استان کرمانشاه با داشتن اقلیم های متنوع آب و هوایی ؛ یکی از مناطق بسیار خوب کشور برای پرورش گل محمدی است .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ گل محمدی گیاهی کم توقع و سازگار با شرایط آب و هوایی مختلف است؛ همین امر باعث شده جز یکی از برنامه‌های توسعه کشت گیاهان دارویی باشد.
 
گلستان‌های گل محمدی ۳۰۶ هکتار از اراضی کشاورزی را به خود اختصاص دادند و با عملکرد متوسط ۲.۵ تن در هکتار، تولید آن به بیش از ۵۵۰ هکتار رسیده است.

فرآوری محصول گل محمدی از مزایای این کشت است که می‌تواند علاوه بر اشتغال مطلوب، محصولاتی همچون گلاب، اسانس، گل خشک و غنچه خشک را به بازار عرضه کند.
 
ارز آوری از نوع کشاورزی/گل محمدی گیاهی دارویی
عطر و بوی گلاب ایرانی نه تنها در کشور بلکه در آن سوی مرز‌ها هم پیچیده و مشتریان خارجی را به سمت خود جذب کرده است، به طوری که  از یک تن گل‌تر ۲.۵ تن گلاب به ارزش ۱۰ میلیون تومان تولید و از هر ۸ تن گل‌تر یک لیتر اسانس به ارزش صد میلیون تومان تولید می‌شود و می‌تواند ارز آوری خوبی برای کشور داشته باشد.

احمدی پور کارشناس گیاهان دارویی سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه بیشترین شهرستان‌های زیر کشت استان کنگاور، هرسین، کرمانشاه و سنقر است، گفت: محصولات فرآوری شده حاصل از گل محمدی به کشور‌های حوزه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی مانند آلمان و فرانسه صادر می‌شود.

او گفت: ۳ واحد گلاب گیری در استان فعالیت می‌کنند که ظرفیت تولید ۲۰۰۰ تن را دارند و علاوه بر داخل استان در خارج از استان هم مشتریان پروپا قرصی دارد.

او افزود: برنامه پیشنهادی سازمان جهادکشاورزی برای ایجاد گلستان‌های گل محمدی تا سال ۱۴۰۳؛ پیش بینی تولید ۶۰۰ هکتار سطح زیر کشت محصول و تولید ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ تن گل است.
 
ارز آوری از نوع کشاورزی/گل محمدی گیاهی دارویی

جدیدیان مدیر فروش کارخانه گلاب گیری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره مراحل گلاب گیری در استان گفت: گل را بعد از آوردن به کارخانه به صورت کیلویی بین دستگاه‌ها تقسیم می‌کنند، به هر ۲۰۰ تا ۲۵۰ تن گل ۵۰۰ لیتر آب اضافه کرده و به صورت سیستم بخار گرمایش ایجاد می‌شود تا به جوش بیاید و شروع به بخار شدن کند تا تولید تقطیر و جریان تقطیر در سیستم دستگاه قرار بگیرد.

او گفت: مقدار اولیه گلاب اسانس است و گلاب ۲۴ عیار که میزان خالص بودن آن بالا است به گلاب ۲ آتشه یا گلاب ۲۴ عیار معروف است.

جدیدیان افزود: محصولات روتین بازار عرق بیدمشک، گلاب، نعنا، بومادران، بادرنجوبه، کاسنی و شاطره است.

ارز آوری از نوع کشاورزی/ گل محمدی گیاهی دارویی
 
جدیدیان در خصوص مشکلات این کار ادامه داد: این کار مشکلات زیاد از جمله سرمایه در گردش بسیار نیاز دارد و متاسفانه بازدهی آن کم شده، زیرا در استان هنوز باور ندارند که خود کرمانشاه گلاب خوبی دارد.

او ادامه داد: ما مجبوریم ۵۰ تن از محصولات را به صورت فله به کاشان بفرستیم که آنها هم خودشان دوباره بسته بندی می‌کنند و به بازار عرضه می‌کنند.

ارز آوری از نوع کشاورزی/گل محمدی گیاهی دارویی
تنوع بخشی به سبد خانوار کشور می‌تواند با صادرات گل و گلاب همراه باشد، توجه به این صنعت صادراتی، وابستگی کشور را از درآمد‌های نفتی کمتر می‌کند.

 
انتهای پیام/د
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.