مدیر امور آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان از اجرای ۶ هزار و ۵۰۰ طرح آبیاری نوین در بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان تا پایان سال جاری خبرداد.

مجید امینی مدیر امور آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  اظهارداشت:طرح راه اندازی سیستم‌های آبیاری نوین اراضی کشاورزی به سه دسته ابیاری بارانی، آبیاری قطره‌ای و آبیاری کم فشار تقسیم بندی می‌شود و از انجایی که استان اصفهان از نظر جغرافیایی در منطقه گرم و خشک کشور واقع شده ، مسئله کمبود و مدیریت آب اصلی‌ترین دغدغه سازمان جهادکشاورزی بوده و در همین راستا تاکنون پروژه‌ها و طرح‌های بزرگی در این زمینه اجرایی شده و همچنان ادامه دارد که یکی از مهم‌ترین ان‌ها اجرای ۶ هزار و ۵۰۰ طرح سیستم نوین ابیاری در بیش از ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان تا پایان سال جاری است.

او افزود: لازم به ذکر است که در سال گذشته، توانستیم در همین حوزه ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان را زیر پوشش سیستم ابیاری نوین قرار دهیم.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان تاکید کرد:همچنین با انجام این طرح‌ها و ایجاد همکاری‌های لازم در حوزه کشاورزی امید می‌رود تا بتوانیم تا پایان سال جاری این ۱۵ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان را زیر پوشش این طرح قرار دهیم تا بتوانیم علاوه بر افزایش بهره وری آن شاهد افزایش میزان تولید و تحقق جهش تولید در این حوزه باشیم.

امینی ادامه داد:با توجه به اعمال تحریم‌های ظلمانه و اثر بخشی ان بر روی حوزه اقتصاد کشور به خصوص مسئله کشاورزی، به همین منظور می‌توان با توسعه این پروژه با افزایش بهره وری در این زمینه خسارات و کمبودات را برطرف نمود.

او درمورد توضیح و بخشی از مزایای استفاده از سیستم‌های نوین ابیاری بارانی در مزارع کشاورزی استان اصفهان اضافه کرد: از مهم‌ترین مزایای استفاده از سیستم‌های نوین ابیاری بارانی در مزارع کشاورزی استان اصفهان را می‌توان به قابل استفاده بود ان‌ها در مزارع فرسایش پذیر و رونق ان‌ها و موثر بودن در کاهش هزینه‌های خرید مواد مورد نیاز کشاورزی اشاره کرد.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان یادآور شد:همچنین باید در نظر داشت که استفاده از سیستم‌های نوین ابیاری در حوزه کشاورزی استان می‌توانددر افزایش ۹۰ درصدی راندمان انتقال و توزیع آب، صرفه جویی در مصرف منابع ابی و بهره وری بیشتر در این زمینه موثر باشد.

امینی گفت: از نمونه‌های بارز افزایش بهره وری در حوزه کشاورزی استان اصفهان را می‌توان به اقدامات موثر سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در مناطق کشاورزی شرق استان نام برد که مهم‌ترین انان به کار گیری و اجرای سیستم‌های نوین تحت فشار آب در ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی آن مناطق بوده است که انجام چنین اقدامی در ایجاد ارامش و ثبات میان کشاورزان بر سر موضوع مدیریت حقابه آب تاثیر بسزایی ایفا کرد.

او یادآور شد:درحال حاضر این طرح‌ها در شهرستان‌هایی همچون خمینی شهر، خور و بیابانک، تیران و کرون، بوئین و میاندشت، اردستان، گلپایگان، دهاقان، فریدن، فریدونشهر و نطنز در حال اجراست.

مدیر امور آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان یادآور شد: باتوجه به سیاست‌های دولت در بحث مجهز سازی و اجرایی سیستم‌های نوین ابیاری درمزارع کشور و حمایت‌های ویژه از سوی مقام معظم رهبری در همین موضوع از سوی محل اعتبارات صندوق ذخیره ارزی کشور تسهیلات مالی لازم برای اجرایی این طرح‌ها ارائه شده است.

امینی اضافه کرد:در حال حاضر از سوی همین اعتبارات لازم برای اجرای ابیاری نوین کم فشار مبلغ ۷ میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورز ان ارائه می‌شود و همچنین برای اجرای سیستم‌های نوین ابیاری بارانی و قطره‌ای، به ترتیب مبالغ ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان کمک بلاعوض به کشاورزان ارائه می‌گردد.
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار