نقش آیت‌الله خامنه‌ای در تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده چه بود؟

صفحه اینستاگرام تاریخ ایران و جهان از جمله صفحات نشر آثار رهبر انقلاب، پستی درباره نقش آیت‌الله خامنه‌ای در تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده را منتشر کرد.

نقش آیت‌الله خامنه‌ای در تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده چه بود؟به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، مطابق با کتاب روایت رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طرح و پیگیری این ایده در داخل و خارج مجلس خبرگان که «نیازی به تشکیل مجلس خبرگان برای شناسایی رهبری نیست» را ترسناک و خطرناک می‌دانستند؛ از این جهت که این کار تحت ضابطه نیاید [بلکه با] هیاهو و‌ های‌و‌هوی یک نفر را بگذارند، بعد هم با تبلیغات، قضیه را تمام کنند. عقیده حضرت آیت الله خامنه‌ای این بود که قضیه به شکل قانونی و منضبط تحقق پیدا کند تا اینکه جایی برای غوغاسالاری نباشد.

در ادامه این متن و تصویر پست صفحه اینستاگرام تاریخ ایران و جهان درباره نقش آیت‌الله خامنه‌ای در تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده را مشاهده می‌کنید:

نقش آیت‌الله خامنه‌ای در تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده چه بود؟
تا چهاردهم خرداد، سالروز انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری، وقایع مربوط با رهبری پس از امام خمینی را مطابق با کتاب روایت رهبری در این صفحه دنبال کنید:
‌طرح و پیگیری این ایده در داخل و خارج مجلس خبرگان که «نیازی به تشکیل مجلس خبرگان برای شناسایی رهبری نیست.»، گروهی از دلسوزان نظام را بشدّت نگران کرده بود؛ چه، مجلس خبرگان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی بود و این تهدید وجود داشت که از دُور خارج شدن مجلس خبرگان به‌عنوان مرجع تشخیص رهبری، فرایند نهادینه شدن ساختار سیاسی نظام را با چالش‌هایی اساسی مواجه سازد.
‌آیت‌الله خامنه‌ای روایت میکنند: «من احساس کردم که جمعی در صددند مسئله‌ی رهبری بعد از امام را با غوغاسالاری تمام کنند. ممکن هم بود آن شخص به نظر آن‌ها همان آقای منتظری باشد، اما دوست میداشتند که این کار تحت ضابطه نیاید [بلکه با]هیاهو و‌های و هوی یک نفر را بگذارند، بعد هم با تبلیغات، قضیه را تمام کنند. من خوفم این بود. [بنابراین]میخواستم این قضیه به شکل قانونی و منضبط تحقق پیدا کند تا اینکه جایی برای غوغاسالاری نباشد. چیزی که من را در این احساس بیشتر دچار سوءظن میکرد این بود که بعضی از کسانی که در جلسه با این قضیه مخالفت کردند جزو کسانی بودند که آن روز معروف بودند به جریان چپ. میدانید دیگر، سال ۶۳ و ۶۴ بعضی از اینها، افراد خیلی تند فعالِ تبلیغاتچی بودند. جماعت خیلی فعالی بودند، از لحاظ تبلیغات هم خیلی تبلیغات میکردند و فعالیت‌های زیادی میکردند و هیاهو زیاد داشتند. چند نفر از این‌ها که دو نفرشان الان یادم است ــ البته اسم نمی‌آورم ــ با این که این کار در مجلس خبرگان انجام بگیرد در جلسه مخالفت میکردند که به احتمال زیاد در صورتجلسات منعکس است؛ لذا بود که در این قضیه خیلی اصرار ورزیدم [که]ما باید این کار را با ضابطه تمام کنیم.»
‌بر این اساس و به منظور مقابله با حاکمیت غوغاسالاری و ساختارشکنی و صیانت از قانون اساسی و تحکیم فرایند قانونی انتخاب رهبر آینده توسط مجلس خبرگان، در روز بیست‌وچهارم تیرماه ۱۳۶۴، در جلسه‌ی چهارم سوّمین اجلاسیّه‌ی خبرگان، طرحی توسّط آیت‌الله خامنه‌ای درباره‌ی شناسایی رهبر آینده تنظیم و با امضای چهل نفر از اعضا تقدیم هیئت رئیسه شد.

 

نقش آیت‌الله خامنه‌ای در تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده چه بود؟

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار