های ناموسی مثل اتفاق تلخ اخیر باید مورد توجه قرار گیرد، اختلالات روانی و رفتاری در برخی از اعضای خانواده‌هاست که به راحتی توسط خانواده قابل شناسایی و تشخیص نیست و ممکن است یک اختلال رفتاری در خانواده بدون اینکه مهم تلقی شود، به مرور زمان منجر به بروز رفتار‌های خشن و عصبی در اعضای خانواده شود.

وی ادامه داد: گاهی برخی از رفتار‌ها همانند خشم‌ها و عصبانیت‌های کنترل نشده، واکنش‌های تند و عصبی و یا گوشه گیری ممکن است از نظر خانواده طبیعی به نظر برسد، اما همین حالت‌ها به مرور زمان و در صورت عدم مداخلات روانشناسی از این قابلیت برخوردار هستند که به یکباره باعث خشونت و حتی قتل‌های ناموسی شوند.

این روانشناس افزود: نداشتن مهارت مواجهه با مشکلات و حل مسائل و نبود آموزش و فراگیری مهارت‌های اجتماعی، فرهنگی و روانی از جمله مسائلی است که منجر به خشونت، نزاع، درگیری و در نهایت قتل می‌شود. متأسفانه عدم آشنایی و برقراری ارتباط اکثر مردم کشورمان با روانشناسان و روانپزشکان افزایش قتل‌های خانوادگی را دامن زده است.

فریدی با بیان اینکه به این نکته باید توجه داشت که ساختار تکاملی جنسیتی به‌گونه‌ای شکل گرفته که نیاز به قدرت در جنسیت مردانه بارزتر است، اضافه کرد: در طول تاریخ، منبع قدرت، شکار، جایگاه‌های بالای اجتماعی در دست مردان بوده است و این ویژگی به عنوان یک ساختار تکاملی در مردان شکل‌گرفته و در جوامع امروزی نیز تلاش‌های زیادی در جهت برآورده شدن آن از سوی مردان صورت می‌گیرد.

وی گفت: یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند در راستای پاسخ به این نیاز عمل کند، حوزه اجتماعی و شغلی است و حوزه دیگر، وابستگی و نیاز به حمایت زنان و دختران خانواده به مردان است، به این معنا که مرد احساس کند زنی را مورد حمایت خود قرار داده است، حال اگر مرد این احساس را داشته باشد که حس قدرت او در جامعه و در ساختار‌های اجتماعی به صورت کامل ابراز نمی‌شود، خانواده و اصطلاحاً ناموس را تنها جایی برای ابراز احساس قدرت خود می‌بیند.

این روانشناس افزود: چنین مردانی با نیاز‌های سرکوب شده قدرت، زمانی که احساس می‌کنند ناموس از قدرت تکاملی و نرینه مرد خارج می‌شود، با خشونت‌بارترین ابزار ممکن دست به حمله برده و فاجعه‌ای به اسم قتل ناموسی اتفاق می‌افتد. از سوی دیگر در رویکرد پاتولوژیک به مسئله، بسیاری از افرادی که دست به انجام قتل‌های ناموسی می‌زنند، افرادی دارای اختلالات روانشناختی از جمله افراد دارای اختلال شخصیت پارانویا، اختلال هذیانی، اختلال دوقطبی و افراد سایکوپات با مشکل در کنترل تکانه خشم هستند. گاه این افراد حتی به صورت هذیانی فکر می‌کنند که دیگران به اعضای خانواده و به ویژه زنان، دختران و خواهران آن‌ها نظر جنسی دارند، در حالی که در واقعیت چنین چیزی وجود ندارد.

فریدی با اشاره به اینکه اختلالات شخصیتی به صورت احساس پوچی و تنهایی و عدم بلوغ عاطفی اعضای خانواده باعث می‌شود افراد از توان کنترل هیجانات خود برخوردار نباشند، ادامه داد: این گونه حالت‌های هیجانی شدید به خصوص در مردان منجر به بروز رفتار‌های خشنی می‌شود که فرد بعد از ارتکاب دچار پشیمانی هم می‌شود، چنین رفتار‌هایی در مردان در مقایسه با زنان بیشتر است.

وی افزود: مصرف مواد مخدر و محرک‌هایی همچون شیشه و انواع مواد محرک با ایجاد توهم زمینه ساز نیز باعث بروز ناهنجاری‌های رفتاری در خانواده می‌شود که گاه این توهم ناشی از مخدر‌ها به قتل‌های خانوادگی و ناموسی ختم می‌شود که نمونه‌های آن در سال‌های اخیر کم نبوده است.

این روانشناس تصریح کرد: به لحاظ اجتماعی هم باید این موضوع را در نظر گرفت که در یـک جامعـه سـنتی، شـرف و پاکدامنی زن تنها به خـودش تعلق ندارد، بلکه آن را سـرمایه مشـترک و همگانی اعضای خانواده، فامیل و قبیله می‌دانند. در ایـن جامعه، فرد به رسـمیت شـناخته نمی‌شود؛ بلکه همه عضو خانواده، بزرگ قبیله یا دودمان یا کاروان هسـتند و هر عملـی، چه خوب و چه زشت از اعضای آن سـر بزند، بر سـایر اعضای خانواده، فامیل و خویشـاوندان نیز تأثیر می‌گذارد.

فریدی اضافه کرد: موضوع دیگر مرتبط با قتل‌های ناموسی در برخی از مناطق ایران، حمایت افکار عمومی آن منطقه از قاتل است و در برخی موارد فرد قاتل حتی قهرمان خوانده می‌شود، البته چنین نگاهی به قاتل می‌تواند از هر فرد پرورش یافته در این مناطق یک قاتل بالقوه بسازد.

وی گفت: نیاز است که رسانه‌های تأثیرگذار آزادانه در این گونه ماجرا‌ها ورود کنند و به جنبه‌های روانی، خانوادگی، جامعه‌شناختی و حتی حقوقی این مسأله بپردازند و مردم را نسبت به چنین اتفاقاتی آگاه‌تر کنند و مبدأ گفت‌وگوی اجتماعی فراگیری درباره این پدیده باشند و ابعاد این گونه قتل‌ها در کشورمان را روشن کنند.

این روانشناس خاطرنشان کرد: در کنار آن نظام آموزش و پرورش ما نیز در قبال بروز چنین مسائلی مسئولیت بپذیرد. معلمان و مدیران مدرسه بیشتر به وضعیت روحی و روانی نوجوانان نظر داشته باشند و نظام آموزشی کشور، آموزش‌های گسترده در سطح ملی برای مهارت مدیریت عواطف و احساسات انسانی نوجوانان در نظر بگیرند تا در سال‌های نه چندان دور، از بروز چنین اتفاقات تلخی پیشگیری شود.


بیشتر بخوانید: پدر قاتل به زندان می‌رود/ ۳ تا ۱۰ سال حبس برای پدر رومینا اشرفی

بیشتر بخوانید: قتل دختر تالشی ربطی به اختلافات مذهبی ندارد/ پرونده به صورت ویژه رسیدگی می‌شود


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۱۵ خرداد ۱۳۹۹
بخدا خواب و خوراک ندارم از وقتی موضوع رومینا فهمیدم.اصلا تصورش هم برام سخته چطور میشه ک یه پدر گردن نحیف دخترشو بزنه.لعنت ب این پدرها.هرچند دختر هم بی گناه نبوده ولی این حقش نبود و حق هیچ دختر دیگه ای
United States of America
رامین
۱۹:۵۹ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
باید همون اول این دخترا رو بشدت مجازات کرد تا کار به هلاکتشون نرسه.
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۹:۳۶ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
ما مردم مسلمان ایران خواستار اشد مجازات برای دختران افسار گسیخته ی هرزه و بی بند و بار فاسد هستیم.
United States of America
sanaz
۱۹:۳۵ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
ننگ بر دختران هرزه فاسد آرایشی
ننگ بر دختران هرزه فاسد آرایشی
ننگ بر دختران هرزه فاسد آرایشی
Iran (Islamic Republic of)
سمیه
۱۹:۳۴ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
لعنت خدا بر دختران مرتد کثیف که با آرایش کیلویی و عشوه بازی ، آقایان متاهل رو از راه به در میکنن و دل اهل بیت(ع) رو میشکنند.
اینا باید نابود و ریشه کن بشن. آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
یه زمانی میرسه دیگه توی ایران هیچ اثری ازخانوادها ب جانمی مونه همه ب سمت مجردی میرن همه سگ نگهداری میکنند چون هم ازدواج سخت شده هم خانواده داشتن پس همون بهترک ن شوهرکنی ن ازدواج بری واسه خودت زندگی کنی ک ب قتل ناموسی هم کشیده نشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
اون به اصطلاح باباش اگه واقعا غیرت داشت جلوی اونو میگرفت از همون اول ولی الان نه تنها دیگه غیرت نداشت شعورم نداشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
مگه شوخیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
اینم عاقبت کنترل نکردن عواطف نوجوانیه... هم والدین تا حدی مقصر بودند... هم فرزند مقصر بود. قصد قضاوت نداشتم ولی خب.... کیه که پند و عبرت بگیره؟
Iran (Islamic Republic of)
الهام
۱۲:۳۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
من درست ۱۵سالگی ازدواج کردم آسیبهای که در زندگی دیدم هیچوقت جبران نمیشه یه دختر۱۳ساله چطور میشه ازدواج کنه توروخدا فرهنگ سازی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
حالا شماها حرص نخورین
United States of America
ناشناس
۰۱:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
نمیشه همینطوری قضاوت کرد ولی بنظر من اون پسر حتما باید مجازات بشه بجرم فریب دختر کم سن مردم واون پدر هم همین که بزارن زنده بمونه بزرگترین مجازاته براش خدا خودش نسل هر دو مدل مردای این داستانو منقرض کنه
Iran (Islamic Republic of)
بهمن
۰۰:۲۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
فقط یه لحظه خودتون رو بزارید جای اون پدر،وقتی با این کار دخترش و عکساش با اون مرتیکه که ۱۶ سال بزرگتر از خودشه و با نگاه های سنگین مردم اون شهرستان و هزاران درگیری ذهنی دیگه ش
بنظر من اون پسر الدنگ رو باید دادگاهی و مجازات کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
چرا در تمام خبرهای مربوط به این قتل ، نوع مذهب دختر و پسر بیان نشده؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۹ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
بسیار ناراحت کننده و تاسف بار
ریشه یابی باید شود، و کنترل زاد و ولد و تست روانی هنگام ازدواج و پایش خانواده از نظر روانی ضرورت دارد.
اما متاسفانه من روانشناسی پیدا نمی کنم که ساده ترین مشکل خانوادگی ام را شناسایی و راه حل بدهد
فقط ویزیت گران قیمت و هیچ
زندگی مدرن شده و باید با مشکلات روحی، روانی و غيره، نسبت به زمانه برخورد نمود.
اولین راه کار، کنترل زاد و ولد می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۸ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
این دختر آیا نیاز به ازدواج داشته یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
قبول
۲۱:۰۹ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
نیاز داره.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۳ خرداد ۱۳۹۹
نخیر. دخترهای ایرانی اکثرا پول پرستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
باسلام وخسته نباشی خواهش میکنم یه راهنمای به من بدین من یک زن بیست ونه ساله هستم دارای یک پسر هفت ساله من الان نه سال هست که ازدواج کردم وشوهرم سرهرمسعله کوچکی من رو کتک میزنه منم به خاطرپسرم هیچ شکایت یا کاردیگه انجام نمی‌دهم. ولی شوهرم بدترازقبل شده منم البته کسی هم ندارم کمکم کنه منظورم خانواده درستی ندارم بهشان بگم به خدا دیگه نمیدونم چکارکنم خواهش کمکم کنید وگرنه منم میشم قاتل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۰۰ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
بخاطره پسرت چقد میخای تحقیر بشی. پسرت بزرگ شد میره سر زندگیه خودش پسرتم از خون همون پدره میشه یکی مثل اون. ازش جدا شو چون ممکنه یروز برسه که حسرت بخوری چرا جدا نشدی
Germany
ناشناس
۲۱:۰۳ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
به نظر من سعی کن روی پای خودت از لحاظ مالی باایستی بعدش میتونی برای آیندت تصمیم بگیری
Iran (Islamic Republic of)
محمد۶۶
۲۱:۵۵ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام خواهر عزیزم حتما از مشاور کمک بگیرید از فامیل مشاوره گرفتت زیاد درست نیست چون نمی تونی راحت حرف بزنی. این مشکل تو الان شاید با چند راهکار کوچک حل بشه نذار مشکل بزرگتر بشه . براتون دعا میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۹ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام من تنها راهنمایی که میتونم بهتون بکنم اینه که با شماره ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) تماس بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
سلام با ۱۲۳ (اورژانس اجتماعی) تماس بگیرید
Germany
ناشناس
۰۲:۴۷ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
الان یعنی طبیعیه که مرددختر۱۳ساله خودش راسرببره این مسئله قطعادرنگرش بچه هاخصوصادخترهانسبت به پدرشون تاثیرمتفی میگذاره وآیاحمایت افکارعمومی یک منطقه مجوزچنین کاری رامیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
بیکاری، بیپولی، فقر، فشار های معیشتی باعث عدم کنترل رفتار و اعصاب میشه و همین میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
افرین کاملا موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۷ ۰۹ خرداد ۱۳۹۹
این نظر ۹۹درصد مردمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
پس آدم ربایی را هم حساب کنید.
Japan
ناشناس
۰۱:۱۱ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
چرا هیچ قانونی نیست برا مجازات اون پسر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
اون پسر یه جورایی شریک قتله
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
حمید
۰۰:۲۵ ۰۸ خرداد ۱۳۹۹
اتفاق واقعا تلخی بود.امیدوارم دیگه شاهد تکرار اینگونه اتفاقات نباشیم.متاسفانه نبود آموزش و دهن بینی ما،باعث این اتفاقات میشه
آخرین اخبار