عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق اعلام کرد در مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن که در ماه میلادی آتی برگزار می‌شود، ۵ پرونده مطرح و بررسی خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العربی الجدید، با نزدیک شدن به زمان مذاکرات راهبردی میان عراق و آمریکا که قرار است در نیمه دوم ماه میلادی آینده برگزار شود، گمانه زنی‌ها درباره امضای توافق‌های جدید افزایش یافته است. این در حالی است که دولت عراق به حمایت بین‌المللی برای عبور از بحران‌های امنیتی و اقتصادی نیاز دارد.

در همین راستا، آلا الطالبانی، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق درباره ۵ محور و پرونده‌ای که در این مذاکرات مطرح خواهد شد سخن گفته است.

وی در گفتگو با العربی الجدید تاکید کرد: این پرونده‌ها شامل هماهنگی نظامی و امنیتی، آینده حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، مسلح سازی و آموزش ارتش عراق، مسائل اقتصادی و بحث‌های فرهنگی است.

عضو کمیسیون روابط خارجی افزود: ایده مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن جدید نیست و به دوره‌ای باز می‌گردد که تظاهرات مردمی در اکتبر (مهر) ۲۰۱۹ آغاز شد و مسئولان بلندپایه آمریکایی به عراق سفر و در دیدار با مسئولان عراقی ایده نشست‌های مشترک و تنظیم توافقنامه‌های جدید بر اساس همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف به ویژه برای دوره پساتروریسم را مطرح کردند.

آلا الطالبانی شرایط سیاسی و منطقه‌ای را عامل به تاخیر افتادن این مذاکرات اعلام کرد و گفت: بررسی مسئله خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق یکی از مسائل بحث برانگیز است و رسیدن به توافق در برخی وجوه آن سخت به نظر می‌رسد.

این نماینده عراقی در ادامه افزود: توافق با آمریکا برای خروج باید با حفظ توازن در روابط واشنگتن- تهران- بغداد باشد.

همچنین سعران الاعاجیبی، عضو فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق درخصوص تحت فشار قرار نگرفتن از سوی آمریکا در این مذاکرات ابراز امیدواری کرد و گفت: ماهیت افرادی که در مذاکرات حاضر می‌شوند، ماهیت پرونده‌هایی را که مطرح خواهد شد، تعیین خواهد کرد.

وی در گفتگو با العربی الجدید افزود: ۱۷ سالی که عراق در اشغال بود سامانه امنیتی درستی در کشور تاسیس نشد چرا که دولت‌ها تفکر نظامی نداشتند لذا اوضاع امنیتی تا امروز به ثبات و آرامش نرسیده است.

وی تاکید کرد که نتایج این مذاکرات به فراکسیون امنیت و دفاع ارائه خواهد شد تا بررسی شود و برای تصویب آن تنها منافع عراق را لحاظ می‌کنیم.

در این راستا، دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق شامگاه جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد مصطفی الکاظمی و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در خصوص آمادگی‌های لازم برای آغاز مذاکرات راهبردی به گفتگو پرداختند.

نخست وزیر عراق و وزیر خارجه آمریکا در این تماس تلفنی درباره همکاری دو کشور در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی، همچنین درباره بحران اقتصاد جهانی و پیامد‌های آن بر بهای نفت و اقتصاد عراق و راهکار‌های پرداختن به آن گفتگو کردند.

به گفته کارشناسان و مسئولان عراقی، این مذاکرات که فراگیر است و مسائل متعددی را در بر می‌گیرد در نوع خود بی سابقه است و مطرح شدن آن از سوی آمریکا نشان از وضع راهبردی جدید در مسیر روابط دوجانبه بغداد و واشنگتن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار